SDTV DVB-T prøvesendinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 75
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SDTV DVB-T prøvesendinger

Kanskje ikke helt rett sted å poste men...

Jeg har kjøpt DVB-T kort (http://tven.terratec.net/modules.php...e7c0c2dd695feb) til pcn for å få inn prøvesendinger fra Tryvann. Dette innebærer NRK1, NRK2, TV2, TVN og "DTT-IP Pilot M1". Sistnevnte får jeg ikke noe signal fra.

Verken norges television (http://www.norgestelevisjon.no/) eller telenor (http://www.norkring.no/) har egentlig den informasjonen man kunne ønske for å komme i gang. Jeg bruker for øyeblikket medfølgende antenne av laber kvalitet, men bor på marienlyst så jeg har fri sikt til Tryvann-senderen.

Felles:
    Signalstyrke: 24%
    Signalkvalitet:100%
    BW 8 MHz
    Transm mode: 8k

NRK1:
    722 MHz
    LP koderate 1/2
    HP koderate 2/3
    konstellasjon 32-QAM
    *hakking/blokking i bildet

NRK2:
    722 MHz
    LP koderate 1/2
    HP koderate 2/3
    konstellasjon 32-QAM

TVN:
    770 MHz
    LP koderate 1/2
    HP koderate 1/2
    konstellasjon 16-QAM
    *bra bilde

TV2
    770 MHz
    LP koderate 1/2
    HP koderate 1/2
    konstellasjon 16-QAM

Jeg har ikke funnet noen måte å lese av bitfeilrate. Skal prøve meg litt fram med antenne-saker for å prøve å få bedre resultater.

K.

Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det er prøvesendinger noen andre plasser i landet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved skjermdump. TV Snapshot er analogt fra ATI 550 tvkort, mens TVN M2 er DVB-T fra terratec T2. DEsverre er det ikke akkurat samme frame.

Tror de har i Bergen og Trondheim, men ikke sikker,

k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende saker!

Litt merkelig at du ikke får bra bilde på TV2 når det er samme modulasjon og koding som TVN. Kan du se hvilken rate du har på MPEG strømmen? Hvis du kommer over "terskelen", vil du nok få knall bilde på NRK 1+2, med 32QAM og høyere koderate. Kjenner ikke DVB-T noe særlig, hva slags koding brukes der? LDCP?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er LDCP?

Jeg er inne i en flytte-periode og har ikke fått testet så mye som jeg ville. Jeg fant ikke noen avlesning av bitrate, men jeg kan streame transportstream rett til disk, og det finnes sikkert verktøy som kan inspisere sånne filer.

Det med TVN kontra de andre er veldig rart ja.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60 kanaler med vanlig antenne :
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=288596

"..opptil 60 kanaler å velge mellom. Du kan bruke din gamle TV-antenne. Uansett hva slags mottagerforhold du har i dag, vil bildet være krystallklart.
    .."

La oss håpe fuglevik er feilsitert ;-)

"..Da NTV ble etablert for tre år siden, var det ikke teknisk mulig å få plass til flere enn 10-15 TV-kanaler i det nye nettet. Nå har den teknologiske utviklingen sørget for at det er plass til opptil 50-60 kanaler.."

Endelig bevis på at MPEG4 vil brukes til å få flere kanaler i stedet for HDTV eller bedre kvalitet :-(

Knut

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stokka litt på bokstavene, det skal være LDPC. Det er de mest effektive feilrettende kodene pr idag med ytelse ganske nær teoretisk max, shannon limit. De vil bli brukt i den nye standarden for satellitt - DVB-S2.

http://en.wikipedia.org/wiki/Low-den...ity-check_code

At det digitale bakkenettet kommer til å først og fremst til å sende så mange kanaler som mulig på bekostning av kvalitet, kommer vel ikke som noen bombe. Spurte engang noen Telenor folk på Nittedal jordstasjon, hvor hardt kodet satellittsendingene er. NRK og TV2 er ikke så værst, men resten er heller labert. Vi kan vel orvente noe av det samme for DVB-T.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri vært borti LDPC, men turbo-koding er vel uansett nær Shannon-grensen.

Jeg har forstått det slik at DVB-T innebærer en "pakke" som blir kodet og modulert med flere kanaler samtidig. Litt rart da at to kanaler som har samme frekvens (antar da at de er pakket sammen) får så forskjellig bilde-kvalitet.

Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LDPC skal være hårfint bedre enn Turbo-variantene ifølge folk som kan mye mer om det enn meg. Lurte siden jeg ikke vet hva LP&HP koderate betyr.

Som jeg har forstått det multiplekses TVprogrammene sammen med annen info som EPG og kontrolldata til en strøm som moduleres og sendes ut. En fordel med DVB-T er at den støtter statistisk multipleksing: programmer med lav kompleksitet (prøvebilde, curlingkamper etc) kan man bruke lav bitrate på, og tilsvarende høyere for komplekse program. Bildekvaliteten jevnt over blir bedre. Fordelen blir større jo flere program som sendes i samme multipleks.

Det ser ut som det er to multipleks i prøvesendingene fra Tryvann. Ett med NRK1+2 og ett med TV2+TVN. Forklarer jo ikke hvorfor kvaliteten blir så forskjellig da men.

oarsman

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut,

har du fått tid til å teste mer? Jeg bor på Tåsen og er således i ganske bra avstand fra Tryvann.

Er det snakk om at man skal bruke de gamle takantennene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Knut,

har du fått tid til å teste mer? Jeg bor på Tåsen og er således i ganske bra avstand fra Tryvann.

Er det snakk om at man skal bruke de gamle takantennene?
    Nå fungerer det nær prikkfritt. Installerte BETA BDA drivere (dvs MCE kompatible) for DVB-kortet og kunne da kjøre Media Portal i stedet for den medfølgende applikasjonen. Det var trikset. Tydeligvis var det softwareproblem som førte til hakking.

Nå har jeg sylkvasst (vel, i alle fall til SD TV å være) bilde på monitoren. Det første sekundet etter kanalbytte blir det ofte litt hakking, men det er til å leve med. Selve kanalbyttet går kjapt. Media Portal var ikke 100% stabil eller lett å sette opp (v. 1.1.3 eller noe ), men regner med at dette utbedrer seg. Har ikke prøvd 1.2 som er i RC1 eller noe.

Det skal gå finfint med vanlig takantenne, ja. Jeg bruker nå el-kjipo medfølgende innendørsantenne!

Mange akronymer her ja... :-)

Knunt

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor I All Videste Verden Er østlandet Så Langt Nede På Listen!!!???!?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte et Terratec DVB-T 1400 PCI-kort. Denne kom ikke med noen antenne, så jeg valgte en aktiv flat (og liten) innendørs-sak til 170kr hos Clas Ohlson. 100% signalstyrke og 100% signalkvalitet her på Tåsen :-)

Medfølgende programvare, selv i nyeste versjon, hakker en god del. Jeg prøvde også Media Portal, men den får jeg ikke til å virke. Knut, hvilken driver bruker du? Heldigvis fungerer MyTheatre knirkefritt.

Så hva med bildet? Helt smooth, meget skarpt og fint...tydeligvis høy bitrate sammenlignet med satelitt. Nær DVD-kvalitet på det beste. Det skiftes også mellom 16:9 og 4:3 automatisk.

MyTheatre bruker noe de kaller 'generic video renderer' som standard. Noen som vet hva dette er? Bildet var veldig lyst og jeg finner ikke noe sted å endre på dette - endte opp med å skru ned på plasma'n.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva med bildet? Helt smooth, meget skarpt og fint...tydeligvis høy bitrate sammenlignet med satelitt. Nær DVD-kvalitet på det beste. Det skiftes også mellom 16:9 og 4:3 automatisk.
    DVB-T (testsignalene fra Tryvan) bruker for tiden nøyaktig samme mpeg2 strøm som fra satelitt..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte et Terratec DVB-T 1400 PCI-kort. Denne kom ikke med noen antenne, så jeg valgte en aktiv flat (og liten) innendørs-sak til 170kr hos Clas Ohlson. 100% signalstyrke og 100% signalkvalitet her på Tåsen :-)
    Vet du hvor mange dB gain denne har?
    Medfølgende programvare, selv i nyeste versjon, hakker en god del. Jeg prøvde også Media Portal, men den får jeg ikke til å virke. Knut, hvilken driver bruker du? Heldigvis fungerer MyTheatre knirkefritt.
    Jeg bruker terratecs Beta BDA (MCE) - driver. Fungerer knirkefritt opp mot mediaplayer. Jeg fikk bare hakking med den medfølgende softwaren.

Jeg måtte knote litt på forumet for å finne det jeg trengte. Rendering mode (vmr9 renderless, overlay er viktig å knote med), den analoge tv-tuneren måtte jeg paste inn info om i et xml-skjema for å kunne bruke (og installasjonen stoppen når den ikke fikk til den analoge tuneren). Hvis du ikke har MCE fjernkontroll må du installere en remote plugin (som jeg ikke har fått helt til enda). Til slutt installerte jeg BDA drivere for terratec T2 og nå funker det bra.

Planen er å kjøre Nvidia purevideo codec/prosessering.

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    DVB-T (testsignalene fra Tryvan) bruker for tiden nøyaktig samme mpeg2 strøm som fra satelitt..
    Jøss, det var overraskende. Gjelder det for alle 4 kanalene? Bildet oppleves helt klart som mye skarpere. Nå skal det sies at jeg har brukt s-video fra Force 1155 til en gammel PCTV Rave, og s-video fra dekoderens SCART-kontakt har alltid vært kritikkverdig. Lavt utgangssignal tror jeg - feks får jeg bare sort/hvitt-bilde dersom den kobles direkte til Plasma. Men er det slik at de sender med samme bitrate får jeg bare trekke kommentaren min!!

Sitat Opprinnelig postet av Knut
    Vet du hvor mange dB gain denne har?
    15db for UHF. Modellen heter DVB-2687A.

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kjøpt meg et Terratec Cinergy 1400 DVB-T kort, installert software som fulgte med, oppgradert til siste beta software for XP, men får ikke inn noen kanaler. Bor i Bergen og har nesten fri sikt til Ulriken. Tar inn vanlige analoge sendinger med gode signaler.

Hva er galt? Er det ikke startet prøvesendinger i Bergen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun DVB-T-sendinger fra Tryvann i Oslo...noen må ha feilinformert deg. Jeg kjøper dog kortet ditt om du ikke får behov for det...

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et svar lenger oppe i denne tråd er det en som tror det er prøvesendinger i Trondheim og Bergen også. Etter det jeg har hørt så er Bergen et av det stedene i Norge som først får DVB-T. Kortet får jeg vel bruk for før eller siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helge
    [...]Kortet får jeg vel bruk for før eller siden.
    Ikke siden.. Sendingene skal krypteres når prøvesendingene er over. Mao. kun eksterne dekodere med ntv sitt Stempel<tm> som vil fungere.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •