Analogt\digitalt? Hva er hva?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Analogt\digitalt? Hva er hva?

Hei, I dag kjøpte jeg denne skjermen hos elprice.no, Jeg vet egentlig ikke hva jeg venter meg, bare det at det er mye TV i forhold til pris

Jeg har hørt det at denne og generellt alle andre LCD tv'er er sensetiv for gode signaler, da står det mellom digitalt og analogt. Jeg vet lite om akkurat dette, men derfor tar jeg meg den frihet å høre med dere.

Er kabel-tv analogt?
    Hva er det som er analogt\digitalt av parabol, kabel tv og vanlig tv antenne?
    Skal koble opp dataen min til denne skjermen, via DVI , Hva er det jeg helst burde bruke fra en DVD spiller? OM mulig, Scart? DVI? eller hva er det de fleste DVD spillerene har av utganger.

Så jeg er vel bare ute etter digitale sendinger slik at jeg kan få best bilde på min skjerm, men vet ikke hva som er hva etc.

1000 Takk for all hjelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD og alt fra PC er digitale formater. VHS og laserdisc er analogt. Bakkesendt tv er analogt (utenom digitale prøvesendinger), kabel-tv kan være analogt eller digitalt, og parabol er i dag normalt digitalt.

I tillegg så kan du overføre signalet fra "boksen" (dvd-spiller, kabel-tv-mottaker etc) på forskjellige måter.

Kabel/tilkoblingsstandarder i circa prioritert rekkefølge:
    *DVI/HDMI gir deg digitalt bilde og er normalt å foretrekke
    *Firewire brukes enkelte steder (primært i USA) for å overføre komprimert digitalt bilde
    *VGA er analog bilde hentet fra dataverdenen. veldig bra bilde.
    *komponent (3x phonoplugger, en for hver farge) er veldig god analoge overføring.
    *SCART tillater komposit, s-video eller RGB overføring. Sistnevnte er tilnærmet komponent.
    *s-video er analog overføring med separat farger og intensitet
    *komposit overfører bildet analogt
    * "rf" brukes for tv-er som bare har antenne-inngang. Suverent dårligst

mvh
    K

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for meget utfyllende svar

Men , jeg har canal digital her. Kabel Tv, noen plass om jeg kan finne ut om det er digitalt eller analogt signal? Jeg bruker en vanlig antenne kabel, som jeg stikker i en box på veggen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du plugger en antennekabel rett i veggen og til tv har du sannsynligvis analog kabel.

Har du canal digital altså?

k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har canal digital så må du jo ha en dekoder, regner med det er upc du har da? Hvis du har dekoder fra upc så er det en digital dekoder. Da bruker du scart og setter opp dekoderen til å sende ut rgb signal.

Newcomer Vidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hvis du har dekoder fra upc så er det en digital dekoder.
    Det er vel en sannhet med en del modifikasjoner. Kommer an på hvor i landet en er så heldig å ha bosatt seg. Her i Kristiansand er det fremdeles laaaangt fram i tid før de bygger ut digitalt kabelnett. Dekoderen jeg har fått fra UPC er moden for teknisk museum, har feks ingen scart, kun kompositt og mono lydutgang!!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vidar
    Det er vel en sannhet med en del modifikasjoner. Kommer an på hvor i landet en er så heldig å ha bosatt seg. Her i Kristiansand er det fremdeles laaaangt fram i tid før de bygger ut digitalt kabelnett. Dekoderen jeg har fått fra UPC er moden for teknisk museum, har feks ingen scart, kun kompositt og mono lydutgang!!
    Uff, stakkars deg. Har du ikke mulighet for å få tv og internett ifra lyse?

Newcomer Vidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Uff, stakkars deg. Har du ikke mulighet for å få tv og internett ifra lyse?
    Har sett den kvaliteten på Lyse sitt nett, og det kan selvfølgelig ikke måle seg med mine fantastiske analoge signaler hvor det er så mye snø at en skulle tro at de viste vinteridrett hele året!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Canal Digital som holder min kabelTv ja, jeg har også internett fra det. Sant skal sies at jeg har alt dette gratis, siden jeg leier en leilighet. Men det er canal digital, kan vel være UPC ( hva nå enn det er?? ) om de er under Canal Digital.

Hva skal jeg gjøre da for å få digitalt signal?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke kabelselskapet i ditt område sender digitalt så må du få det enten fra lyse eller fra en parabol.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AudoriN
    Det er Canal Digital som holder min kabelTv ja, jeg har også internett fra det. Sant skal sies at jeg har alt dette gratis, siden jeg leier en leilighet. Men det er canal digital, kan vel være UPC ( hva nå enn det er?? ) om de er under Canal Digital.

Hva skal jeg gjøre da for å få digitalt signal?
    Siden du har internett via kabel kan du sannsynligvis også se på digitalt tv vha en dekoder.

Kjøp en Force 315c kabeltv-dekoder (godkjent av CanalDigital) + programkort.

Sjekk "Hva kan jeg få" hos CanalDigital
    http://www.canaldigital.no/templates/main____2774.aspx

Se også her for info fra CD om Force dekoderen (De har også en liste over godkjente forhandlere).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet er i utgangspunktet analogt, men du kan låne eller kjøpe ein dekoder(Force 315c som sws skreiv) for å gjør signalene om til digital som er å anbefale til lcd og plasma tv`er. Visst du skal ha Canal + kanalene via kabel ein gang,så må du ha ein dekoder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •