Canal Digital og HD-Sendinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Canal Digital og HD-Sendinger

Hallo!

Noen som har funnet noe særlig info om dette? Lurer litt på om disse kanalene som visstnok skal komme 1. September blir kun og få tak i på Satelitt, eller om de også vil bli tilgjengelig på Kabel-tv, og hvilke tunere som evt. vil funke på kabel-tv i så fall. :-)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "HDTV gir nye muligheter. Det er spennende å være med på "den tredje TV-revolusjonen," sier Cato Halsaa, administrerende direktør i Satellite Broadcasting. To nye, rendyrkede filmkanaler er dannet, og dermed kan seerne velge mellom 12 filmer i beste sendetid hver dag. Alle filmer vises i originalformat; en widescreen-film er alltid en widescreen-film hos CANAL+.

"Lanseringen av de nye CANAL+-kanalene viser at Canal Digital ligger i forkant av den raske utviklingen innen TV. HDTV er en av flere muligheter som tilbys eksklusivt til parabol-kundene," sier administrerende direktør i Canal Digital Norge, Svein Erik Davidsen.
    http://www.canaldigital.no/templates...e____6425.aspx

Man må ha ny sat-mottaker også, den er vel ikke sluppet enda etter det jeg kjenner til. Hvis det er ny status så får andre rette på meg.

Mvh

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jeg fryktet... Men burde jo være mulig og få sendt disse signalene over kabel også, med ny digital kabelmottaker...? Men men, bare tiden vil vise antagelig vis.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som diskutert i en annen tråd må man bytte tuner allerde etter 1 år. Da Canal Digital kommer til å skifte til MPEG4 til neste høst. De kommer derfor ikke til å satse noe særlig på dette før den tid da det sikkert vil bli noen sure kunder grunnet bytte av tuner hele tiden.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Som diskutert i en annen tråd må man bytte tuner allerde etter 1 år. Da Canal Digital kommer til å skifte til MPEG4 til neste høst. De kommer derfor ikke til å satse noe særlig på dette før den tid da det sikkert vil bli noen sure kunder grunnet bytte av tuner hele tiden.
    Jeg tror de satser på å få implementert MPEG4 i de nye HD-tunerene fra starten av. Jeg vil tro det er derfor det ennå ikke har blitt sluppet info om disse boksene. Det jobbes på spreng for å få dette til.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ingen som vet om det er tekniske grunner til at dette ikke skulle komme på Kabel innen rimelig tid etter satelitt..? Da tenker jeg på overføringskapasitet el.l

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg tror de satser på å få implementert MPEG4 i de nye HD-tunerene fra starten av. Jeg vil tro det er derfor det ennå ikke har blitt sluppet info om disse boksene. Det jobbes på spreng for å få dette til.
    Canal Digital mannen sa at dette ikke var aktuellt da patentet på MPEG4 gjør at det blir for dyrt. Patentet går ut neste vår og dermed kan hvem som helst lage slike MPEG4 dekodere.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colgol
    Men ingen som vet om det er tekniske grunner til at dette ikke skulle komme på Kabel innen rimelig tid etter satelitt..? Da tenker jeg på overføringskapasitet el.l

Slik jeg forsto det så var det aktuellt når MPEG4 kom.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver et lite kabelnett, og i følge CanalDigital er det helt uaktuelt med overføring til kabelnett på det nåværende tidspunkt. De har heller ingen indikasjoner på når dette vil være mulig, så enn så lenge trøster vi oss med Euro1080's HD1.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Me think....

At kabel/parabol/jordbundet er så treige her i europa.... At de mest interesserte går over til internett-nedlasting av pirat HD sendinger fra USA. Dermed får vi lagt fundamentet (kultur-endring og innkjøp av HTPC på stua) til pc-basert tv-underholdning. Kanskje IPTV blir en logisk konsekvens, kanskje ikke.

Cluet er i alle fall at verden ikke kan deles på samme måte som i gamle dager med toll-barierer og soner. For oss forbrukere er det en bra ting. For europeisk industri kan det være en dårlig ting (mye av grunnen til egne standarder i europa har vel vært å skjerme europeisk industri).

Det som irriterer mest er at kringkastere får lov til å bruke tildels u-standardiserte, lukkede løsninger. Måten å lokke entusiaster på er ikke å tvinge dem til å bruke blå-coop tunere med tilkoblinger for den jevne forbruker.

Knut Inge

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar fra Canal Digital:

Hei,
    takk for henvendelsen.

I følge den informasjonen jeg sitter med vil HD-TV kun komme på parabol i
    første omgang. Vi vurderer hele tiden hvilke kanaler vi har i pakkene
    våre, så du skal ikke se bort ifra at det kommer en HD-TV kanal etterhvert
    på kabel også.
    Så det ser da om ikke annet ut til at det kan komme noe på Kabel-tv om ikke så veeldig lenge ihvertfall. :-) Vi får bare mase på så kanskje ting går kjappere!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant! Jeg krysser fingrene for at LYSE kjemper litt for å ordne CD filmer på sitt fiber kabelnett. (Ihvertfall lov å håpe)

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Canal Digital mannen sa at dette ikke var aktuellt da patentet på MPEG4 gjør at det blir for dyrt. Patentet går ut neste vår og dermed kan hvem som helst lage slike MPEG4 dekodere.
    Eh, patenter varer i 20 år. Tror neppe kjernepatenter i MPEG-4 er fra 1986...

For mer info:

http://www.mpegla.com/m4v/

Her er det nok CD som farer med svada.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis. Var iallfall den begrunnelsen til at de hadde utsatt MPEG4 til neste år.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har og hørt ordet Patent brukt, selv om det høres rart ut.
    Er iallefall noe med masse royalties iallefall som må betales. Men igjen, kan bare være svada det og.

K

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    har og hørt ordet Patent brukt, selv om det høres rart ut.
    Er iallefall noe med masse royalties iallefall som må betales. Men igjen, kan bare være svada det og.

K
    Det er ikke patent det er snakk om. Ordet som brukes er Lisens på Mpeg4, og denne lisensen går ut neste år, og mpeg4 kan da brukes av alle.

Så oppklarer dette litt tenker jeg:-)

Newcomer runesand sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det i alle fall offisielt:

http://www.digi.no/php/art.php?id=266262
    "Telenor skal lansere HD-TV-boks"
    ... mot slutten av oktober

Newcomer LydMekk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har i hvertfall satt igang med sendinger i HD. Kjørte opp min nye tuner (parabol) idag og ser såvidt biter av filmer som går på kanalen, har ikke HD tuner enda selv.

Iht. flere kilder er HD sendinger på kabeltv helt uaktuelt gr. kravet til båndbredde som gjør at de fleste kabelnett må fjerne mange kanaler for å få "plass" til å sende en kanal i HD. Rimelig uaktuelt...

Nei, HD blir nok kun på parabol i overskuelig fremtid (innen 2-3 år).

HD tuner som støtter CD finnes hos Tveco. De har fått en ny modell som har Conax innebygget osv. ca. 4500,-.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Båndbredde-problematikken løses så fort de går over til MPEG4. Grunnen til at CD får problemer med dette i sine egne kabelnett, er at de også formidler bredbåndstjenester i samme kabel. Vi sender HD1 (Euro1080) i vårt kabelnett, og kan uten problemer fått plass til flere (og det er MPEG2).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •