Forskjell i bildekvalitet mellom 1-krones og andre tunere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell i bildekvalitet mellom 1-krones og andre tunere

Noen som har formening om det virkelig er en synlig forskjell i bildekvalitet mellom en "standard 1-krones tuner" og en god en i mange-tusen kroners klassen?

Dersom der er forskjell, hvordan ligger Dreambox an?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en Thomson 1-krones nå (CD) som jeg begynner å få nok av..

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvordan 1-kroners-tunerne ligger i bildekvalitet, men brukervennligheten skal etter sigende være et mareritt. (Har noen kompiser som har).

Av de jeg har fått testet bildekvaliteten på er Nokia 9602 (gammel sak, en av de første produsert for Media Highway/Canal Digital), etpar Force-modeller og Dreambox. Av disse er bildekvaliteten bra på Nokia, men ræva brukervennlighet og veldig treg. Force har god brukervennlighet, er rask, men tilogmed nyere modeller fra Force er vesentlig dårligere enn den gamle Nokia'en på bildekvalitet, godt synlig på en 28", og enda mer på projektor. En kompis kom fram til det samme, han byttet ut sin gamle 9602 med en Force, som umiddelbart gikk i retur pga dårlig bildekvalitet. Han har en 42" NEC plasma. Dreambox'en er best av disse, og den har i tillegg komponentutgang via scart. Dreambox'en er også veldig bra på brukervennlighet og veldig rask, det krever bare bittelitt datainnsikt for å sette den opp til å begynne med. En annen fordel med Dreambox er at hvis du har flere mottakere (f.eks. en på soverommet og en i stua) kan du bruke ett abonnementskort og dele det mellom mottakerne (fullt lovlig) hvis du kobler dem i nettverk. Den kan også brukes med Viasats nye kodesystem selv om den ikke er "godkjent" av Viasat. Igjen, dette krever litt datakunnskap for å sette opp.

Bare vær obs på at hvis nevner for CD at du har kjøpt ny tuner, vil de antakelig forlange at du bruker en av deres "godkjente" tunere, dvs. en som ikke kan ta Viasat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende svar.
    Du sier dreambox har komponent ut via scart. Er ikke RGB via scart bedre (marginelt)?
    Kunne godt tenkt meg å få demonstrert en slik DB, men det finnes vel knapt butikker som har slike utstilt?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffen
    ... Er ikke RGB via scart bedre (marginelt)?
    RGB er litt bedre, hvis du ser det helt for seg selv. Men du bruker det alltid i en sammenheng, og signalet kan aldri bli bedre enn det dårligste linken i kjeden.
    For å illustrere: hvis en VHS spiller har RGB utgang så ville ikke det bety at det ble mye bedre bilde av å bruke den. Signalet er uansett kompositt på tape, det spiller ingen rolle om konvertering til RGB skjer i spilleren eller i TV.
    Signalet på satelitt er komponent.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreambox'en har også RGB ut via scart. Du velger det i menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan man kjøpe Dreamboxen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Om det stemmer så har ikke jeg forstått dette med signaltyper.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RGB er litt bedre, hvis du ser det helt for seg selv. Men du bruker det alltid i en sammenheng, og signalet kan aldri bli bedre enn det dårligste linken i kjeden.
    For å illustrere: hvis en VHS spiller har RGB utgang så ville ikke det bety at det ble mye bedre bilde av å bruke den. Signalet er uansett kompositt på tape, det spiller ingen rolle om konvertering til RGB skjer i spilleren eller i TV.
    Noen skjermer konverterer alle innkomne signaler til komponent under sin digitale billedbehandlingsteknikk, beregning av 100 Hz etc. Noen gjør det ikke og jobber under RGB-domenet.

Konvertering fra RGB til komponent er uansett en tilnærmet tapsfri prosess.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffen
    Om det stemmer så har ikke jeg forstått dette med signaltyper.
    Jeg formulerte meg nok litt dårlig.
    DVBS overfører naturligvis signalet digitalt (MPEG-2). Det jeg mente er at formatet på det analoge signalet som konverteres til digitalt, er komponent (Y-Pb-Pr).

RGB og komponent er tilnærmet likeverdige, men RGB har mer tilgjengelig båndbredde. Konvertering fra RGB til komponent er en form for komprimering, men vanlig TV kan uansett ikke utnytte full RGB båndbredde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •