SDTV DVB-T prøvesendinger - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 75
    Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje du kan få kjøpe det allikevel, Consilium... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sendingene blir i Mpeg4, nrk ikke kodet.

Jeg har selv en DVB-T kort å får inn signalene fra Tryvann med god margin her nede i Moss. Men når prøvesendingen er slutt skal Norges Televisjon bytte komprimeringssystem til mpeg4. Jeg har derfor ikke store håp om å kunne bruke DVB-T kortet i så lagt fremtid selv om NRK1 og NRK2 skal ikke kodes.
    Denne informasjonen kommer fra Konsesjonsøknaden som Norges Televisjon leverte til Post & Teletilsynet den 30. september.

http://www.ntv.as/files/tf-pdf-original_ntv_soknad.pdf

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (side 5)

"NTV vil i utbygningen velge komprimeringsteknologien MPEG-4. Dette vil sikre forbrukerne tilgang på programmer sendt i høyoppløsnings-tv (HDTV) ved lansering (...)"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forstått det slik at MPEG4 vil legges inni en vanlig transportstrøm. Siden dvb-t tunere for pc bare plukker et radiosignal fra lufta og sender transportstrømmen videre til pc er det slik jeg ser det en mulighet for at disse kortene fungerer også med MPEG4.

Det avhenger selvsagt av at jeg har rett, av at det kommer programvare som tillater dette og at signalet ikke er kryptert.

Ganske mange spørsmålstegn altså.

knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DVB-T i Moss

Sitat Opprinnelig postet av birgert
    Jeg har selv en DVB-T kort å får inn signalene fra Tryvann med god margin her nede i Moss. Men når prøvesendingen er slutt skal Norges Televisjon bytte komprimeringssystem til mpeg4. Jeg har derfor ikke store håp om å kunne bruke DVB-T kortet i så lagt fremtid selv om NRK1 og NRK2 skal ikke kodes.
    Denne informasjonen kommer fra Konsesjonsøknaden som Norges Televisjon leverte til Post & Teletilsynet den 30. september.

Hei,
    Jeg bor også i Moss. Hva slags antenne bruker du? Jeg har akkurat bestilt en DVB-T FTA set top boks fra tyskland. 50 Euro ferdig med mva. Gleder meg til å teste. Har du prøvd å få inn FTA - sendingene fra Sverige? Ser på dekningskartet på www.boxer.se at det skal være knalldekning til sjøs mot Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg bruker en lang UHF antenne for kanal 21-69 med en forsterkning på 18db. I tillegg har jeg en mastforsterker og inneforsterker med strømforsyning til mastforsterkenen. Jeg bor oppå Mosseporten tunellen, å ha god sikt nordover. Dette antenne utstyreret er jo alt for bra, men jeg har det fra der jeg bodde før.
    Jeg har ikke testet med sverige, men kommer til å gjøre det. Siden jeg bor i blokk, så kan jeg bare ha antennen på den siden som vender mot vest. Så jeg kan aldri ha en antenne fast mot Sverige.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile DVB-T i Rygge/Moss

Har nylig installert Terratec 1400 DVB-T sammen MCE, har takantenne vendt sør-vest, tror jeg mottar signaler ifra vestfold/Tønsberg området.
    Jeg bor på grensa mellom Rygge og Moss - kvaliteten på bildet er suverent.

Har ikke fått inn noen svenske kanaler ennå, men har tenkt til justere antenna og se om det er mulig å fange opp disse.

Forøvrig opplevde jeg at medfølgende Terratec-software ikke var særlig
    brukbar, mye hakking i bildet. I MCE forsvant hakkingen.

Harald

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan mulighetene for DVB-T er i Tønsberg, både av prøvesendinger fra ntv og sendinger fra Sverige?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

signal kvalitet?

har nå prøvd og få inn dvb-t signaler,men får ikke inn nrk2 i bra kvalitet ein gang,er det sterke signal styke på dvb-t enn vanlig analog sending? er lit usiker på om softwaren min er heilt "bra" har dvb-c/dvb-t/dvb-s i pc har disabla dei andre korta men virker som det er noe som bugger alikavel,vil beskrive signalene fra nrk2 som veldig svake får akurat inn farger og lyd.er det her nok til og ta inn dvb-t?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du?
    Hvilken antenne har du?
    Får du inn de andre kanalene?
    Hvilken software bruker du?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har forstått det slik at MPEG4 vil legges inni en vanlig transportstrøm. Siden dvb-t tunere for pc bare plukker et radiosignal fra lufta og sender transportstrømmen videre til pc er det slik jeg ser det en mulighet for at disse kortene fungerer også med MPEG4.

Det avhenger selvsagt av at jeg har rett, av at det kommer programvare som tillater dette og at signalet ikke er kryptert.

Ganske mange spørsmålstegn altså.

knut
    Det krever mye av PC'n dersom MPEG4 skal software dekodes. MPEG4 HD software dekoding kan man trolig glemme med normal CPU men det kommer sikkert raskere CPU etterhvert.

Om det er MPEG4 eller MPEG2 så vil det uansett ikke fungere siden DTT skal krypteres.

Sitat:
    Alle kanaler kan være krypterte. Det vil bli innført ett, felles smartkort for alle tjenester
    på plattformen, herunder tjenester fra andre betalings-tv-operatører. Smartkortet
    inndeles i separate soner. Slik er forbruker sikret mulighet til fritt å velge
    tjenesteleverandør for betalings-tv-tjenester gjennom én digital-tv-boks og ett
    smartkort. CA-moduler vil bli gjort tilgjengelig for bruk i godkjente mottakere og
    fulldigitale tv-apparater. Det forutsettes at mottaksutstyret tilfredstiller alle krav i NTVs
    spesifikasjoner og at dette er validert gjennom tester.

Kilde : http://www.ntv.as/files/tf-pdf-original_ntv_soknad.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oarsman
    Stokka litt på bokstavene, det skal være LDPC. Det er de mest effektive feilrettende kodene pr idag med ytelse ganske nær teoretisk max, shannon limit. De vil bli brukt i den nye standarden for satellitt - DVB-S2.

http://en.wikipedia.org/wiki/Low-den...ity-check_code

At det digitale bakkenettet kommer til å først og fremst til å sende så mange kanaler som mulig på bekostning av kvalitet, kommer vel ikke som noen bombe. Spurte engang noen Telenor folk på Nittedal jordstasjon, hvor hardt kodet satellittsendingene er. NRK og TV2 er ikke så værst, men resten er heller labert. Vi kan vel orvente noe av det samme for DVB-T.
    Nrk har super bitrate på thor 1west"ca 7mbit" Men det er faktisk mye verre med tv2.. Jeg husker ikke hvor mye tv2 hadde når jeg sist testa det med mitt dvb-s kort, men tror ikke det var mer en 4mbit max. Kvaliteten på alt annet enn nrk1+nrk2 er såpass dårlig at jeg ser komprimerings artifacts/digitalt støy på en helt vanlig tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av birgert

Tror ikke det skal bli noe stort problem med dvb-t kort, så lenge kanalene er ukomprimert. Man kan altids decode mpeg4 ved bruk av software codecs med de fleste dvb kort.
    Men det jeg har hørt lest er at også nrk kommer til å bli kodet

Er det forresten noen som vet om det er noe dvb-t testing in Trondheim?

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dessuten skal de ikke bruke DVB-t, men et propeteriert system med MPEG4, for å få inn flere kanaler på samme båndbredde....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    Det krever mye av PC'n dersom MPEG4 skal software dekodes. MPEG4 HD software dekoding kan man trolig glemme med normal CPU men det kommer sikkert raskere CPU etterhvert.
    Alle nyere nvidia-kort støtter hardware-akselerering av h.264/AVC/MPEG4part10 inklusive HD, så dette skulle ikke være noe problem.

Microsoft oppgir vel pentium 4 2.8GHz for wmv 1080i for ren software dekoding, og det er grunn til å tro at MPEG4 vil kreve noe lignende siden wmv er basert på h264.

Om det er MPEG4 eller MPEG2 så vil det uansett ikke fungere siden DTT skal krypteres.

Sitat:
    Alle kanaler kan være krypterte. Det vil bli innført ett, felles smartkort for alle tjenester
    på plattformen, herunder tjenester fra andre betalings-tv-operatører. Smartkortet
    inndeles i separate soner. Slik er forbruker sikret mulighet til fritt å velge
    tjenesteleverandør for betalings-tv-tjenester gjennom én digital-tv-boks og ett
    smartkort. CA-moduler vil bli gjort tilgjengelig for bruk i godkjente mottakere og
    fulldigitale tv-apparater. Det forutsettes at mottaksutstyret tilfredstiller alle krav i NTVs
    spesifikasjoner og at dette er validert gjennom tester.

Kilde : http://www.ntv.as/files/tf-pdf-original_ntv_soknad.pdf
    Historien har vist at bruker-hindringer har en lei tendens til å kunne omgås =)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    Og dessuten skal de ikke bruke DVB-t, men et propeteriert system med MPEG4, for å få inn flere kanaler på samme båndbredde....
    Det er ikke riktig.

DVB-T er uansett modulasjonssystemet for bakkesendt digital-tv.
    Både DVB-T og MPEG4 er standardisert. DVB-T er standardisert av www.etsi.org (=DVB) mens MPEG-2 og MPEG4/H.264 er standardisert av www.iso.org

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om det er startet prøvesendinger i Bergen?

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min parabolpakke fra CD har jeg en "multituner" som visstnok både er kompatibel med parabol og bakkesendt......

hva trenger jeg for å få "tak i" bakkesendt ?

Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    Det er ikke riktig.

DVB-T er uansett modulasjonssystemet for bakkesendt digital-tv.
    Både DVB-T og MPEG4 er standardisert. DVB-T er standardisert av www.etsi.org (=DVB) mens MPEG-2 og MPEG4/H.264 er standardisert av www.iso.org

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    I min parabolpakke fra CD har jeg en "multituner" som visstnok både er kompatibel med parabol og bakkesendt......

Det er dessverre slik at tuneren din er en MPEG2 boks, mens bakkenettet i Norge blir MPEG4. Begge er godkjente standarder, men boksen din klarer bare den eldste.
    Boksen din (en "Combo") er nok først og fremst laget for Sverige, hvor den passer perfekt.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums

Du burde vel fortsatt kunne få prøvesedingene fra Tryvann. Skal ikke være vanskeligere enn å koble til en vanlig antenne

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •