Større eller mindre antenne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Større eller mindre antenne?

Jeg sliter voldsomt med å stille inn antenna mi. Mener den er 80cm, så vurderte å kjøpe en som er større, helt til jeg begynte å lese meg opp litt. Stemmer det at større antenner er vanskeligere å justere inn enn mindre antenner?

Jeg bor mellom Molde og Kristiansund, signalet burde være bra her. Holdt på hele kvelden før jeg reiste på jobb, måtte til slutt gi opp. Styrken var vel rundt 40 og kvaliteten litt høyere. Bestemte meg for å kjøre et kanalsøk likevel, og fant 700 kanaler, altså litt på både CD og Viasat. Hvordan er det mulig med et slikt signal?

Usikker på styrken nå, hvilken kanal er det en evt skal/bør bruke for å sjekke kvalitet og styrke, og justere etter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større antenne er bedre og ikke noen mer vanskelig å justere dem en de små antennene
    Men du sier ikke hvilken satellitt du er ut etter, men regner med det enten det er Thor eller Viasat.
    For de 2 satellitene så bør du ikke ha noen større antenne en 80 CM da dette skal vare bra nok for å ta inn signalet

Men en antenne på rund 100 CM vil motta bedre signal og vil gi stabilt signal under dårlig vær.
    Signal styrken bør vare over 85% og kvaliteten bør vare over 90% så her må du justere antennen bedre en du har nå.
    du kan vare litt uheldig da og vare i satellitt skyggen, og her er det bare større antenne som hjelpe

Hvis det er Thor satellitten så prøv å justere etter 12015 frekvensen men det samme kan du gjøre på Sirius også bruk 12015 frekvensen og se om du kan justere litt bedre. Til slutt er det kanskje lurt å ringe en montør og la en som kan dette gjøre jobben. Det skader ikke å prøve selv men kommer du ingen vei så skader heller ikke å ringe etter fagfolk :-)

mvh

bobi

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amatørnissen Vis post
    Jeg sliter voldsomt med å stille inn antenna mi. Mener den er 80cm, så vurderte å kjøpe en som er større, helt til jeg begynte å lese meg opp litt. Stemmer det at større antenner er vanskeligere å justere inn enn mindre antenner?

Jeg bor mellom Molde og Kristiansund, signalet burde være bra her. Holdt på hele kvelden før jeg reiste på jobb, måtte til slutt gi opp. Styrken var vel rundt 40 og kvaliteten litt høyere. Bestemte meg for å kjøre et kanalsøk likevel, og fant 700 kanaler, altså litt på både CD og Viasat. Hvordan er det mulig med et slikt signal?

Usikker på styrken nå, hvilken kanal er det en evt skal/bør bruke for å sjekke kvalitet og styrke, og justere etter?
    Ja det er riktig. En liten feiljustering av en stor antenne vil gi større signaltap enn samme feiljustering med en liten antenne. Men om du bytter til 1m antenne så er det ikke vanskelig å justere inn. Men en 80cm holder lenge for CD&Viasat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bobi Vis post
    Større antenne er bedre og ikke noen mer vanskelig å justere dem en de små antennene
    Men du sier ikke hvilken satellitt du er ut etter, men regner med det enten det er Thor eller Viasat.
    For de 2 satellitene så bør du ikke ha noen større antenne en 80 CM da dette skal vare bra nok for å ta inn signalet

Men en antenne på rund 100 CM vil motta bedre signal og vil gi stabilt signal under dårlig vær.
    Signal styrken bør vare over 85% og kvaliteten bør vare over 90% så her må du justere antennen bedre en du har nå.
    du kan vare litt uheldig da og vare i satellitt skyggen, og her er det bare større antenne som hjelpe

Hvis det er Thor satellitten så prøv å justere etter 12015 frekvensen men det samme kan du gjøre på Sirius også bruk 12015 frekvensen og se om du kan justere litt bedre. Til slutt er det kanskje lurt å ringe en montør og la en som kan dette gjøre jobben. Det skader ikke å prøve selv men kommer du ingen vei så skader heller ikke å ringe etter fagfolk :-)

mvh bobi
    Glemte jeg å skrive satelittene, ja? Viasat og CD stemmer bra det. Har sett gjennom kanal-listene til Astra og Hotbird, men der var det bare rask i mine øyne. Spesielt Hotbird, er jo bare Islam Channel og lignende, tror jeg klarer meg meget godt uten....

Skal prøve litt til når jeg komme hjem, da. Det med 12015 er et supert tips, da blir det litt lettere for oss amatører å vite hvor vi skal begynne. Får jeg ikke skikkelig signal skal jeg vurdere 100cm neste gang

Noen flere spørsmål:

* Har 2 ulike lnb'er (det ene var med CD da de satte opp den andre antenna), spiller det noen rolle?

* De 2 lnb'ene kan monteres i litt forskjellig avstand fra disken, er det viktig at selve hodet er kant-i-kant med hverandre?

* Må du ha perfekt signal FØR du kan stille inn LNB skew?

* Skew ikke nødvendig hvis sirkular polarisasjon, hva betyr dette? 4,8: 18,8 og 1,4 i skew, 0,8: 18,5 og 4,3 i skew

* Azimuth, hva er egentlig det? Og trenger jeg bry meg om det?

* LNB, støytall, dbi. Vet ikke hva min lnb ligger på, men ref spm 1 her er det vel viktig at disse har samme støytall? Og dbi, har det med disken å gjøre? Den jeg har er 8-9 år gammel. Mulig det er bedre signal eller hva det heter med en nyere antenne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1 Vis post
    Ja det er riktig. En liten feiljustering av en stor antenne vil gi større signaltap enn samme feiljustering med en liten antenne. Men om du bytter til 1m antenne så er det ikke vanskelig å justere inn. Men en 80cm holder lenge for CD&Viasat.
    Var 1 kanal vi likte veldig godt da vi bodde i borettslag i fjor, og det var Food Network USA. Det var Canal Digital på kabel, men CD parabol har selvsagt ikke hørt om eller kjennskap til denne...

Hvis det stemmer det jeg finner her, så er det en del grader unna de 2 jeg skal ha. Har antenna på kortveggen nå, men 72,7 blir akkurat slik at det treffer hushjørnet vil jeg tro, så det går ikke dessverre... Finnes det andre muligheter enn ei ny antenna på langsiden?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær oppmerksom på at 72.7West er under horisonten i Norge.

Newcomer sat99 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Bergen
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett gjennom kanal-listene til Astra og Hotbird, men der var det bare rask
    Mye bra på Astra 19.2 (hvis man kan litt språk), spesiellt nyheter.

CD & Viasat (med klar sikt til sat'ene) burde gå meget bra med liten skål, trenger bare god innstilling IMO. Topp signal og aldri hatt noen problemer her på Viasat med 45x55. Men stor antenne vil gi fordeler ved meget dårlig vær\snø, & hvis man skal ha sidemating til flere sat'er. Lykke til.
    Bergen. Famaval 125 28e, T90 5w\9e\13e\19e, PF 90 motor, CM 180 'snart' oppe.
    Humax HDR1000S, Vantage 8000S x2, Miraclebox 9, Vu+ Solo2

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder oss til CD og Viasat via Dreambox, vi ser mest film og fotball likevel. Språk er ikke så interessant for oss.

Noen som kan svare meg på disse, da?

-20140823_162603-jpg-20140823_162618-jpg-20140823_162647-jpg

* Har 2 ulike lnb'er (det ene var med CD da de satte opp den andre antenna), spiller det noen rolle?

* De 2 lnb'ene kan monteres i litt forskjellig avstand fra disken, er det viktig at selve lnb-hodet er kant-i-kant med hverandre?

* Skew ikke nødvendig hvis sirkular polarisasjon, hva betyr dette? 4,8: 18,8 og 1,4 i skew, 0,8: 18,5 og 4,3 i skew

* LNB, støytall, dbi. Vet ikke hva min lnb ligger på, men ref spm 1 her er det vel viktig at disse har samme støytall? Og dbi, har det med disken å gjøre? Den jeg har er 8-9 år gammel. Mulig det er bedre signal eller hva det heter med en nyere antenne?

Newcomer sat99 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Bergen
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis kompassretningen, den må man bry seg mye om! Må peke i retning sat'en (horizontalt), og 'elevation' (vinkelen vertikalt) må justeres, når disse 2 stemmer for den valgte sat er der håp. Litt nyttig info > http://www.satsig.net/azelhelp.htm

Få maks signal med LNB'en loddrett, deretter finjuster skew for best resultat på de frekvenser man er på jakt etter. Info > http://www.satcure.co.uk/tech/lnb.htm
    Bergen. Famaval 125 28e, T90 5w\9e\13e\19e, PF 90 motor, CM 180 'snart' oppe.
    Humax HDR1000S, Vantage 8000S x2, Miraclebox 9, Vu+ Solo2

Newcomer jotne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, amatørnissen. Sendte deg en PM, da jeg kan hjelpe deg.

Skew er ikke så viktig med bare 2 hoder. Har du en T90 med hoder fra 5W til 28E som jeg har som må du stille det inn.
    Jeg har følgende styke hos meg, noen stein kast fra deg.
    0.8W
    Thor5 T1 - NRK Tegnspråk 99%
    Thor5 T2 - CCTV New 90%
    Thor5 NK1 BBC World New 89%
    Thor6 CH2K - DOQ 35%
    INT10-03 S3 - Spertana TV 59%

4.9E
    Astra4A Nordic- Russia 99%
    Astra4A FSS - Obieqtivi 60%
    Astra4A BSS - Journal TV 60%
    SES5 No - NRK1 HD 99% (Uten bilde)

Med en 80cm burde du få noe av det samme
    Sist endret av jotne; 09-03-2014 kl 07:29

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amatørnissen Vis post
    Holder oss til CD og Viasat via Dreambox, vi ser mest film og fotball likevel. Språk er ikke så interessant for oss.

Noen som kan svare meg på disse, da?

-20140823_162603-jpg-20140823_162618-jpg-20140823_162647-jpg

NEI det spiller ingen røle, de bør fungerer like bra selv om de er ikke likt

* De 2 lnb'ene kan monteres i litt forskjellig avstand fra disken, er det viktig at selve lnb-hodet er kant-i-kant med hverandre?
    NEI, lnb-ene trenger ikke å vare kant i kant eller tett inn til hverandre, men for Thor og Sirius så ser det på bilde ganske så riktig

NEI, fin signalet først få det så bra som det går an, og til slutt kan du se om du kan få enda bedre signal med SKEW

Skew er ikke nødvendig nei, men i mange tilfelle hjelper det med å få enda bedre signal.
    Men dette trenger du ikke å bry deg om, siden du skal ikke ha noen Cirkulare frekvenser, i tilleg så skal du gå etter C Band trenger du en monster parabol, med 80 CM får du ikke noen inn, bare glem det :-)

Må sette dette på engelsk, men du forstår englesk håper jeg :-)
    1) Azimuth refers to the horizontal measurement of a direction. In terms of your satellite dish, it tells you how far left or right your dish should point.

2) Your elevation gives your satellite dish its heading, or how far above the horizon it needs to point (up and down).

3) Polarization also known as "skew", refers to the adjustment needed for the curvature of the Earth. This rotational adjustment compensates for the Earth’s curvature between the dish and the beam of the satellite.

Nei da, du trenger ikke å vite hva som er i db i den ene eller den andre lnb-en og det er ikke viktig at de har samme støytall.
    Din parabol kan vare litt gammelt og rust under overflaten kan ha litt å si for signal mottak. Switchen din kan også vare defekt.

Det koster ikke så mye å kjøpe en pakke med alt i ett for Norden oppsett så det kan du også vurdere å se om du heller skal kjøpe noen ny parabol i stedet :-)

Mvh

bobi

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bobi Vis post
    Nei da, du trenger ikke å vite hva som er i db i den ene eller den andre lnb-en og det er ikke viktig at de har samme støytall.
    Din parabol kan vare litt gammelt og rust under overflaten kan ha litt å si for signal mottak. Switchen din kan også vare defekt.

Det koster ikke så mye å kjøpe en pakke med alt i ett for Norden oppsett så det kan du også vurdere å se om du heller skal kjøpe noen ny parabol i stedet :-)

Mvh
    bobi
    Tusen takk for info Kjøper meg en ny lnb og prøver https://www.maxsat.no/commerce/index...mart&Itemid=72

Lignende tråder

1. billigeste 55" eller større???
    By philip lauritzen in forum TV-apparater
    Svar: 8
    Siste melding: 07-04-2011, 21:58
  2. Ny TV til film, 55" eller større...
    By Mori in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 03-28-2011, 08:10
  3. 50" eller mindre til 6 000?
    By cecolon in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 4
    Siste melding: 12-24-2010, 15:38
  4. Skal kjøpe meg JBL 7.1 eller 7.2 System.1 svær sub eller 2 mindre?
    By Don Taco in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 06-04-2009, 11:50
  5. 47 eller større ?
    By Ulven in forum TV-apparater
    Svar: 8
    Siste melding: 01-13-2008, 10:30

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg