Canal digital med prisøkning på 60 prosent

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up Canal digital med prisøkning på 60 prosent

Prisøkning på 60 prosent
    Canal Digital øker årsavgiften på den lokale satelitt-pakken med hele 60 prosent neste år. Forbrukerrådet kritiserer kabelselskapenes eksklusive avtaler med tv-selskapene.
    FRØYDIS BRAATHEN

Canal Digital øker årsavgiften med 500 kroner på satelitt-grunnpakken.
    Digitals satelittkunder får i disse dager brev om at avgiften på lokal-pakken med norske tv-kanaler øker fra 800 til 1300 kroner neste år. Det er en økning på hele 60 prosent.

Flere kunder reagerer nå på den dramatiske prisøkningen. Svein Erik Davidsen, administrerende direktør i Canal Digital, sier årsaken til at prisene settes opp er at tv-innholdet er blitt dyrere.

- Det kommer primært av at tv-innholdet er blitt merkbart dyrere, og fotballavtalen med TV2 er en av faktorene som har gjort utslaget, sier Davidsen.

Hvor mye TV2s avtale om fotballsendinger koster Canal Digital, vil han ikke ut med.

- Vi går ikke inn på avtalene vi har med tv-selskapene, sier Davidsen.

Fri prissetting
    130.000 husholdninger med lokal-pakken blir rammet av prisøkningen. Canal Digital har i tillegg rundt 300.000 kunder som har et betal-TV-abonnement.

Alternativet til å sette opp prisen på lokal-pakken ville ifølge Davidsen vært å kun tilby kundene en dyrere totalpakke med alle kanalene.

- Vi ønsker å opprettholde kundenes mulighet til kun å velge norske kanaler hvis de ønsker det, til en lavere pris enn totalpakken. For å få til det blir vi nødt til å heve prisen, sier Davidsen.

Kabel- og satelittselskapene kan i dag fritt prissette sine tjenester, og det er opp til kundene å velge et annet selskap når et selskap øker avgiften.

Monopolsituasjon
    Problemet er at kabelselskapene har eksklusive avtaler med hvert sitt tv-selskap, og dermed kommer i en slags monopolsituasjon. Canal Digital har eksklusiv avtale med TV2, mens Visat har eksklusiv avtale med TV3.

Forbrukerrådet har lenge kritisert de eksklusive avtalene.

- De eksklusive avtalene hindrer konkurransen. Selskapene kan fritt heve prisene uten å frykte at de mister kunder. For hvis du ønsker å få inn TV2 og må ha parabol der du bor, er det bare Canal Digital som kan gi deg tv-kanalen, sier Ole Asbjørn Lie i Forbrukerrådet.

Presser kundene
    Han synes det er synd at kabelselskapene kan legge et slikt press på kundene sine.

- Hvis det ikke var tillatt med eksklusive avtaler, hadde situasjonene vært annerledes. Det er Medietilsynets oppgave å regulere dette området, og vi har sagt i fra til dem hva vi mener, sier Davidsen.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Og jeg som syns det var dyrt fra før

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det rart folk tyr til ulovligheter sier jeg bare...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høh, må jeg som IKKE ser en eneste fotballkamp betale for alle andre fotball-idioter? Stapp fotballen ett visst sted sier jeg bare. Ikke bare går det fotball døgnet rundt på enkelte kanaler (derav flere kr til den lokale dvd-sjappa), men nå blir vi tvunget til å betaler for det og.

Får snart ty til analoge signaler, så lenge det varer.

Mvh

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Høh, må jeg som IKKE ser en eneste fotballkamp betale for alle andre fotball-idioter? Stapp fotballen ett visst sted sier jeg bare. Ikke bare går det fotball døgnet rundt på enkelte kanaler (derav flere kr til den lokale dvd-sjappa), men nå blir vi tvunget til å betaler for det og.

Mvh
    Det var en moden og tolerant holdning...
    Jeg er nødt til å betale for en hel del reality- og såpeserier jeg overhode ikke er interessert i... Slik må det bli hvis vi skal ha generelle TV-kanaler. Kanalene vil alltid satse på det flest mulig vil se. Hvis vi kun skulle sett og betalt for det vi vil se, måtte vi fjernet alle kanaler og gått over til kun "pay per view".

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det var en moden og tolerant holdning...
    Jeg er nødt til å betale for en hel del reality- og såpeserier jeg overhode ikke er interessert i... Slik må det bli hvis vi skal ha generelle TV-kanaler. Kanalene vil alltid satse på det flest mulig vil se. Hvis vi kun skulle sett og betalt for det vi vil se, måtte vi fjernet alle kanaler og gått over til kun "pay per view".
    Jepp, og det er sånn vi vil ha det! Velge exactly de kanalene vi vil se, velge bort/inn de "spesialtingene" (fex fotball) vi vil se osv.

Ip-tv og ADSL2 kan ikke komme for fort... spesielt ikke med prisene på parabol som nå dukker opp

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg gjør det eneste rette. har akkurat skrevet ferdig oppsigelsen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fotballholdningen er etter mange år med kjedelige dager. Fotball er utrolig uinteressant. Reality-konsepter koster dog ikke over 1 milliard og fører til økning av prisene på over 60%. Legg til at grunnpakken inneholder en rekke "gratis" kanaler som TV2, TVN, NRK. Disse kanalene lever av: lisenspenger eller reklameinntekter.

For meg blir fotballen et tvehodet drage, 1 det tar sendetid jeg ellers kunne sett andre og mer interessante ting. 2 jeg subsidierer fotballen jeg ikke ser på. Problemet er at det ikke finnes alternativer. De norske kanalene sender alle fotball på visse tidspunkter (sett bort i fra TVN). Fotball er og blir oppskrytt. Jeg vet ikke om en eneste ting som er mer kjedelig enn å se 90 min med fotball. Det verste er at man har ørten kanaler som viser de samme kampene (selv om ene kanalen kun viser tribunen). Dessuten så er fotball en overfokusert idrett i forhold til mange andre mer interessante idretter.

Kall meg gjerne umoden, men jeg kan ikke noe for at jeg synes fotball for altfor mye oppmerksomhet i forhold til hvor interessant det er. Man kan lett slippe unna realitykonsepter ved å svitche kanal. Men fotballkampene går gjerne samtidig på alle mulige kanaler (NRK, NRK2, TV3, TV2, TV2 zebra, PPV). Da har man ikke alternativer.

Når det i tillegg er slik at man får en økning i prisen pga en relativt sett overhypet idrett så blir det meningsløst spør du meg. Det finnes ikke nok fotballinteresserte folk til å forsvare prisen CD/TV2 betalte.. Derfor må du og jeg subsidiere.

Mvh

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k

Mvh
    Skjønner poenget. Men har hatt Canal+ siden FilmNet's tid.. de siste årene har jeg ikke sett mere en ett par filmer. Kun fotball!
    Hadde det gått ann å abbonnere på kun Canal+ sport hadde det vært midt i blinken.. Så får de som vil se film betale for det...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så er hele konseptet at du må sette deg foran tv'n til et fast tidspunkt ikke lenger holdbart. Jeg har nå vært uten noen form for tv abo. i over et år, og har ikke savnet det. Irritasjon over søppeltv er også borte gitt, for ikke å snakke om tv reklamer med nok volum og dynamikk boost til å slå ihel en elefant.

De få serier som er verd å se idag, ligger på hardisk kort tid etter premierevisning, uten reklame og jevnt over i brukbar kvalitet. Dette er en tjeneste jeg hadde betalt for, men slik ting er idag så er du tvunget til å være pirat om du ikke tolerer den tradisjonele tv distrubisjonsmodellen.

Og ja, jeg vet at PVR kan løse noen av problemene med dagens tv sendinger. Men det er fremdeles langt fra en bra løsning. F.eks opptak av flere serier som går på samme sendetid uten å ha dobbelt abo/tunerboks. Og hva om du oppdager en ny serie midt i? Hvordan får du da tak i de 10 første episodene?

Og så må det jo nevnes hvor utrolig morsomt det er hver gang du kommer hjem og gleder deg til å se opptak av siste episode i gromserien for å finne en eller annen landskamp i fotball eller annen "sportbegivenhet" isteden...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK går ut og kritiserer praksisen til CD i DN i dag.
    Kortversjon:
    http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article642187.ece

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heia Bernander!

Håper han tar rotta på dem !

Canal Digital uten NRK hadde vært intressant.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn skjer jo hver gang enaktør blir for stor i markedet. "Kanal anal" har vel økt prisen med noe sånt som over 1000 prosent siden de startet opp. Prisøkningen skyldes vel hovedsakelig de alltid stigende kostnadene som er assosiert med fotball... Både NRK, TV2 og TV3 har jo måttet velge bort mange typer programmer ( og derav kunder) på grunn av deres satsing på sport, hovedsakelig fotball. Jeg synes det er på tide at de 15 - 20 prosent med totalt fotballgale idioter tar å deler regninga seg mellom, slik at vi andre kan få se "vanlige" programmer som holder litt høyere klasse enn hva som har kommet frem fra de stadig trangere budsjettene. Hmm det er kanskje ikke så merkelig at jeg ikke ser på stort annet enn nyheter og discoverychannel...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyheter og Discovery er det det går mest i her og.. dessverre har vi bare de fire vanlige kanalene hjemme, så da blir det bare nyhetene igjen.
    TV-seriene jeg synes er verdt å se lastes uansett ned, som oftest med betraktelig bedre kvalitet enn det som serveres på norsk TV i dag.
    Da får jeg bare "tåle" å se det på pcen (jeg gidder ikke svi ut på dvdr for å se på dvd-spiller som tar divx), med 21" nokia-skjerm @ 1600x1200/80hz oppløsning og 5.1 lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppsigelse av CD rett rundt hjørne

Har vært en ivrig paraboltilhenger siden 1998.
    Startet med TV3 kort til kr 150 pr år til i dag hvor bare kortavgiften fra CD blir på 700 kr. Prisøkningen har vært formidable de siste årene, mens det gjenspeiler kun små justeringer i Family pakken. Jeg mener forbrukermyndighetene virkelig bør studere om vi faktisk betaler for varer vi ikke får, gjennom at vi kryssubsidierer feks. fotball.
    Nok er nok og det er trist. Smertegrensen er nådd.
    Lyse Tele med sitt alsidige TV tilbud er heller ikke gratis, men der får man det beste fra to parabolverdener. Så Lyse, se opp for nye kunder.
    Canal Digital vil vel kanskje etter hvert forstå betydningen av ordet oppsigelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    telenor er involvert eller monopolist innen:
    *kabel-tv
    *parabol-tv
    *bredbånd
    *(snart) bakkesendt digitaltv

Nå er ikke jeg noen ihuga "hat telenor" fyr. Tvert imot mener jeg at de må få oppfylle sitt mål (tjene penger) som alle andre bedrifter. Men samfunnet bør legge opp kjøreregler som sikrer fri konkuranse.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    De få serier som er verd å se idag, ligger på hardisk kort tid etter premierevisning, uten reklame og jevnt over i brukbar kvalitet. Dette er en tjeneste jeg hadde betalt for, men slik ting er idag så er du tvunget til å være pirat om du ikke tolerer den tradisjonele tv distrubisjonsmodellen.

Og ja, jeg vet at PVR kan løse noen av problemene med dagens tv sendinger. Men det er fremdeles langt fra en bra løsning. F.eks opptak av flere serier som går på samme sendetid uten å ha dobbelt abo/tunerboks. Og hva om du oppdager en ny serie midt i? Hvordan får du da tak i de 10 første episodene?
    Hva med å kjøpe TV seriene på DVD? Da kan du se når du vi, ingen reklame, bra kvalitet og de 10 første episodene er med...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alternativ: Alle tyske offentlige TV-kanaler er gratis å motta!

Jeg har siden 1999 hovedsakelig sett på tyske kanaler på Astra-satellitten på 19 grader øst. Helt gratis fordi Tyskland som antakelig det eneste land i Europa, sender alle sine off. kanaler (over 30) ukodede og fritt tilgjengelig. Og jeg vil hevde: Dette er fjernsyn i topp verdensklasse!

Tyskkunnskaper er nødvendige, men ikke mer enn det man lærer i tysk som valgfag på ungdomsskolen og eventuelt videregående skole. Begynner man først å se på alle disse interessante programmene blir man også motivert til å utvide ordforrådet litt ved å bruke tysk-norsk ordbok i begynnelsen. Og litt etter litt vil man synes at tysk er lettere å forstå enn dansk, og kanskje nesten like lett som norsk.

Men regn ikke med å få se spillefilmer og serier med noe annet talespråk enn tysk. Alle programmer med utenlandsk tale blir dubba (orginalreplikkene erstattes med tyske opplesere).

Men jeg ser ikke på tysk fjernsyn på grunn av filmene, derimot ser jeg på faktaprogrammer om alle slags tema, reiseskildringer, nyheter, musikk etc. Over halvparten av kanalene er lisensfinansierte og så godt som fri for reklame.

Program for de tyske TV-kanalene selges i mange Narvesen utsalg, eller de kan leses på internett.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magpie
    Helt gratis fordi Tyskland som antakelig det eneste land i Europa, sender alle sine off. kanaler (over 30) ukodede og fritt tilgjengelig.

Over halvparten av kanalene er lisensfinansierte og så godt som fri for reklame.
    Er det halvparten av de over 30 kanalene som er lisensfinansierte, altså over 15 lisensfinansierte kanaler?

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pje
    ...

Canal Digital uten NRK hadde vært intressant.

Helt enig
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •