Digital dekoder, kabel tv.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital dekoder, kabel tv.

Jeg har bestilt Canal Digital- oppgradering, får en digital tuner med, er det mulig/lurt å bytte ut denne med en (EDIT), Dreambox(!) i så fall hvilken?

Hva slags muligheter vil det i så fall gi? Kan den "tweakes"?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes foreløpig kun en Dreambox modell for kabeltv, Dreambox 500c. 7020c skal komme etterhvert, men det er usikkert når.

Jeg kjøpte en slik tidligere i uka og har brukt en del timer på å sette den opp. Fortsatt ikke helt ferdig med det akkurat. Her er det ikke noe spørsmål om man kan tweake den, man må tweake den. Boksen med standard oppsett fungerer ikke for Canal Digital, krypteringssystemet som er innebygg er Dreamcrypt og man trenger Conax for Canal Digital. Men ved å bytte ut programvaren i boksen, via nullmodemkabel fra pc, og legge inn en emulator for conax gåt dette greit.

Dreamboxen er mye raskere enn leietuneren og det er har langt bedre muligheter for å ornde rekkefølge på kanaler. Man kan sette opp flere ulike grupper, eller bukketter som det kalles, med kanaler. Det vil si man kan ha en gruppe med samtlige kanaler, en med kun norske osv, og innenfor hver gruppe kan kanalene legges i den rekkefølgen du vil.

500c'en har ikke mulighet fo å sette inn harddisk, men det er mulig å koble den til en pc via nettverk og mounte en mappe der som kan brukes som harddisk. Da kan du blant annet dreambox + pc til å ta opp programmer. Det er dog ikke mulig på denne modellen å timeshifte eller se på et annet program enn det du tar opp, hardwaren er ikke kraftig nok til det.

Det er også mulig å spille av mpeg, mp3 og dvder som ligger på pcen. Det skal visstnok gå an å streame andre filtyper fra pc til db ved bruk av vlc-mediaplayer, men det har jeg ikke fått til å fungere ennå.

Dreamboxen kan også gjøre det motsatte, streame tv ut på nettverket slik at du kan sitte å se på tv i en hvilken som helst pc i huset eller andre steder for den slags skyld. Har lest om de som har brukt dreamboxen til å streame tv til jobben etc.

Dreamboxen kjører noe form for webserver og har et webgrensenitt slik at man kontrollere alt på den via en hvilken som helst nettleser fra en pc i nettverket. Eventuellt fra et hvilket som helst sted i verden forutsatt at man har bredbånd og åpner opp for det på routeren.

En annen stor fordel med Dreamboxen er muligheten for Card Sharing. Det vil si at hvis du hat to eller flere dreamboxer i et nettverk så klarer du deg med et kort. Kjekt hvis man har flere tver i huset.

Nå er det riktignok ikke bare fryd og gammen med dreamboxen. Her er det ikke snakk om noe "plug'n'play". Som nevnt kreves det du tweaker den. Foreløpig har jeg vel brukt 10-20 timer på å sette meg inn i ting å sette den opp.

En annen ulempe er at jeg så langt ikke har fått inn TV-norge. Jeg har lest at dett skyldes at TV-norge signalet ikke sendes digitalt, og at leietuneren til CD er eneste som kan vise begge deler.

Jeg håper du ble litt klokere av dette. Tar forbrhold om at jeg er rimelig newbie på dette, så det er mulig det ikke er alt som er helt rett. Ellers vil jeg anbefale deg å stikke innomet forumet på digsat.net.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må man oppgradere til digitalt anlegg igjennom CD.. Eller kan en rett å slett kjøpe seg digital tuner for kabel, plugge i så er en oppe..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for informativt innlegg Liwet.
    Men det jeg også lurer på er om en må kontakte Canal Digital for å få digitalt signal i kontakten? Vist en da skal share så må jo alle i sharet oppgradere til digitalt abonnement..? Da ser jeg ikke helt vitsen..

Eller har en allerede dette signalet, så det er bare å plugge i digital dekoder?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Upc?

Hvor enkelt er det å benytte en alternativ mottaker i UPC sitt nettverk (digitalt)? Har lest om Force 315c, men den skal visstnok være rettet mot CD sine kabelnett - den kan med andre ord ikke benyttes hos UPC? Hva med Dreambox 500c?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital bruker smartkort, og abbonnementet er da knyttet til et gitt kort. Dermed er det mulig å bytte tuner.
    UPC har ikke smartkort, antar at abbonementet er knyttet til et serienummer i tuneren. Dermed blir det umulig å bytte tuner.

Men dette er bare en antagelse fra min side, vet egentlig ikke så mye om detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også fått høre fra flere steder at man må bruke UPCs egne (crappy?) dekodere. Venter på å motta en nå - med kun Scart ut...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •