Paraboloppsett med flere tunere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Paraboloppsett med flere tunere

Skal snart flytte og da må jeg bytte fra kabel-tv til parabol. Ønsker å montere en løsning som gjør at hver tv i huset kan se programmer via parabolen samtidig. Dette vil være en 2-3 tv-er. Helst ønsker jeg å unngå å kjøpe flere abonnementer til Viasat og CD.

Hvilke løsninger anbefaler dere? Tenker meg kanskje en løsning med en Dreambox 7020 i stuen og så 2 Dreambox 500s andre steder i huset, satt opp til å dele kortet i 7020. Dette er vel lov så lenge det er innenfor samme husstand??? ps. ønsker å holde meg innenfor loven selv med Dreambox!

Hvilke krav stilles det til parabol og LNB ved et slikt oppsett.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, Når det gjelder viasat får du nok problemer med den løsningen du foreslår. For det første er det ikke alle tunere som er godkjent for Viasat og jeg tviler på at dreambox er en av de. Selv har jeg en Humax og en Force tuner hvor viasat abn. er bundet opp til Humaxen. Kan ikke brukes på andre Humaxer en gang. Hvordan dette er med CD vet jeg desverre ikke noe om.

Jeg har en antenne med 4 hoder med to uttak på hvert hode. jeg har en switch boks for hver tuner som velger hode. Denne løsningen gir meg maks fleksibilitet slik at jeg kan se på hvilket hode/satelitt jeg vil med mine to tunere. Det er som å ha to selvstendige antenner. Det finnes hoder med flere uttak enn to hvis du har behov for det

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Viasat mener jeg det skal finnes løsninger for, men det kan være at jeg må ha en 1,- tuner i tillegg bare for å få riktig kode. Denne kan så plasseres tilbake i esken på loftet :-)

Tolker jeg det riktig at hver tuner må ha sitt uttak på hvert hode? Dvs. hvis jeg skal ha 3 tunere som henter signaler fra CD og Viasat, så må jeg ha to hoder med 3 utganger hver?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du ha hode med 3-utganger ja. Eller finnes det? Er mulig du må opp på quattro-hode. Når du først har quattro-hode kan du i teorien koble på så mange tunere du vil.

Når det gjelder å dele abonnement på de tunerene du har i huset er det bare ViaSat som har støtte for tvillingkort. Da må du betale 50 kroner ekstra i mnd eller noe sånt for hvert ekstra kort. ( Eller kan du kanskje bare ha ett ekstra kort? )

Samtidig er jo ikke Dreambox godkjent av ViaSat, så å holde seg helt innenfor loven med det oppsettet du antyder, høres vanskelig ut, uten at jeg skal si det 100% sikkert.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da blir det nok 4 hoder...

Ser problemet med Viasat, men tror ikke det kan defineres som ulovlig å bruke et originalt og betalt kort i en "ikke godkjent" tuner. Kan være avtalebrudd hvis de har dette med i avtalevilkårene, men et slikt punkt kan fra et forbrukersynspunkt hevdes å være urimelig. Tolker dette med å holde seg innenfor loven som etablert norsk lov og ikke Viasats egendefinerte lov :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig enig i det du sier der!
    Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i dette abonnentsgreine jeg, har bare montert x-antall parabol-løsninger på bestilling.

De tunerene som er "godkjent" av viasat, betyr det at de er garantert å funke, eller at det er en av de du MÅ bruke liksom?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenHS
    Da må du ha hode med 3-utganger ja. Eller finnes det? Er mulig du må opp på quattro-hode. Når du først har quattro-hode kan du i teorien koble på så mange tunere du vil.
    Nei. Quattro-hoder har 4 separate utganger og kan kun tilkobles 4 tunere. Quad-hoder, derimot, har separat høy/lav horisontal/vertikal utgang og kan tilkobles så mange tunere multiswitchen har utganger for. Bakdelen med denne løsninger er dyre switcher.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel litt gråsone uansett. Lovlig sett er det vel ingen som kan nekte deg å bruke en annen boks enn det Viasat har godkjent, men det kan godt være at det står noe i kontrakten om at det er en forutsetning. I såfall er det et kontraktsbrudd. Les kontrakten med Viasat så finner du ut

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Viasat så er det nye kodesystemet slik at kortet er låst til en bestemt tuner. Du kan ikke bruke kortet i en annen tuner selv om den er av samme type som den kortet er " linket" til. Sagt med andre ord hvis du f. eks kjøper to stk Humax tunere som er godkjent som viasat tuner så kan du ikke flytte kortet mellom disse to helt like tunere. Det er mulig at det går an å kjøpe tvillingkort til redusert pris men det vet jeg ikke noe om

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Når det gjelder Viasat så er det nye kodesystemet slik at kortet er låst til en bestemt tuner. Du kan ikke bruke kortet i en annen tuner selv om den er av samme type som den kortet er " linket" til. Sagt med andre ord hvis du f. eks kjøper to stk Humax tunere som er godkjent som viasat tuner så kan du ikke flytte kortet mellom disse to helt like tunere. Det er mulig at det går an å kjøpe tvillingkort til redusert pris men det vet jeg ikke noe om
    Tror Dreambox har mulighet til å "emulere" en annen tuner slik at hvis jeg kjøper en 1,- Viasat tuner (med binding), kan jeg bruke id-en til denne i de andre boksene.

Uansett er jo hverken CD eller Viasat opptatt av å gjøre det lett for oss forbrukere, selv om vi er lovlydige og betaler for abonnementet. Bare problemstillingen ved at det i dag ikke finnes en tuner som både er godkjent av Viasat og CD viser hvor lite opptatt de er av sluttbrukerne!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, det er ikke lett, det har du rett i. Mulig det går som du beskriver, jeg vet ikke, hold oss informert.

En kamerat av meg har forøvrig Dreamboks. Jeg synes det blir for mye styr med den, selv om den jo tar inn det meste. Vil helst bruke tiden på å se på TV, ikke lete på nettet etter siste sw oppdatering til tuneren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir lite styr når den først er satt opp til å bruke originalkort. Oppdateringer skjer av seg selv. Det er fullt mulig å sette inn et valgfritt serienummer i Dreambox-en når man har funnet software som kan klare Videoguard-systemet. Det er ikke snakk om piratering, så man bryter såvidt jeg kan se ingen lover.

Men det KAN som sagt hende at det er et kontraktbrudd å bruke kortet på bokser som ikke er godkjent av Viasat. Men who cares... Viasat bryter også nordig-avtalen ved å velge et system som det ikke er mulig å få kjøpt CAM-er til (Videoguard er i mot siden de hevder det svekker sikkerheten i deres systemer). Det er også derfor at Canal Digital nå nekter å selge kort til folk med tunere som har Videoguard embedded.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DreamBox funker helt fint med ViaSat. Et oppsett med cardsharing vil være ganske lett å få til. Eneste forskjell på å få til ViaSat i forhold til CD er at du må ha aktivisert kortet i en godkjent boks og hente ut id'en på den boksen og legge den i en fil på DreamBox'en, og vips så virker det og.

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant som skrevet, en DB7000/7020 i nettverk med 2 stk 500S vil fungere både på VIA og CD også lenge man betaler abb er det ikke så farlig hvilken tuner man bruker, poenget med ID osv er jo å hindre at folk ser gratis. Og det har de klart nå, både VIA og CD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •