tuner/parabol hjelp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tuner/parabol hjelp?

Hei! Får takke først for et bra forum, dette virker bra!

Er helt nybegynner med parabol, men når jeg nå har kjøpt hus må jeg ha det. Var inom Elkjøp og Expert og det fikk meg til å bli forbanna....går ikke og kjøpe en tuner lenger til både viasat og CD....Må ha Entertainpakka for å få C+ canalene....idiotisk....Da bestemte jeg meg for å kanskje prøve ordne egen parabol/tuner osv på nettet......
    Hva bør man kjøpe?

Tuner-tenkte en kortleser som kan ta kort til både CD og viasat samt ev pirat?. Finnes det noen rimelige å kjøpe? Dreambox?
    Parabol- må man ha to hoder for å få inn både CD og Viasat? Vilken størrelse på parabolen bør man kjøpe? Er det vanskelig å stille inn rett retning på parabolen?
    Kabler- Passer alle kabler som man kjøper med parabolen inn på tunerene??

Det ble mye spørsmål, håper noen orker å svare på noen av disse spm.

Takk på forhånd!!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen "lovlig" måte å bare ha en tuner og både Canal Digital og Viasat.

Det finnes tunere som fungerer med begge (som f.eks Strong SRT 8700), men denne får du ikke CD kort til siden den ikke er godkjent av CD. Dreambox takler begge, men hverken CD eller viasatt godkjenner dreambox slik at du må fikse alt selv. (men det funker med rette kunnskapen)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: tuner/parabol hjelp?

Hvis du vil ha begge deler i en boks og er villig til å binde deg, så kan du tegne et abonnement hos hver av distributørene, men sørg for å få med en tuner som takler både Conax og NDS Videoguard når du tegner viasat-abonnementet.

Deretter tar du Canal Digital-kortet og setter inn i Viasat-tuneren og lever happily after, med det unntak at du har to kort du må betale årsavgift på. :/ Du skal dog være obs på at det svirrer rykter om at Canal Digital akter å låse parabolkortene til bestemte tunere sånn som Viasat gjør nå, og da vil du trolig måtte bruke originalboksen likevel med mindre du skaffer deg en Dreambox hvor du faktisk har muligheten til å sette inn serienummer etter ønske.

Et tredje alternativ, hvis du ikke er dønn avhengig av noen av de norske kanalene er jo å vurdere en utenlandsk provider. Sky Digital i Storbritannia har ganske OK kanalpakker, men dessverre noe sucky tunere (Dreambox skal visstnok støtte disse kortene nå også, så om du er villig til å legge en del penger i det så kan du nok fint bruke denne i stedet).

Cyfra+ i Polen virker heller ikke å være så ille, men jeg aner ikke hva det koster. Samt at det var en eller annen arabisk (tror jeg) tilbyder som har en del greie engelskspråklige kanaler, men husker ikke navnet på den i hodet nå, og husker heller ikke pris. Mulighetene er mange selv om man må bruke litt utradisjonelle metoder for å få noen av abonnementene, men du bryter ingen lover ved å gjøre det (Annet enn kontrakten med tilbyderen, så du bør helst ikke ringe tilbyderen direkte og avsløre at du har tatt kortet med utenfor der det er meningen at det skal virke, for da pleier de å stenge det umiddelbart).

Aktuelle satellitt-posisjoner for alt dette er i hvert fall 1w, 5e, 13e, 19.2e, 28.2e. Sistnevne bør du helst ha en egen antenne med single lnb for pga begrensninger på signalet. Avhengig av hvor du bor vil det også være veldig varierende for hvorvidt du klarer å ta inn Astra 2D eller ikke. Du bør uansett ha en antenne på rundt 100cm for det som ligger på 28,2e. (For å få inn Astra 2D må du ofte opp i 1,5m og 1,8m og helst på langt vest og/eller sør i landet. Det du mister om du ikke får inn Astra 2D er primært BBC og ITV).

Håper dette var til noe hjelp. Hvis du vil ha mer opplysning om kanalpakker og hvilke språk kanalene er på kan du sjekke www.lyngsat.com eller www.kingofsat.com. Jeg opplever sistnevnte som noe mer oppdatert. Håper noe av dette var til nytte. :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •