Nrk radio fra satelitt (hytte uten dab dekning)

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Høvåg
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nrk radio fra satelitt (hytte uten dab dekning)

Hei!

Jeg lurer på hva man trenger av utstyr (utover parabol) for å få inn NRK radio på en hytte på fjellet? Det er minimalt med strøm på hytta så jeg ønsker ikke å ha en stor dekoder. Dette en enkel hytte så vi ønsker ikke tv der heller... Finnes det f.eks. radio med innebygd tuner hvor en kobler coax kabel direkte i radio? Eller andre enkle løsninger...?
    Nrk radio ligger vel ukryptert på Thor satellitten...

Gynter

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gynter Vis post
    Hei!

Jeg lurer på hva man trenger av utstyr (utover parabol) for å få inn NRK radio på en hytte på fjellet? Det er minimalt med strøm på hytta så jeg ønsker ikke å ha en stor dekoder. Dette en enkel hytte så vi ønsker ikke tv der heller... Finnes det f.eks. radio med innebygd tuner hvor en kobler coax kabel direkte i radio? Eller andre enkle løsninger...?

Gynter
    Spørsmålet er vel hvordan du skal få dekodet signalene fra Thor satelliten uten en dekoder/CAM og abonnement (kort) hos CD/Viasat?

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke en smart telefon og en bluetooth høytaler? Har du 3G/4G dekning kan du bruke internett radio evt kan du bruke FM båndet (til det slukker), de fleste smart telefoner har FM mottaker. Dog jeg er litt usikker på hvordan få FM til å funke med en bluethooth høytaler da man man må ha et headset/ørepropper plugget i tlf, da tlf bruker det som antenne. Så spørsmålet er hvordan sende til bluetooth høytaler med headset plugget i, mulig det går fint men jeg har aldri testet. Har du 3G/4G ville jeg brukt internett radio, men da trenger du et abonnement med dataplan da, men det har vel de fleste per i dag.

Edit: Ang 3G/4G kan det kansje være billigere å skaffe et mobilt internett abb enn å bruke dataplanen til tlf abb..?
    Sist endret av strike; 02-19-2016 kl 16:52

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er bakkenett (RiksTV) dekning, så tror jeg det kan være enklere å bare bruke en enkel 12V dekoder for bakkenett, nrk Radio og TV går ukryptert i det digitale bakkenettet, men det er kanskje dårlig med slike signaler også, når DAB ikke virker. Selv har jeg DAB på hytta men
    måtte ha utvendig antenne for å få det til å funke. Jeg har også lest en plass at det finnes satelittutstyr beregnet for TV tittere som ikke har dekning via bakkenett men heller ikke ønsker noe mer enn NRK, men vet ikke hvem som leverer eller hva som må til.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gynter Vis post
    Hei!

Gynter
    Ja NRKs radiokanaler sendes ukodet på Canal Digital og Viasat via satellitt. Det er ikke nødvendig med smartkort for å kunne høre på NRKs radiokanaler men mange av dekoderene til Canal Digital og Viasat fungerer ikke uten et smartkort i dekoder (behøver kun smartkort og ikke noe abbonement).

Det finnes mange 12V baserte dekodere for Canal Digital satellitt. Tror faktisk de fleste HD dekoderene CD leverer er 12V basert. Strømtrekk er jeg ikke sikker på men en av de boksene CD leverte tidligere trakk 25 Watt (1Watt i standby). CD og Viasat sine HD dekodere oppretter kanalnummer automatisk selv etter endringer i distribusjonen. Det kan jo være en fordel hvis du ikke har TV tilkoblet. Uansett så kan det være en utfordring å justere inn parabolen uten en tv eller monitor tilkoblet dekoderen.
    Det ligger mange Canal Digital HD 2850 ST på Finn.no men den vil ikke fungere med mindre selger leverer med smartkort FINN – '2850 ST', Torget .

6. Takk Gynter takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Høvåg
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1 Vis post
    Ja NRKs radiokanaler sendes ukodet på Canal Digital og Viasat via satellitt. Det er ikke nødvendig med smartkort for å kunne høre på NRKs radiokanaler men mange av dekoderene til Canal Digital og Viasat fungerer ikke uten et smartkort i dekoder (behøver kun smartkort og ikke noe abbonement).

Det finnes mange 12V baserte dekodere for Canal Digital satellitt. Tror faktisk de fleste HD dekoderene CD leverer er 12V basert. Strømtrekk er jeg ikke sikker på men en av de boksene CD leverte tidligere trakk 25 Watt (1Watt i standby). CD og Viasat sine HD dekodere oppretter kanalnummer automatisk selv etter endringer i distribusjonen. Det kan jo være en fordel hvis du ikke har TV tilkoblet. Uansett så kan det være en utfordring å justere inn parabolen uten en tv eller monitor tilkoblet dekoderen.
    Det ligger mange Canal Digital HD 2850 ST på Finn.no men den vil ikke fungere med mindre selger leverer med smartkort FINN – '2850 ST', Torget .
    Jeg er vel egentlig ute etter en "enklere" løsning hvis mulig. Det optimale er kanskje en liten radio med innebygd dvb-s tuner. Spørsmålet er vel om de egentlig finnes / er for dyre...?
    Jeg har nok av gamle dekodere, men det kan fort bli litt for komplisert for andre som ev. bruker hytta.
    Jeg har ikke fått testet mottak av digitale signaler der ennå, så det er kanskje litt tidlig å ta alle sorger på forskudd. Etter dekningskartet å dømme så det ikke så sannsynlig...(nede i en dal, langt inne på Hardangervidda...).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som tyskerne har en boks som heter RESTEK MSAT+, ser noe high end og dyr ut til å ha på hytta, men pytt. Fant en i farten som du kan by på til en vettig pris på Ebay:Restek MSAT+ | eBay

9. Takk Gynter takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Høvåg
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips! Jeg så en nettbutikk solgte den for 1400 euro.... En smule i overkant ja...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RESTEK MSAT+ ser kun ut til å støtte DVB-S og MPEG1 audio. Det vil fungere nå men det ikke særlig framtidsrettet så jeg ville aldri ha kjøpt en slik uten støtte for DVB-S2 og MPEG4 AAC/HE-AAC audio.

12. Takk Gynter takket for denne posten
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er RESTEK MSAT+ allerede utdatert når det gjelder NRKs radiokanaler fra 0.8-west. I slutten av
    september stoppet distribusjonen av NRK MPEG1 Layer II radiokanaler. Mottagerutstyr må nå støtte
    DVB-S2 & HE-AAC for å kunne motta NRKs radiokanaler fra 0.8-west.

Lignende tråder

1. kart over satelitt dekning?
    By stone cold in forum Satellitt
    Svar: 1
    Siste melding: 07-07-2010, 21:33
  2. Bmw business cd/ radio uten radiosignal!
    By Rybmore in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 1
    Siste melding: 05-21-2009, 13:11
  3. Dekning av bakkenettet i Østfold.
    By jaeger in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 9
    Siste melding: 09-03-2007, 15:21
  4. Shoutcast radio og tv uten PC?
    By robertaas in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 02-26-2006, 14:25
  5. Forsikring og dekning