Hvorfor blir s-video bedre enn scart RGB?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor blir s-video bedre enn scart RGB?

Hei!
    Etter det jeg har skjønt, så gir scart RGB best bilde. Men med min 32" viewpia lcd skjerm og Canal Digitals CDC-7000sd tuner så får jeg bedre bilde ved å koble tuneren med noen gamle Scart -> S-video kabler enn jeg får med en 300 kroners scartkabel med RGB signal. Med S-video får jeg et klart og rent bilde, mens med scart-RGB blir fargene litt for knalle og bildet er uskarpt (merkes særlig når zoom funksjonen brukes og på litt eldre opptak). Er det noen som har mulige forklaringer på det?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er selve RGB-signalet aktivert i tuneren?
    Har du rett scart-inngang på tv.
    Mange tv tar kun RGB-signalet på AV1-inngangen.

Det høres ut som at signalet du ser er scart-kompositt, og at RGB ikke er aktivert eller blir vist hos deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det skal være rett koblet og innstilt. Tuneren er stilt på RGB og AV1 blir brukt på tv'en. Blir signalet behandlet som kompositt hvis tv'en ikke tar RGB signalene? Når jeg bruker scart, så blir bildet litt bedre med CVBS enn RGB, så det er noe som ikke stemmer helt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uglemos
    Blir signalet behandlet som kompositt hvis tv'en ikke tar RGB signalene?
    Ja.

Men har du prøvd den andre scartkontakten?

Det du opplever strider mot enhver teori. Bare det skulle tilsi at du gjørnoe feil.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på teori og praksis. Jeg har sett før at s-video kan gi bedre bilde enn scart-RGB. Dette har med produsentenes prioriteringer og kvalitet på komponenter osv å gjøre. Men det sagt, bør det ikke være så store forskjeller som beskrives her. Det kan være det er noe galt med en av komponentene i din kjede. Forsøk med en annen kabel, en annen kilde og til slutt mot en annen TV. Eliminer deg fram til hvor problemet ligger.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det ikke er så lett å se forskjell på scart RGB og S-video kobbling kvalitets messig, og mistenker derfor at du får composit vs S-video og ikke RGB vs S-video når du har kobblet.

For å få Scart RGB, må selfølgelig som andre også skriver her det være kobblet og innstillt kilden og motaker riktig og benytter de ingangene som støtter dette, men man bør vel også ha en god fullkobblet Scart kabel, for at man skal være sikker på at det ikke kun blir overført et heller dårlig composit signal når man tester. Man har ofte også mulighet for å justere bildet idividuellt på de forskjellige ingangene og overførings metodene, og har man en dårlig innstillt RGB instilling og en god S-video, kan jo det skape intykk av at man ikke får så bra ytelse via RGB instillingen.

Det kan selfølgelig også hende at tv produsenten har prioritert komponent kvaliteten i bildeinngangene litt forskjellig, og at det vil være større synlige forskjeller mellom S-video og Scart RGB, men da er det vel bare konstatere at det er sånn, og kobble på den måten at bildet blir best, på de kildene som sender det beste kildesignalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme tuner og god crt tv.
    Hos meg bli bildet en hel del bedre og skarpere med rgb enn med cvbs, når jeg sammenlikner.
    Viss du er i setup på tuneren og bytter mellom rgb og cvbs, skal du se forskjell på signalene med en gang. Viss ikke er det noe feil du gjør...På min tv står det rgb ved siden av scart-1 kontakten.

Har ikke prøvd s-vhs selv da, men har prøvd komposittkabel og det ble iallfall ikke no spesiellt bra. Med scart er dette den tuneren som har gitt meg det klart beste bilde av alle digitale sat tunere jeg har hatt. Ble faktisk overrasket over hvor naturlig og bra bilde denne saken hadde. Kunne vært raskere kanalskifte dog.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •