Viasat starter med 4K UHD satelitt sendinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  5
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viasat starter med 4K UHD satelitt sendinger

http://advanced-television.com/2016/05/13/mtg-launches-first-nordic-uhd-channel/

MTG has joined forces with satellite operator SES and electronics giant Samsung in order to bring the new channel to life, broadcast via satellite in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Viasat Ultra HD will feature selected live sport events from the UEFA Champions League and other MTG sports rights, specially produced in Ultra HD to offer unprecedented detail.
    Viasat will also be launching a new Ultra HD set-top box from Samsung, as well as a TV-Module enabling customers with an Ultra HD TV to see the channel. The channel will initially be available to all Viasat satellite customers with sports channels in their package.
    Sist endret av Polarbear; 05-14-2016 kl 08:52
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, dette er jo et stort gjennombrudd!
    Hvis en først starter, så følger resten etter.

For en fotballentusiast som meg så er dette veldig spennende. Da er det for TV2 å få ræva i gir og sende Premier Leage i UHD til neste sesong .. ?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Vil nok ta tid, men kan jo tenkes at f.eks Premier League sendes i Ultra HD innen et par år.

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Interessant. Vil nok ta tid, men kan jo tenkes at f.eks Premier League sendes i Ultra HD innen et par år.
    Ifølge artikkelen skal det starte opp til høsten.

Viasat Ultra HD will be the Nordic region’s first ever TV channel with Ultra HD content, and be launched when the next sports seasons kick off this Autumn.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står ingenting om at man skal starte PL sendinger i Ultra HD til høsten så vidt jeg kan se. Var det jeg skrev.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    802
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vart moro med 4K, men det ser ut som en fiasko dette også, bare se på Full HD sendinger, det er så få kanaler at jeg føler at vi vanlig folk har blitt lurt.
    Minner meg litt om DAB fiaskoen , og nå er det slikt at DAB+ er tingen. Ja jeg er for 4k sendinger men om man får det nå eller om 10 år er det som er forskjellen. Viasat som også har den dårligste pakken etter min mening.

mvh

bobi

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke et problem med båndbredde? Det er vel en grunn til at ikke alle kanaler er i HD, eller Og hvis det bare blir sport som vises i 4k så kan de like gjerne drite i det.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig! Samme skjedde når full HD kom, da var det først sports kanaler som ble sendt i full HD. Den dag i dag sender det meste fortsatt i 720p. Så jeg tviler sterkt på at 4k på tv i Norge vil bli noe annet enn for sportsidioter. Kansje 1 eller 2 andre kanaler til hvis vi er heldige. Resten regner jeg med vil fortsette å sende i 720p. 4k i Norge er bare for å selge nye 4k tv'er til dumme folk og en og annen entusiast. Ola dunk (som ikke har en bluray spiller, eller hvis han har det har kansje 2 bluray filmer) blir lurt til å kjøpe 4k tv som han absolutt ikke får bruk for da han bare sitter med en satelitt/bakkenett dekoder som for det meste dedkoder 720p materiale. Selv tror han selvfølgelig det er ett godt kjøp for nå vil han få 4k på tv sendinger..... Han kommer til og med til å tro at han HAR 4k og er så fornøyd med bilde så. Sportsidioter som kjøper 4k tv bare for 1-2 sports kanaler i 4k kaller jeg uansett komplette idioter. De eneste som bør kjøpe 4k tv'er er entusiaster som henger på slike forum som avforum, som kjøper UHD filmer/har mange bluray filmer. Evt pirater som laster ned rippa UHD filmer, 4k sendinger som er tatt fra tjenester som netflix og en og annen dedikert 4k kanal (ikke sport) i USA som sikkert kommer om 5 år.
    Sist endret av strike; 05-21-2016 kl 14:47

9. Liker sat99 har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det interessante er type komprimering de vil bruke og hvordan det vil gå utover kvaliteten. Man ser tydelig at f.eks fotballkamper i dag i HD lider kvalitetsmessig sammenlignet med Blu-ray. Og det skyldes helst sikkert mangel på plass og bruk av komprimering.

Frykter derfor at dette blir mer en reklame gimmick fremfor å tilby noe av virkelig bedre kvalitet. Ikke helt ulikt det Netflix gjør hvor de skryter av både HD og 4K, men hvor kvaliteten på i alle fall det de kaller HD er klart dårligere ved bevegelser og i mørke scener enn selv DVD.

11. Liker sat99 har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    990
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten på bilde og lyd hjelper lite når de bare sender søppel og reklame...
    samsung 65" uh7505 - sek-3500u - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - epson tw6000w - xbox one s -ps4pro - nintendo switch

13. Liker Gurba, sat99 har likt denne posten
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,026
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder sport-sendinger som fotball, så er jeg mer opptatt av fps enn oppløsning. Det er jo grunnen til at fotball ser bedre ut i 720p enn 1080i. Sistnevnte summeres jo til bare 25 bilder per sekund, mens 720p har dobbelt så mange fps

Lurer derfor på hvilken oppdateringshastighet de ser for seg på 4K broadcast? Blir jo også spennende når alle må bytte dekoder til en med 4K støtte?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendes PL i 720p eller 1080i?
    Jeg husker NRK valgte 720p nettopp fordi dette var bedre til sport, men hadde inntrykk av at mange andre gikk for 1080i. Vet ikke hvordan dette er i dag.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,850
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser helt klart fram mot det...nettopp kjøpt ny TV...ikke Samsung, men LG 55 UHD og må bare si at Netflix i 4 K var helt supert :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,850
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viasat har jo ikke PL, men har helt klart mye å fare med..Champions League og Formel 1..og DAB er ingen fiasko....det funker som bare det...:-) Og alle vet jo at 720 funker best på sport....så lenge bildene er bra, så er det det som teller....ikke om det er Full HD....men ettersom Fotball EM skal vises på både NRK (720) og Tv 2 (1080) så er det jo bare å se om det er noen forskjell :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Når det gjelder sport-sendinger som fotball, så er jeg mer opptatt av fps enn oppløsning. Det er jo grunnen til at fotball ser bedre ut i 720p enn 1080i. Sistnevnte summeres jo til bare 25 bilder per sekund, mens 720p har dobbelt så mange fps

Lurer derfor på hvilken oppdateringshastighet de ser for seg på 4K broadcast? Blir jo også spennende når alle må bytte dekoder til en med 4K støtte?

Forhåpentligvis blir det 100Hz og HDR. Har forstått det slik at 100Hz og HDR også vil ha stor effekt selv om skjermen ikke dekker hele stueveggen

Men så vidt jeg har forstått så er ikke UHD standarden for TV sendinger klar enda. Så der kan det være skjær i sjøen. Kjøp av tidlige UHD/4K TV kan muligens være risikabelt meg tanke på framtidige UHDTV sendinger. Ingen HDMI spec støtter UHD 100Hz frame rate og det er ikke valgt en standard for HDR (high dynamic range) for TV sendinger.
    Sist endret av Bobben1; 05-25-2016 kl 20:47

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    990
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1 Vis post
    Forhåpentligvis blir det 100Hz og HDR. Har forstått det slik at 100Hz og HDR også vil ha stor effekt selv om skjermen ikke dekker hele stueveggen

Men så vidt jeg har forstått så er ikke UHD standarden for TV sendinger klar enda. Så der kan det være skjær i sjøen. Kjøp av tidlige UHD TV kan muligens være risikabelt meg tanke på UHDTV sendinger. Ingen HDMI spec støtter 100Hz frame rate og det er ikke valgt en standard for HDR (high dynamic range) for TV sendinger.
    HDR er det som gir mest forskjell på ultrahd 4k og vanlig blu-ray, selve oppløsningen må du ganske nermt for å se forskjell fra 1080p til UHD/4k
    samsung 65" uh7505 - sek-3500u - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - epson tw6000w - xbox one s -ps4pro - nintendo switch

20. Liker Bobben1 har likt denne posten
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,724
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin Vis post
    HDR er det som gir mest forskjell på ultrahd 4k og vanlig blu-ray, selve oppløsningen må du ganske nermt for å se forskjell fra 1080p til UHD/4k
    Jeg vil heller si at 10bit og videre fargerom (bt2020 som egentlig er DCI/P3) er det som vil gi størst forskjell til vanlig BD. Det er lenge til TV og projektorer vil aldri vise HDR sånn det er ment med 4000+ nits Peak White.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Viasat har jo ikke PL, men har helt klart mye å fare med..Champions League og Formel 1..og DAB er ingen fiasko....det funker som bare det...:-) Og alle vet jo at 720 funker best på sport....så lenge bildene er bra, så er det det som teller....ikke om det er Full HD....men ettersom Fotball EM skal vises på både NRK (720) og Tv 2 (1080) så er det jo bare å se om det er noen forskjell :-)
    På CD satellitt sender NRK-kanaler og TV2-kanaler inkl. PL/TV2SportPremium i 720P, mens TVNorge (og de andre "Discovery"-kanalene) sender i 1080i.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,026
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1 Vis post

Men så vidt jeg har forstått så er ikke UHD standarden for TV sendinger klar enda. Så der kan det være skjær i sjøen. Kjøp av tidlige UHD/4K TV kan muligens være risikabelt meg tanke på framtidige UHDTV sendinger. Ingen HDMI spec støtter UHD 100Hz frame rate og det er ikke valgt en standard for HDR (high dynamic range) for TV sendinger.
    100 bilder per sekund kan vi nok bare drømme om. Tenk hvilken båndbredde vi ville vært oppe i da? Muligens om man har dedikert gigabit nettverk og ser TV via IP, men glem det via satellitt. Men det hadde vært gull om det var mulig

HDR via strømming er dessverre er trist skue enn så lenge. I hvert fall det jeg har sett til nå via Netflix, for der er det banding i alle fine fargegraderinger. Som Andreas nevner er det jo nettopp økt fargeoppløsning som er det beste med HDR, men det ser altså ikke ut til at denne fordelen overlever "komprimeringen" til strømme-leverandørene?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    100 bilder per sekund kan vi nok bare drømme om. Tenk hvilken båndbredde vi ville vært oppe i da? Muligens om man har dedikert gigabit nettverk og ser TV via IP, men glem det via satellitt. Men det hadde vært gull om det var mulig

HDR via strømming er dessverre er trist skue enn så lenge. I hvert fall det jeg har sett til nå via Netflix, for der er det banding i alle fine fargegraderinger. Som Andreas nevner er det jo nettopp økt fargeoppløsning som er det beste med HDR, men det ser altså ikke ut til at denne fordelen overlever "komprimeringen" til strømme-leverandørene?
    Det er selvfølgelig grunn til å frykte at du har rett men det er lov å drømme
    Det er ikke godt å si hvor mye mer båndbredde UHD 100Hz vil kreve i forhold til 50Hz. Det er hvertfall ikke det dobbelte.
    Høyere framerate betyr at det er mindre endringer mellom hvert bilde og da blir HEVC komprimeringen mye mer effektiv.
    Men den største utfordringen med UHD 100Hz er kanskje på produksjonssiden.

Kanskje overgangen til HEVC komprimering gjør at det kan dukke opp andre formater som f.eks. 1080p 100Hz HDR. Det kan jo hende et slikt format er bedre egnet til TV sendinger. Det er ikke sikkert statisk oppløsning er det viktigste for opplevd kvalitet for TV sendinger hvor det er litt andre utfordringer enn i filmproduksjoner.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 11
    Siste melding: 02-24-2011, 09:30
  2. Viasat først ute med 3D TV-sendinger
    By OleM in forum Satellitt
    Svar: 5
    Siste melding: 12-27-2010, 15:29
  3. TV2 starter HD sendinger fra 25 Juni
    By Bobben1 in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 222
    Siste melding: 05-29-2010, 17:00
  4. Altibox - kvalitet på HD-sendinger og vanlige sendinger?
    By baggin in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 9
    Siste melding: 12-20-2008, 00:30
  5. SATELITT TUNER for HDTV sendinger
    By Labbetussen in forum Satellitt
    Svar: 5
    Siste melding: 08-17-2005, 08:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg