HJELP :( skjønner ingenting av dette, trenger litt oppstartshjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP :( skjønner ingenting av dette, trenger litt oppstartshjelp

Jeg har aldri satt mine bein i en parabolantenne.. Eneste erfaring er et gammelt sinnsykt tregt motorisert med mange tunere som vi "arvet" av en avdød onkel... og det eneste jeg skjønte av DET anlegget var at det var treigt som sirup, og et HEL#€"E å konfigurere... (og at jeg egentlig ikke helt skjønte hvordan det funket)

Det som er saken nå er at jeg skal flytte til et sted hvor det ikke er kabel tv lagt inn i huset, og da må jeg jo vurdere et parabol system...

Jeg vil ha så mange gratis kanaler som mulig, jeg vil abonnere på canal digitals familiepakke, og jeg blir kastet ut av huset hvis ikke madammen får sett ekstrem oppussing på TV3. .. Jeg skjønner så pass at mitt ønske om å ha en stor TV i stua, en vanlig tv i stua oppe og en liten TV på soverommet kan bli litt køddent å få til med et parabolanlegg? (eller i beste fall DYRT)

Kan dere som har greie på dette komme med en rask oversikt over hva jeg trenger ? Jeg har ingen preferanser på hvilke(n) tuner(e) jeg skal bruke, det eneste jeg har bestemt meg for er at det må være noe "normalt" og ikke en dreambox... Hoved-tuneren bør ha HDD (gjerne også HighDef, men ikke et must) de andre kan være noe billig ræl som bare gir meg TV signaler..

Tveco har noe som heter "SmartWi trådløs kortsplitter, Nyhet Inntil 3 satellittmottakere på samme programkort!" .. Har dette noe for seg eller er dette å be om problemer på sikt?

Jeg vet det er håpløst for dere og på en enkel måte forklare meg alt dette her på forumet. Men det hadde hjulpet mye hvis dere kunne fortelle meg hvor på nettet jeg kan lære mer om dette.. (et sted hvor de forklarer på en helt basic måte hva som skal til)

Kan jeg slippe motorisert anlegg ved å ha mange hoder ? Jeg orker ikke vente 20 sekunder ved hvert kanalskifte)

Alle tips mottas med takk

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eter min mening er motorer avlegs. Før var hodene ekstremt dyre, da måtte man ha motor. Nå er hodene så billige at man fint kan ha 4 stk.

Du får endel problematikk rundt det å ha både Canal Digital og Viasat. Tror det er begrenset utvalg i tunere som tar begge.

Hvis du skal ha flere tunere som skal velge kanal uavhengig av hverandre så trenger du et hode til hver. Et dobbelhode er ofte benyttet for 2 tunere, du bør vurdere om du virkelig trenger flere samtidige. Ellers kan du jo koble 2 TV'er på en tuner.

Du trenger et hode (eller dobbelthode) til hver satelitt. Canal Digital og Viasat er på hver sin, så der har du 2 hoder.
    Hvis du har 4 hoder kan du få med deg Hotbird og Astra, der finnes mange gratiskanaler (men sørgelig uinteressante for de fleste).

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i samme situasjon (skal ut av Oslo over jul). Har kablet ferdig i huset med 4 uttak fra satellitt (2 i stua for å ha mulighet til twin-tuner). Skal også få foret signalet fra bakkeantenne inn på den samme kabelen.

Vet ikke hva dette koster, men tror ikke det blir så veldig dyrt, så lenge man holder seg til 4 uttak. Får tilbud fra Tveco i løpet av noen dager.

Har kun krav om å få inn CD og Viasat-kanalene. Foreløpig hypotese er å sette opp en Dreambox på hvert uttak (3 bokser). Disse kan ta inn både CD og Viasat i tillegg til at de kan dele abonnement-kortene mellom seg.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg begrenser meg til 2 TV`er da, vil en satelitt mottaker med 2 tunere kunne sende en kanal til en TV og en annen kanal til en annen tv ?

Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Eter min mening er motorer avlegs. Før var hodene ekstremt dyre, da måtte man ha motor. Nå er hodene så billige at man fint kan ha 4 stk.

Du får endel problematikk rundt det å ha både Canal Digital og Viasat. Tror det er begrenset utvalg i tunere som tar begge.

Hvis du skal ha flere tunere som skal velge kanal uavhengig av hverandre så trenger du et hode til hver. Et dobbelhode er ofte benyttet for 2 tunere, du bør vurdere om du virkelig trenger flere samtidige. Ellers kan du jo koble 2 TV'er på en tuner.

Du trenger et hode (eller dobbelthode) til hver satelitt. Canal Digital og Viasat er på hver sin, så der har du 2 hoder.
    Hvis du har 4 hoder kan du få med deg Hotbird og Astra, der finnes mange gratiskanaler (men sørgelig uinteressante for de fleste).

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor lenge vil det funke ? og er ikke den vanskelig å sette opp? Jeg har lyst å betale for de programkortene jeg bruker (iallefall de som jeg MÅ ha) funker dreamboxen stabilt med disse også når man bruken den "lovlig" ? Eller kommer CD og Viasat til å bannlyse disse boksene på en eller annen måte slik at hvis jeg kjøper slike boxer så kommer jeg til å sitte med skjegget fullt av postkasse om 7 måneder?

Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Er i samme situasjon (skal ut av Oslo over jul). Har kablet ferdig i huset med 4 uttak fra satellitt (2 i stua for å ha mulighet til twin-tuner). Skal også få foret signalet fra bakkeantenne inn på den samme kabelen.

Vet ikke hva dette koster, men tror ikke det blir så veldig dyrt, så lenge man holder seg til 4 uttak. Får tilbud fra Tveco i løpet av noen dager.

Har kun krav om å få inn CD og Viasat-kanalene. Foreløpig hypotese er å sette opp en Dreambox på hvert uttak (3 bokser). Disse kan ta inn både CD og Viasat i tillegg til at de kan dele abonnement-kortene mellom seg.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer deg med de nordiske sat. posisjonene og ønsker å koble til flere tunere, kan en Quad monoblock forenkle oppkoblingen noe. Denne har 2 lnb'er minnebygd forskjøvet med 6gr og alle nødvendige switcher. Jeg har kjøpt fra:
    http://www.hm-sat-shop.de/10161.ahtml

Kort fortalt: Med denne kan du koble 4 tunere til som oppereres uavhengig av hverandre og få inn begge de nordiske posisjonene.

Man har fortsatt utfordringen med hvordan få dekodet kanalene på de forskjellige tunerene. Dreambox og card sharing er en smidig løsning. Men jeg vet ikke hvor framtidssikker den er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ingen tunere fra før anbefaler jeg deg ikke å kjøpe Dreambox for å få inn CD og Viasat.

Viasat krever i dag at du må gi dem serienummeret på tuneren for å selge deg et abonnement, og etter som jeg har forstått det så blir dette også et krav fra CD etter 1 januar.

Kortene blir så knyttet opp til de respektivere tunere og kan kun benyttes i disse. Eventuelt kan man benytte en Dreambox i etterkant, men kostnaden for innkjøp blir da for totalt 3 stk tunere...

Som alltid med tunere som ikke er godkjent av programleverandør så får du ingen garantier for at en Dreambox vil kunne virke med de programkortene du leier for evig tid, men på en annen side så fikk jeg heller ikke benyttet min Force 1155 særlig lenge med Viasat abonnement før de kuttet muligheten til å benytte denne lengre.

Med de steile frontene mellom norges to programleverandører så ser jeg heller ikke at de to vil enes om en felles plattform i fremtiden, man må nok dessverre leve med to ubrukelige bokser levert fra disse, og la valgfriheten kveles av kommersialismen.

Det som jeg ser som interessant er om CD sin nye HD tuner vil komme med spesifikasjoner man kan leve med, da kan man jo heller bare kjøpe en tuner nr to for viasat slik at fruen kan se på TV3 i den andre stuen, mens man selv koser seg med HD materiale på storskjermen

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt skepsis her... Dreambox emulerer i software og gir derfor mulighet til å legge inn hardware id fra eksisterende tuner. Ingen inngår vel kortavtale i dag uten å få slengt med seg en eller flere tunere til 1 krone? Da har du legitimt serienummer + en masse utstyr du kan selge. Hvis ikke er det bare å få tak i en brukt force el. lignende, eller event. be om serienummeret til en kompis. Folk flest har billigtunere liggende i hauger i boder og kjellere. Dreambox er klart overlegen de fleste tunere på markedet mht. muligheter, billedkvalitet, kompatibilitet, kapasitet og hurtighet. Synd at den har fått et "pirat"-stempel på seg pga at den kunne emulere piratkort i gamledager. Det kommer jo også en HD-modell, men denne dukker neppe opp denne vinteren.

hilsen lykkelig og lovlig dreamboxeier.

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter dreambox. Pr i dag er det vel ikke mulig å få inn kanalene som ligger i pakkene til CD og VIA utan å måtte betale for de. Unntaket er at noen av disse ligger som gratis kanaler på andre satelitter enn 1 vest og 5 øst. Har hatt dreambox i 1 år nå og når man finner seg et stabil image fungerer denne knirkefritt. Med harddisk og mange muligheter.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har IKKE legitimt utstyr hvis du bruker en Dreambox fra 2006.

Både hos Viasat og Canal Digital forutsetter fra neste år ett lovlig abonnement at man bruker godkjente dekodere og programkort levert til disse.

Dreambox og lignende bokser kommer sannsynligvis aldri til å bli godkjent av hverken Canal Digital eller Viasat.

Kjenner selv til vanlig folk som har blitt lurt til å kjøpe Dreambox fordi de er så fantastiske, med mindre man har bedre data kunnskaper enn folk flest, så er disse ubrukelige. Det finnes "vanlige" folk som har fått kort til Dreambox fra bla Canal Digital ved å oppgi at man har feks en godkjent Force/Digitalty/Samsung osv dekoder. Resultatet er at de sitter med en dyr boks, ett abonnement og ofte eller alltid svart skjerm. Brukes program kortene i de maskinene som er godkjent så fungerer dette stort uten problemer, og begge kjenner som oftest til egne problemer og hvordan man løser disse.

Sitat: "luria - Skjønner ikke helt skepsis her... Dreambox emulerer i software og gir derfor mulighet til å legge inn hardware id fra eksisterende tuner. Ingen inngår vel kortavtale i dag uten å få slengt med seg en eller flere tunere til 1 krone? Da har du legitimt serienummer + en masse utstyr du kan selge. Hvis ikke er det bare å få tak i en brukt force el. lignende, eller event. be om serienummeret til en kompis. Folk flest har billigtunere liggende i hauger i boder og kjellere."

Spm 1: Hvem gidder kjøpe en brukt tuner som ikke kan brukes uten kortet som fulgte med boksen ?
    Spm 2: Er du ofte på besøk i kjellere og boder til folk, siden FOLK FLEST har billigtunere liggende i hauger ?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg skal være "safe" så må jeg kjøpe en CD sertifisert pakke (kanskje med hd tuner fra force eller f.eks. QUALI-TV QS1080IRCI til min SP50L6 dlp, og en helt basic "møkka tuner" til den gamle 32" crt`en nede med et viasat basic abb....... dette funker med samma antenna? (uten at det er noe spes man må passe på?)

Hva med den SmartWi trådløs kortsplitteren da ? noen som har erfaring med den ? (hvis den funker burde jeg kanskje kunne ha 2 kort oppe og sende signalet ned via SmartWi til en tuner nede ? Finnes det absolutt INGEN tunere som funker både med viasat og cd? og hvis nei, hvorfor i HULESTE ikke ? hvem er mongo nok til å tro at man selger FLERE programkort ved å tvinge folk til å kjøpe ny eller to tunere ? Jeg forstår ikke poenget med dette opplegget....

Sitat Opprinnelig postet av TomK
    Har du ingen tunere fra før anbefaler jeg deg ikke å kjøpe Dreambox for å få inn CD og Viasat.

Viasat krever i dag at du må gi dem serienummeret på tuneren for å selge deg et abonnement, og etter som jeg har forstått det så blir dette også et krav fra CD etter 1 januar.

Kortene blir så knyttet opp til de respektivere tunere og kan kun benyttes i disse. Eventuelt kan man benytte en Dreambox i etterkant, men kostnaden for innkjøp blir da for totalt 3 stk tunere...

Som alltid med tunere som ikke er godkjent av programleverandør så får du ingen garantier for at en Dreambox vil kunne virke med de programkortene du leier for evig tid, men på en annen side så fikk jeg heller ikke benyttet min Force 1155 særlig lenge med Viasat abonnement før de kuttet muligheten til å benytte denne lengre.

Med de steile frontene mellom norges to programleverandører så ser jeg heller ikke at de to vil enes om en felles plattform i fremtiden, man må nok dessverre leve med to ubrukelige bokser levert fra disse, og la valgfriheten kveles av kommersialismen.

Det som jeg ser som interessant er om CD sin nye HD tuner vil komme med spesifikasjoner man kan leve med, da kan man jo heller bare kjøpe en tuner nr to for viasat slik at fruen kan se på TV3 i den andre stuen, mens man selv koser seg med HD materiale på storskjermen

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er "legitimt", "godkjent" og "lovlig" er vel en litt dypere diskusjon enn hva du gir inntrykk av. Du husker kanskje at viasat havnet i "litt" vansker når de innførte NDS med bundling til tuner? De kan ikke lovlig hindre deg i å bruke en annen tuner, men vil kun garantere for at kortet virker i den godkjente tuneren. Men når mannen vurdere en WiFi kortdeler er vel ikke akkurat legitimitet noe hovedtema? '

Sitat:"Kjenner selv til vanlig folk som har blitt lurt til å kjøpe Dreambox fordi de er så fantastiske, med mindre man har bedre data kunnskaper enn folk flest, så er disse ubrukelige."

Denne påstanden får du stå for alene. Utrolig at de selges (og tydeligvis er populære) hvis ingen klarer å bruke dem. Får inntrykk av at du bare graver opp negative ting om DB uten at det er noe annet enn forutinntatthet og "legitime" spekulasjoner. Forøvrig: CD tunere virker pr i dag med alle CD kort. Hva fremtiden bringer vet kanskje andre bedre enn deg? Viasat-tuneren jeg fikk (Strong 8700) hadde også innebygd conax-cam og virket med begge programkortene. 8) Parabolen, LNB , og det andre jeg fikk for en krone nyter en kompis godt av nå. Skåla virker merkelig nok uten nummer fra CD.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å faktisk hjelpe trådstarter: TVECO selger bla. TRIAX DSI-354TX med både NDS (visat) og conax (CD) kortplasser for 1,- sammen med visat abonnement. CD pakken deres inneholder parabol,lnb og tuner som mest trolig også tar digitalt bakkenett. Denne har også plass for en Dragon NDS cam. Da har du to tunere som begge tar både visat og cd for to kroner + parabol. Dragon cam koster ca. 1650. Spør butikk om dette vil virke, jeg har ikke prøvd det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg nylig en Grundig dsr 6450 (PVR som ER godkjent av CD og som funker flott - blant annet med lagring av film med 5.1 lyd), men etter et par dager fikk jeg i dag morges beskjed om "intet signal". Etter en kombinasjon av trusler og fortvilte rop om hjelp hos kunderservice registrerte de serienummeret på Grundig'en og jeg fikk signalene tilbake. Etter det jeg forsto var dette ekstraservice siden jeg egentlig skulle ha betalt ny kortavgift. For problemfri TV-titting er derfor mitt råd å forholde seg til CD's nye policy og kontrakter, selv om de er sære og lite kundevennlige - selv for oss ærlige kunder.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    Hvis jeg begrenser meg til 2 TV`er da, vil en satelitt mottaker med 2 tunere kunne sende en kanal til en TV og en annen kanal til en annen tv ?
    Nei, det går ikke. Det er bare utgang til en TV.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det kan jo ikke være ulovlig å dele signalene trådløst, så lenge man har et legitimt abonnement som man sprer rundt i huset ? Det MÅ jo komme noe slikt snart som funker og som blir "normen" .. for disse selskapene kan jo ikke seriøst mene at man skal betale for -SEKS- abonnement for å se samme dritten på 3 forskjellige TV`er !?

Disse to selskapene er jo rene mafiabedriftene ! Hvorfor må vi finne oss i slikt? Jeg vil ha TV3 på alle TV`ene i huset, jeg vil ha discovery og tnv på alle tv`ene i huset .. og jeg vil ha EN dekoder pr. TV (max) som jeg kan mate med de abonnentene jeg har lyst på... Det er jo slik det må bli ??

Er det slik som dette i andre større land også ? Må man ha sju dekodere i USA for å ta ned de sju største satelitt tv selskapenes abb?

Sitat Opprinnelig postet av luria
    Hva som er "legitimt", "godkjent" og "lovlig" er vel en litt dypere diskusjon enn hva du gir inntrykk av. Du husker kanskje at viasat havnet i "litt" vansker når de innførte NDS med bundling til tuner? De kan ikke lovlig hindre deg i å bruke en annen tuner, men vil kun garantere for at kortet virker i den godkjente tuneren. Men når mannen vurdere en WiFi kortdeler er vel ikke akkurat legitimitet noe hovedtema? '

Sitat:"Kjenner selv til vanlig folk som har blitt lurt til å kjøpe Dreambox fordi de er så fantastiske, med mindre man har bedre data kunnskaper enn folk flest, så er disse ubrukelige."

Denne påstanden får du stå for alene. Utrolig at de selges (og tydeligvis er populære) hvis ingen klarer å bruke dem. Får inntrykk av at du bare graver opp negative ting om DB uten at det er noe annet enn forutinntatthet og "legitime" spekulasjoner. Forøvrig: CD tunere virker pr i dag med alle CD kort. Hva fremtiden bringer vet kanskje andre bedre enn deg? Viasat-tuneren jeg fikk (Strong 8700) hadde også innebygd conax-cam og virket med begge programkortene. 8) Parabolen, LNB , og det andre jeg fikk for en krone nyter en kompis godt av nå. Skåla virker merkelig nok uten nummer fra CD.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    dette er lenger ikke noe problem.
    det er nå kommet en cam modul som kan programmeres til å emulere det nye sikkerhetssystemet til viasat. modulen heter Dragoncam (søk på google)
    koster ca 1000,- tror jeg og da får du med nødvendig program for viasat...

dvs at du for eksempel kan kjøpe en force tuner og kjøre canal digital på vanlig kortinntaket og viasat på dragoncam i cam sloten...

btw har en Force tuner type 1155s tror jeg (toppmodellen uten hdd) koster 3k på elkjop. jeg får ikke inn parabol signal der jeg bor nå så selger den for halv pris (1500,-) den ble vel kårer til årets tuner 2003/2004 av lyd og bilde kavalkade?

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    Både hos Viasat og Canal Digital forutsetter fra neste år ett lovlig abonnement at man bruker godkjente dekodere og programkort levert til disse.
    Det er faktisk ikke slik at Viasat og CD selv bare kan endre reglene som de selv vil. Mange abonnenter har gyldige avtaler som ikke forutsetter godkjente dekodere. Disse avtalene kan ikke ensidig sies opp av CD.

Både Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og Post- og teletilsynet, er på saken i forhold til Viasat og CD. Det siste året og spesielt når Viasat endret kodesystem, har frontene blitt skjerpet, konkurransen blitt mindre og forbrukerne blitt skadelidende.

Se følgende side fra www.forbrukerportalen.no som ganske klart sier hva veldig mange mener om det som Viasat og CD gjør!

Jeg synes faktisk at alle her på dette forumet bør støtte denne saken og ikke forsvare Viasat og CD sine forbrukerfientlige innstillinger.

Dette ble litt off-topic, men jeg måtte bare få det ut.. Og så er det jo litt relevant siden både trådstarter og undertegnede er i etableringsfasen for nytt parabolanlegg og kjenner hele problemstillingen på kroppen.

Skal jeg følge reglene til Viasat og CD må jeg for å se programmene på 4 tv-er kjøpe 8 dekodere og betale 8 abonnement.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gjør en avtale med CD på 1 kroners pakka for så å selge mottakeren.
    Når CD begynner å parre kortet og mottakeren sammen vil det kortet du har fått sammen med 1 kroners pakka kun funger på den mottakeren.
    Dvs. alle som har gule kort med nummer 01127........ må bruke kortet i den mottakeren som CD har registret på deg.

Løsningen med f.eks. Force og Dragon cam er bedere, da får du et rødt kort som vil virke selv om de begynner å parre.
    Men dette må du få tak i før nyttår, etter det er det kun pairing mottakere og kort som er godkjent.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rare greier dette når du tenker på at har man analog kabel kan man dele denne på så mange TV man bare ønsker....

Det er vel noen lurings som har delt signalet til CD på alle kameratene i hele blokka, som er årsaken til andre får unngjelde. Slik er det ofte - noen få ødelegger for alle. Godt UPC fikk orden på signalet ellers hadde jeg vel sitti i samme klisteret til CD jeg og.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •