Ny på forum, hjelp til å velge tuner.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny på forum, hjelp til å velge tuner.

Hei.

Jeg skulle hatt noen gode råd angående satelitt tuner og LCD-TV.

Jeg tjenestegjør for tiden i utlandet (Bosnia) og ønsker å få inn noen norske kanaler her nede. Har en diger tallerken på utsiden av leiligheten, slik at jeg trenger bare tuner.

Tenkte jeg skulle slå to fluer i en smekk ved å skaffe meg en tuner som også kan operere på 12 Volt (lavt strømforbruk er noe viktig her).
    Etter endt tjeneste her, er planen å ta med meg tuneren på hytta, hvor jeg har 12 Volts solcelleanlegg (2x110 Ah batteri).

(De fleste tunere kan vel brukes dersom man benytter en 12V - 220Volt konverter. Dette ønsker jeg i utgangspunktet å unngå, da disse trekker en god del strøm bare for å gjøre jobben med å få opp spenningen).

På hytta har jeg tenkt å koble tuneren til en LCD-TV, ca 20-23" (har ikke gått til innkjøp av denne TV'en ennå).

Har forstått at det er kun CD som har "de vanlige" norske kanalene, som NRK1, NRK2, TV2 og TVN. Og det er i utgangspunktet akkurat disse kanalene jeg er interessert i mens jeg er i utlandet.

Mener å ha sett på CD's sider at man MÅ ha SCART-tilkobling på TV'en, kan dette stemme??

Har foreløpig sett meg ut en tuner fra PACE (DTVA). PACE er jo godkjent av CD.
    Denne tuneren har SCART-utgang, men det har ikke TV'en min her (sto i leiligheten som jeg leier). Finnes det noe slags adapter som kan fikse dette (SCART inn, RF ut)??

Alternativet er jo å skaffe meg den LCD-TV'en som jeg skal ha på hytta NÅ, og bruke denne her nede foreløpig.

Er det noen som har gode råd angående andre tunere?? Har ingen andre krav enn at tuneren må være godkjent for CD og ha lavt strømforbruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kathrein UFD-540 er den eneste mottaker som går på 12 v og som er godkjent ac CD.
    Det finnes scart til RF adapter.
    Vet desverre ikke så mye om Kathreinen, gjør et søk så finner du nok noe.
    Tveco har den, tveco.no...

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Er du sikker på at TV`n din ikke har noen annen inngang enn RF? Det blir fort dyrt å kjøpe en adapter til dette. Evt. kan du få tak i en billig og brukt VHS spiller og bruke som bindeledd.

Er du fingernemm kan kjøpe en vanlig satelitttuner og kople ut den orginale omformeren, og i stedet kople på en omformer med 12V inn og den spenningen som tuneren krever ut..

Lars

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at TV`n din ikke har noen annen inngang enn RF?
    Ja, det er kun inngang for RF og utgang for lyd (hvit og rød phono-plugg), samt en gul for video ut.

Kathrein UFD-540 er den eneste mottaker som går på 12 v og som er godkjent ac CD.
    Vurderer nå en Dreambox 500s, denne skal fungere med kun 12 Volt (uten bruk av konverter).
    Selv om den ikke er godkjent av CD, så er det jo absolutt mulig å få CD til å fungere på denne

Har lest litt rundt på dette forum, samt på http://www.digsat.net ang. Dreambox 500s, og tuneren virker jo veldig bra. Har selvfølgelig ikke Internett på hytta (det får da være måte på...) og lurer litt på hvordan det vil fungere med oppdatering av image og nye kanaler på Dreambox'en da?
    Har en bærbar PC som jeg tenkte å ta med ut på hytta når ting skal oppdateres, dette må da vel fungere??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DB500S har 100Mbit nettverkskort, så det burde vel kunne gå?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det en DB500S på meg
    Takk for gode råd og tips. Nå gjenstår det bare å finne en god LCD-TV på ca 20-23" som går på 12 Volt uten altfor stort forbruk (helst <= 40 Watt).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •