Helt fersk... Hva bør jeg kjøpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Helt fersk... Hva bør jeg kjøpe?

Hei.

Dama og jeg har akkurat kjøpt oss hus. Har tidligere hatt leilighet med kabeltv, men huset er nybygget og ligger et sted uten kabelnett osv. så da må vi over på parabol.

Vi har prøvd å sende mail til Viasat (som forsåvidt svarte greit nok) og til Canal Digital (som ikke svarer i det hele tatt). Får ikke svar på alt likevel, og derfor spør jeg her...

Hva slags utstyr bør jeg kjøpe for å få inn de "vanlige" kanalene (tv2,tv3 osv)?

Finnes det noen pakker ala 1-kronerspakkene på Elkjip som er bra? Det er ikke snakk om annet enn normal tv-titting her. Film er best på dvd med alt det medfører

Er det best å få noen til å installere dette for oss, eller er det så enkelt at selv far kan gjøre det? Det er ferdig opplegg for kabel med k-rør skjult i veggene osv. Kabelen må strekkes fra veggen ute til stua og jeg har ikke veldig stor erfaring på det området...

Huset ligger i Fetsund. Er det noen som vet hvor det er best å kjøpe utstyr/abo?

På forhånd takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha TV2 over parabol må du velge Canal Digial da det er de som har rettigheter til å sende TV2. TV3 hører til viasat. Så slik sett må du nok kjøpe begge..

Men om du har nok kjennskap til Pc, Linux og sat fra før vil jeg nok anbefale en Dreambox 7000S/7020S tuner og en tallerken.. Dreambox er den forryktede pirattuneren. :lol:

TVECO er veldig flinke på satelitt/parabol-utstyr.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV2 kan du ta inn over vanlig husantenne og resten på ViaSat.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vanlig antenne

Han vi pratet med på Elkjip i går snakket om at det fulgte med en vanlig antenne av et eller annet slag i pakken til Viasat. Er dette noe som fungerer bra? Trenger ikke dvd-kvalitet på nyhetssendingene, men det er jo greit at bildet ser ut som om det er fra dette årtusenet og ikke er fullt av snø da

Har lest en del om diverse tunere på forumet her, og skjønt at dette ikke akkurat er hipp som happ. Er tuneren som følger med pakken til Viasat grei nok, eller bør man legge mer penger i det og heller kjøpe abo ved siden av?

Har hvertfall skjønt at det må innhandles tv-link for å kunne se nyheter et annet sted enn i loftstuen! Er ikke lysten på å kjøpe 3 tunere... enda :wink:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være lurt å se på hva naboene dine har av antenner og utstyr :wink:

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får vel ikke TVNorge inn på Viasat heller, så dersom du velger Viasat må du ha en extra antenne for å se TV2 og TVN. Ellers så hadde jeg veldig mye tull med CanalDigital, og deres form for "kundeservice", så jeg kuttet ut CanalDigaital, og valgte Viasat.
    Utstyret du får er helt greit, og som du sier, film er best på DVD uansett.
    Dessuten er jo Viasat mye billigere da !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av naboene har utstyr enda heller. Boligfeltet er helt nytt, og første nabo flytter inn nå til helgen.

Jeg kikket på tveco på nettet, og der så det ut til at de hadde de to tunerene som Viasat tipset om til 698 med abo. Greit nok for meg å betale det kontra 1 kr hvis tuneren er mye bedre og i tillegg har mulighet for å håndtere kort fra begge leverandører. CD har jo et local kort som gir de kanalene vi vil ha fra dem til 899/år.

Hva ville de som har vært borte i dette før valgt av Strong SRT-8700 og Triax DSI-354TX og hvorfor? Noen som kjenner styrker og svakheter på disse, gjerne også opp mot lokketilbudene på Elkjip/Lefdal?

Takk for alle svar så langt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så får en se Permier League fotball på Canal Digital.. Heller det enn mye rottne realityshows på TV3.. TV3 har Simpsons da, men det har Svens TV4 også.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha Viasat så er det beste og enkleste en Nokia tuner, Canal Digital kort får du ikke brukt på en Viasat tuner viss du ikke kjøper en Conax Cam.

Canal Digital sender ikke ut CAM lenger så da må du ty til Qxl for å få den billigst, er ikke sikkert du får Canal Digtal kort før du kjøper en tuner og binder deg for 1-2 år, samme for Viasat.

Parabol verdenen begynner å bli håpløst dyr så sant du ikke har en kompis som har kort fra før og får han til å tegne et abb til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Søsteren min og mannen hennes har parabol fra før. Jeg vet de har Viasat, for de har pratet om Disney Channel osv. Betyr dette at jeg kan få dem til å bestille et kort til meg og slippe å kjøpe CAM?

De to tunerne jeg fikk anbefalt av Viasat har jo også Conax innebygget. Må man fortsatt ha CAM for å bruke CD-kort?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det er en tuner fra Viasat som har conax men den er så treg at du blir gal av den.

Så sant tuner'n har Conax behøver du ikke CAM, Viasat har ikke CAM til sitt NDS system.

Du kommer ikke til å få inn Viasat på en Canal Digital tuner, men du får in Canal Digital på en Viasat tuner.

Men du får ikke tegne noe abb uten å kjøpe en tuner å da binder du deg for 1-2 år, så sant du ikke har abb fra før.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ditt er at Canal Digital ikke vil tegne noe kort til deg hvis du har en tuner som takler viasatt eller kort til cam. Så hvordan du enn snur på det så må du enten kjøpe Canal Digital Tuner eller så må du få noen til å tegne kort til deg på en godkjent tuner slik at du kan ta det kortet i din multi tuner (Strong 8700).

Problemet med denne løsningen er at du risikerer at det ikke fungerer etter en kort stund. Ifølge Lyd & Bilde skal Canal Digital innføre slik som Viasat har det at kortet blir knyttet mot en spesiell tuner.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner... Vil det da si at på sikt så MÅ man ha 2 tunere uansett dersom man skal ha både tvn og tv3?

Medfører dette også at man da må bygge om/bytte noe på selve antennen? Jeg har sett at det er en del forskjellige antenner der ute med alt fra 1-4 hoder. Hva må til for å være sikret at man ikke må bytte ut hele skiten om kun kort tid?

Jeg regner med at svogeren ikke har noe problemer med å tegne et local abo på CD til meg, og så lenge dette fungerer i en kombi-tuner noen år, så virker det pr nå som et gunstig alternativ synes jeg

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som Parabol markedet har blitt er det aldri noe som er sikkert, men du behøver ikke bytte annet en tunern slik det er i dag.

De som har 4 hoder tar inn 4 forskjellige satelitter , thor , sirus, hotbird og astra som regel.

Canal Digital og Viasat sender på thor 1 grad vest og sirus 5 grader øst

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shooter 1:

Skjønner... Vil det da si at på sikt så MÅ man ha 2 tunere uansett dersom man skal ha både tvn og tv3?
    TV3 er ikke på canal digital. TVn og TV2 er ikke på viasat.Ennå. Leste for en stund siden at det var noe på gang der, men vet ikke helt konkret hva det var snakk om, eller hva utfallet blir.

Svaret på spørsmålet ditt blir: Ja, det ser dessverre ut til det.

Selv har jeg canal digital, og er halvveis fornøyd med programpakken. Kundeservicen er litt opp og ned. I det siste har jeg brukt e-mail, og det har gått bra.

Viasat sine pakker er rimeligere, men jeg liker kanalene dårligere. Selvsagt en smaksak det da.

Som K E A er inne på: setter du opp en skål med to hoder ( 1 grad W og 5 grader Ø), så kan du velge ved å bare bytte tuner. Eller ha to.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar inn TVN via vanlig antenne er vel mulig andre plasser det også, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvnorge går vel opp til Lillehammer på vanlig antenne tror jeg, det er vertfall ikke fra Ringebu til Vinstra.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man får tvn eller ikke på vanlig antenne varierer fra område til område.
    Veldig små avstander som avgjør noen ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Begynner å bli litt klokere her nå

Det ser veldig aktuelt ut å gå for en Viasat-pakke med antenne for tv2/tvn. Elkjip solgte jo pakken til viasat med sånn antenne for 1 kr. med 24 mnd binding til Viasat Gull.

Jeg har to spm i forbindelse med dette:

Hva slags antenne må man ha, og kan denne kobles sammen med kabel som strekkes fra parabol til stua?

Hvilken av de to tunerne som tidligere er nevnt er best, evt er det ikke vits i å kjøpe dyrere tuner enn det som følger med i pakka?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags antenne må man ha, og kan denne kobles sammen med kabel som strekkes fra parabol til stua?
    :?: :?:

I pakken fra viasat så skal det følge med alt du trenger.

En helt vanlig skål og et helt vanlig microbølgehode og en helt vanlig tuner, samt festeanordninger og koblinger, klips, stifter o.s.v. Sannsynligvis får du med noe kabel også. Hvis noe mangler så vet selgeren hva det er, og hjelper deg med det.

Heng skåla på veggen, koble den ene enden på kabelen til microbølgehodet og den andre enden til tuneren. Få noen som har gjort det før til å hjelpe deg med å stille inn skåla.

Hvis du skal se på TV for å se på TV, og ikke er over gjennomsnittlig interessert i tunere, satelittt og parabol, så er den tuneren som følger med helt grei. Bruk den litt først, og kjøp heller noe annet senere hvis du føler behov for det.
    Jeg har til gode å se en tuner som selges idag som leverer direkte dårlige bilder.
    Ordentlig snøstorm på skjermen med både svarte og hvite snøfiller, har ikke skjedd siden D2-mac.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •