Hvordan - Oppsett av motorisert antenne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bjørkelangen
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Hvordan - Oppsett av motorisert antenne?

Hei ! Noen som vil hjelpe ?

Jeg sliter med å få parabolen riktig innstillt, og er usikker på hvordan skal jeg begynne.
    Jeg har 0-stillt motor, og finner beste signaler på Hotbird som blir nærmeste satelitt. Føler at dette ikke gir rett "bue" for de øvrige satelitter. Signalene blir dårligere på 28,2 og 19,2, og svake på 9.0.
    Er det noen som kan hjelpe meg på rett vei?

Hilsen
    Steelbird

Newcomer sat99 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Bergen
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bergen. Famaval 125 28e, T90 5w\9e\13e\19e, PF 90 motor, CM 180 'snart' oppe.
    Humax HDR1000S, Vantage 8000S x2, Miraclebox 9, Vu+ Solo2

Newcomer jotne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde motor antenne for mange år side. Den virket men var dårlig på kantene. (den var ikke satt opp av meg)
    Etter mye frem og tilbake byttet jeg ut det hele til en T90 Torodial antenne.
    Nå har jeg godt signal fra 5W til 28.2E (hadde 8W og 33E også, men ingen av de sender mer)
    Største fordelen er at du får byttet kanal umiddelbart. Slipper å vente på motor som flytter seg.
    Ulemper er at det er noe arbeid å sett opp en T90 og at den samler snø hvis den ikke er under tak.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle satelitter ligger i samme høyde over ekvator så den må være høyest når den står i sør .så må vinkel være rett i forhold til hvilken breddegrad du befinner deg på i tillegg.:-)

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satellite Look Angle Calculator må være første sted man besøker for å finne det man kaller true south som for mitt vedkommende er 7gr øst . Når man finner sitt true south så skal antennen stå på høyeste elevasjon .

Og så kommer spørsmål som har du ett polarmount eller hvilken type feste kjører du . Du må sette declinasion ut ifra hvordan dine data gir deg for at du skal treffe satelittene til siden som ligger lavere på clarkbelt . Treffer man for lavt på ene siden og før høyt på andre så har man ikke truffet true south mens treffer man javnt for lav/høyt er det sannsynligvis bare elevasjon som bommer .

Masse kjekk jobb
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en monterer motor/polarmount så må det passes på at alt er 100% i lodd/vater i alle akser.

Sikkert lurt å følge bruksanvisningen også. Men generelt sett så er det er det antagelig en justering for breddegrader på selve polarmount/motor delen.
    Juster dette til din breddegrad . Motoren har trolig også en gradeskala for øst/vest. Den skal stå på
    "0" (som trolig er slik den er levert). Som @Konge skriver så må du benytte satellitten i rett syd for å justere korrekt høydevinkel osv. Da bør delinasjon bli korrekt.

Figuren under viser hvordan diverse feiljusteringer av motor/polarmount får systemet til å "bomme" på satelittene:
    Hvordan - Oppsett av motorisert antenne?-adjarcsr-gif

Se også Footprints by Dish Size - Adjusting the Polar Mount for Prime Focus Antenna - C/Ku-Band Satellite Systems - Tuning, Tracking, Azimuth, Elevation, Declination Angles, F/D Ratio, Focal Distance, Inclinometer, LNB/Feedhorn Assembly, Actuator Assembly, C for mer detaljert informasjon.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en kurositet kan man nevne at tilbake i FIBO tiden hadde disse en slik breddegradinstilling samt en skala på toppen av festet som gjorde man kunne bruke en annen satelitt enn true south og alikevel treffe med noen modifikasjoner .

For mitt vekommende så ville det si at man kunne bruke 13øst som true south så fremt man satte antennens skala slik at antennen pekte 5,9gr til øst i forhold til 0 på skala . Hvordan man kommer frem til dette regnestykket er at fra min lokasjon som ligger på 7,1gr og skal man så bruke 13øst så må antennen justeres øst i forhold til skala som da gav grovt regnet 5,9gr ut på skalane
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Lignende tråder

1. Størrelse på antenne norden oppsett
    By Christian P in forum Satellitt
    Svar: 6
    Siste melding: 08-18-2009, 10:44
  2. Svar: 3
    Siste melding: 09-08-2008, 22:48
  3. Svar: 0
    Siste melding: 04-27-2006, 00:05
  4. Hvordan styre motorisert lerret fra PC?
    By Rikky in forum Generell HTPC
    Svar: 11
    Siste melding: 01-08-2006, 16:12
  5. Svar: 1
    Siste melding: 09-17-2005, 01:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •