Canal Digital i sør-europa
Viser resultater 1 til 4 av 4

Question Canal Digital i sør-europa

Hei!

Målet er å ta inn NRK (HD) via Canal Digital i Aten/Hellas. NRK sendes fra Thor6/K1 på 10747V. I følge Lyngsat (http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Thor-6-K1.html) er Hellas godt utenfor den ytterste sonen (EIRP 44) som krever parabol på 95-120cm.

1) Er det i det hele tatt mulig å ta inn dette HD-signalet i Aten/Hellas?
    2) Stemmer det at HD-kanalene krever sterke signal enn SD-kanalene?
    2) Er det noen som vet hvor stor antenne man må ha?

Litt data med nåværende antenne (150 cm):
    -- Thor5/T1 11247V, 87% signal, 0% quality (men får inn TV2-kanalene i SD på kanalnr 400+++)
    -- Thor7/Ku 12476H, 98% signal, 100% quality
    -- Thor6/K1 10747V, 80% signal, 0% quality (får "no signal" på HD-kanalene)

hilsen
    Hellas

Hei

Jeg er rimelig sikker på at du ikke har noen muligheter til å få inn de norske CD-kanalene i Hellas. Selv prøvde jeg med en 280 cm stor antenne i Spania for noen år siden, og det gikk ikke. Viasat derimot kom inn bortsatt fra i meget dårlig vær, også HD-kanaler. Det er langt utenfor det offisiell fotavtrykket, https://ses-footprint-assets.s3.amaz...and_beam_M.jpg så hvor stor antenne som må til i Hellas er ikke godt å gjette på.

Det stemmer at HD krever bedre signaler enn SD. En bekjent fikk inn Viasats SD-kanaler med en 180cm antenne, men ikke antydning til HD.

I Spania kryr det av firmaer som selger Internett-tunere med de fleste skandinaviske kanaler mye rimeligere enn lovlige parabol-abonnement. I Spania er dette lov. Så å slite meg gigant-paraboler tror jeg ikke mange gjør lengre. Kvaliteten er grei, men ikke HD (selv de som selger påstår det).

Et annet alternativ er å kjøpe ip-konvertering, da kan en streame alle NRK-programmer selv i HD-kvalitet. (Og TV2 Sumo og TVNorge og andre - i mitt kabel-TV-abonnement er mange kanaler tilgjengelig for streaming).
    Sist endret av florrepus; 03-02-2017 kl 08:22

Jeg har hatt leilighet i Spania i 16 år, "pirat"-firmaene har eksistert hele tiden, det samme har artikler i norsk presse om at det er ulovlig. Jeg leste for noen år siden at ett firma ble stengt, men det var fordi de hadde svindlet den spanske stat for mva og skatt.

Det gledelige er at EU jobber med et lovforslag som gjør at alle EU-borgere (og EØS...) skal ha krav på å se de TV-kanaler de betaler for i hjemlandet over alt i EU. Jeg oppfatter at det bare detaljer gjenstår før det skal godkjennes.

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 04-12-2016, 18:32
  2. Svar: 3
    Siste melding: 03-27-2015, 09:38
  3. Svar: 2
    Siste melding: 03-17-2009, 21:10
  4. Støy ved start av Dolby-vignett på Canal+ med Canal Digital kabel-TV
    By johnemb in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 2
    Siste melding: 08-31-2007, 12:01
  5. Svar: 69