HDMI/DVI utgang på tuner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI/DVI utgang på tuner

Har nettopp kjøpt en LG-plasma og ny hjemmekino forsterker (denon 3805) og dvd (denon 3910). Bilde blir meget bra når dvd er bildekilde, men fra parabol anlegget er bildekvaliteten så som så... Kjøpte for ca 5 år siden en parabol anlegg med force tuner. Har coax hele veien inn til tuneren, men slik jeg forstår det omformer tuneren de digitale signalene til analoge. Fins det tunere med digitale utganger (hdmi/dvi)?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den viktigste årsaken til at kvaliteten er forjævlig er trolig at satellittsendingene er en del mer komprimert enn DVD, dermed også langt flere artifacts i bildet. Så jeg tror sånn i og for seg bare at dårlig kvalitet er noe du må leve med inntil HD blir en realitet. Then again, jeg har ikke all verdens forventninger der heller siden jeg mistenker at de kun kommer til å skru opp oppløsningen og fortsatt komprimere fletta av seg :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags signal har du fra tuneren ?
    Hvis du ikke allerede har valgt RGB på scart, så prøv med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Den viktigste årsaken til at kvaliteten er forjævlig er trolig at satellittsendingene er en del mer komprimert enn DVD, dermed også langt flere artifacts i bildet. Så jeg tror sånn i og for seg bare at dårlig kvalitet er noe du må leve med inntil HD blir en realitet. Then again, jeg har ikke all verdens forventninger der heller siden jeg mistenker at de kun kommer til å skru opp oppløsningen og fortsatt komprimere fletta av seg :P
    Helt enig. Det er latterlig at CD skal sende HD når begrensningen nå ikke er PAL standarden, men bitraten fra satelitten.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når de nye HDTV-tunerene kommer vil disse ha DVI/HDMI utgang. Jeg tror dette vil gi et godt løft også for SD-kanaler.

Jeg er ikke enig i at alle kanaler komprimerer i hjel TV-sendingene. Filmkanalene til C+ er av god kvalitet. Opplever man artefacts her tror det skyldes eget utstyr

Fotball derimot er svært båndbreddekrevende og lider av dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en grunn til å bannlyse fotball for evig og alltid. Men fra spøk til alvor, jeg er enig i at filmkanalene til Canal+ skiller seg ut, men de er langtfra perfekte. DVD gir fortsatt et merkbart bedre bilde (og selv DVD har svakheter, særlig i scener hvor det skjer veldig mye.. bølger, eksplosjoner, etc.). Men ... HER kommer det MORSOMME poenget ... det er fortsatt ikke noen flere transpondere der oppe, og jeg har ikke hørt noen planer om nyoppskytinger. HD krever i teorien fire ganger så mye båndbredde som en SD-kanal. Greit nok, en og annen kanal vil de nok kunne kjøre i høy bitrate men jeg har mine tvil om at dette er noe som vil skje jevnt over.

Den satellitt-kanalen jeg selv har hatt med best kvalitet ever er Sky One, og de har nylig økt bitraten til 6mbit eller noe. DVD har en grense på 10mbit, så det er fortsatt et stykke å gå. Men Sky One har det beste tv-bildet jeg har sett på noen som helst satellitt-kanal. Jeg tror en generell økning på bitrate på TV-kanalene hadde gitt mer igjen enn en oppgradering til HD i første omgang. Men det gjenstår å se. Standarden de skal bruke for HD er mer effektiv enn mpeg-2, men gjenstår å se HVOR effektiv. Det er fortsatt håp =)

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er planlagt en egen HDTV satelitt, men tror vi snakker 2007 + + dessverre. Husker ikke ifarta hvem som står bak den, men den er tenkt for Europa.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •