Lyse tv og pc nettverk på samme kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Lyse tv og pc nettverk på samme kabel?

Har en cat5 kabel som krysser huset allerede og ønsker å sende tv og pc nett i samme kabel. Har en ruter(Jensen) ved boksen på veggen med pc kobling inn i WAN porten og fast ip satt samt en av tv kablene inn i LAN delen av ruteren. I andre enden av huset har jeg en svitsj med Kreatel boksen og diverse pc'er koblet til. Noen som har erfaringer med dette?

Så langt virker det tildels, måtte disable DHCP i ruteren min da den gav ut ip adresse til tv boksen. Fikk noen problemer med internett etter en stund, vet ikke om det er ruteren som kneler pga høy trafikk eller noe annet.

olec

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint du eksperimenterer. Gi beskjed dersom du får det til å virke stabilt. Lyse hevder at det du nå bedriver ikke skal la seg gjøre (stabilt).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart det lar seg gjøre. Det er ikke noe annet en IP datastrøm.

Utfordringen er at de fleste av dagens hjemmeswitcher ikke er raske nok. Men dersom du bare har en pc og et tv koblet på switchen bør det går.

Husk at datastrømmen til Kreatel boksen ligger i området 5 til 15 mbit/sek, alt etter hvilken kanal du ser på. Og selv om de fleste boksene støtter 100 Mbit/sek på portene er det mange som får pakketap når trafikkenstrømmen passerer 10-15 mbit/sek. Og pakketap eller retransmission er noe man merker godt på en tv-kanal.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv en 3Com switch (100 Mbit). Har også prøvd en SMC switch (1 GBit). SMC-switchen kan ikke anbefales. Ga meget varierende hastighet. 3Com switcher gir stabilt høy hastighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går nok, men ruting/dhcp er jo også et problem som må overstiges. Dobermann, har du eget fysisk nett for spredning av tv signaler eller ruter du pc/tv trafikk i samme switcher?

olec

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo beskrive mitt oppsett:
    Lyse HS (Hjemmesentral) står på loftet, med en Cat5 ned gjennom etasjene til kjellern.
    Her nede har jeg så en ledning fra veggen til en 100mb switch.
    Ut fra switch går det så en kabel til Lyse-dekoder, og en kabel til routeren min.

Resten av nettet står så på innsiden av denne routeren, og her sitter jeg med et stabilt og fint nett.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QoS er vel egentlig cluet her. Gjennom routere prioriteres TV på lag 3 (ToS/DSCP), mens gjennom switcher på lag 2 (802.1p/CoS). Skal du blande internet-trafikk inn i nettet er det lurt å passe på at den ikke tar for mye av ressursene TV-nettet trenger. Ved å bruke switcher som prioriterer på 802.1p vil TV-trafikken bli prioritert til dekoder og all annen trafikk vil bli nedprioritert slik at den ikke forstyrrer.

Jeg kjenner ikke Lyse så godt, men det er vel mulig å spørre dem om de CoS-tagger pakker fra sin Lyse HS og inn i huset. I så fall er det bare å passe på at switch støtter 802.1p.

Edit: Feks denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...E-D2583A1CB52E

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyd og bilde på cat5

Jeg er helt novise, og trenger noen helt grunnleggende råd om sammenkoblinger. Prøver åkoble meg på her siden det er delvis relatert.

Jeg har Cat5 kabling og 3Com Gigabit nettverk i huset, og vil gjerne koble sammen PC m/musikkbibliotek, TV m/en Force PVR/Canal Digital dekoder og hjemmekino m/en Sanyo PLV Z4 projektor koblet opp mot en Arcam 5.1 receiver + DVD. Hva slags moduler/enheter trenger jeg for å koble dekoder og hjemmekinoreceiver inn på nettet. Funker det i praksis?

Noen som har noen gode (eller dårlige) erfaringer å dele?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og forsøker dette her nå med viken fiber uten særlig hell. Er det noen som har noen solskinnshistorier?!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •