Dyr kabel fra vegg til digital tuner - UPC - Anbefalinger???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dyr kabel fra vegg til digital tuner - UPC - Anbefalinger???

Hei,

Har nå investert noen ekstra kroner i alt av kabler og vurderer nå å kjøpe en bra antennekabel fra veggen og inn i digitaltuneren til UPC.

Er dette noe vits i eller holder det med standard coaxial?

Lurer også på om det er stor forskjell mellom dyr og billig optisk kabel, skal bruke den til lyd fra PS2. Noe vits i å kjøpe noe eksklusivt her også?

mvh

Lars Erik Jensen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi-freakene kommer helt sikkert til å si seg totalt uenig med meg nå, men det får de bare gjøre, for jeg er veldig sikker i min sak på det jeg sier her

Nei, ekstra dyr coax-kabel er ikke noe poeng i. Det er datakorreksjon i signalene, og er det noe feil i signalene utover det så MERKER du det. Lover deg!

Optisk kabel... nei, ikke så mye forskjell her heller. Samme gjelder, blir det feil i overføringen så VIL du høre det (i form av korte pauser/hakking i lyden f.eks.). Digitalt er søtt sånn sett. Det er likevel lurt å legge litt penger i en kabel for de billige er ofte litt tynne og knekker lett eller er mer utsatt for feil i overføring, men ingen vits i å legge uhorvelige store summer i det.

Kabler som skal overføre analoge signaler er selvsagt en helt annen sak...

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte faktisk bytte kabel fra tv-uttaket for å få stabilt bilde via den digitale UPC-boksen. Kjøpte en standard kabel, men med slike "støy-skjermere" på hver ende. Kan være at det var noe feil med den gamle kabelen. Det gikk fint å vise "vanlig" tv, mens de digitale sendingene fikk en del mosaikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel enig med dere. At analoge signaler trenger bedre kabler. For å være ærlig så merket jeg ikke store forskjellen med bra RGB Scart heller... kanskje jeg er blind...?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye forskjell mellom RGB og composite. Hvis du ikke ser forskjell så kan det også bero på at:

1. TV-en din støtter ikke RGB, derfor får du composite selv om du har enablet RGB fra utstyret ditt.

2. TV-en din støtter kun RGB i Scart 1 og du har satt kabelen i Scart 2.

3. Du har ikke enablet RGB output i utstyret ditt.

En veldig enkel måte du kan se om du har fått TV-en over i RGB-mode på er å se på f.eks. hvite linjer/kanter. I composite mode så ser du ganske mye uroligheter rundt dem mens i RGB-mode så er det helt stødig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar på tiltale:

1. Jeg har Sony KV32FQ86 som har to RGB inn.

2. Som nevnt over har jeg Scart 1 og 2 som støtter RGB. Brukes til henholdsvis Tuner og DVD

3. DVD støtter RGB og tuneren støtter RGB. TV´en sier også ifra når den mottar RGB signal...

....min likkavæl jeg synes ikke det var merkbart forskjell.

Sikkert større forskjell på plasma.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja okei! Men som sagt, ser du på linjer i et signal uten RGB så vil disse oppfattes som mye mer urolige og dersom de er lyse vil det ofte være et litt mer rødskjær rundt dem. Dette vil du ikke få med RGB eller S-Video.

Enkelte legger muligens mer merke til det enn andre. Jeg prøvde å bevise overfor faren min en gang at det var forskjell også, men det feilet stygt. Forskjellen er relativt stor, men ikke like ekstremt som å sammenligne coax og scart f.eks.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •