Hva er normal signalstyrke på HD-PVR 5720

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er normal signalstyrke på HD-PVR 5720

Jeg har byttet skål fra original td64 til td78 nå med sidematet hode (Europa parabol). Før jeg begynte, sjekket jeg signalstyrken og den viste da 13,7 dbi(?) Nå etter mye finjustering har jeg ca samme signalstyrken 13,8 dbi med td78 og sidematet hode. Jeg bor i Haugesunds område, om det har noe å si. Er dette normale/greie verdier?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør oppgi hvilken frekvens&polarisasjon du har sjekket signal fra.

Det er helt normalt at sidematet LNB får signal tap. Derfor kan du oppleve at større antenne med sidemating gir dårligere signal
    enn Triax 60cm antenna til Canal Digital. Skal du få maksimalt signal på Canal Digital med TD78 så må du plassere 1-vest i ideell fokus(dvs. ikke sidematet).

Her er Canal Digital kanalliste med SNR verdier målt fra en TD64(60cm antenne) og Canal Digital single cable LNB i Oslo området:
    http://www.satellite-calculations.com/DVB/1west/printlist.php?lcn/1/snr/-99/all/Norwegian_Nordig_Channel_List.htm?MPEG4

Sist endret av Bobben1; 09-01-2014 kl 10:09

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på TV2 HD jeg målte signalene. Ser i tabellen du viser til har noe bedre verdier en hva jeg oppnår. Er det forskjell fra Haugesund til Oslo? Og hvor nøye er målingene gjort med HD-PVR 5720?

Jeg er klar over dette med sidemating. Jeg prøvde antenna først uten sidemating og fikk da bedre signal, men husker ikke helt verdiene.

Noen som har HD-PVR 5720 eventuelt den hvite HD-boksen og gidder å gå inn å sjekke hvilke verdier de får opp?

Edit: Så nå: NOTE: All SNR(C/N) thresholds is theoretical values without any implementation loss/margin.
    Så da er sikkert verdiene mine ikke så galne likevell, men er takknemelig for om noen gidder å sjekke.
    Sist endret av Zeek; 09-01-2014 kl 10:37

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentaren under kanallista gjelder kun marginen, ikke selve SNR verdien.

SNR verdiene kan variere litt med hvilken type LNB du benytter og været. Verdiene i listen er målt under blå himmel.
    Men er det mer enn et par dB avvik så er det noe som tyder på at ikke alt er optimalt justert.

For TV 2 HD er det viktig at LNB er justert til korrekt polarisasjon. Dette er trolig et mindre problem i Haugesund enn i Oslo men
    i Haugesund skal LNB i teorien kun vris 3.5 grader mot klokka hvis du står foran antenna og ser inn mot skåla.

Den beste måten å justere LNB vridningen(skew/polarisasjon) på er om du kan se dB verdien fra mottageren mens du forsiktig vrir LNB (uten å skygge for antenna) til du får høyest mulig SNR dB verdi. LNB må vris mer desto lengre øst man befinner seg så det er nok større risiko for at LNB er vridd feil i Oslo (6.5 grader) og f.eks.Kirkenes (10.7grader).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1 Vis post
    Kommentaren under kanallista gjelder kun marginen, ikke selve SNR verdien.

SNR verdiene kan variere litt med hvilken type LNB du benytter og været. Verdiene i listen er målt under blå himmel.
    Men er det mer enn et par dB avvik så er det noe som tyder på at ikke alt er optimalt justert.

For TV 2 HD er det viktig at LNB er justert til korrekt polarisasjon. Dette er trolig et mindre problem i Haugesund enn i Oslo men
    i Haugesund skal LNB i teorien kun vris 3.5 grader mot klokka hvis du står foran antenna og ser inn mot skåla.

Den beste måten å justere LNB vridningen(skew/polarisasjon) på er om du kan se dB verdien fra mottageren mens du forsiktig vrir LNB (uten å skygge for antenna) til du får høyest mulig SNR dB verdi. LNB må vris mer desto lengre øst man befinner seg så det er nok større risiko for at LNB er vridd feil i Oslo (6.5 grader) og f.eks.Kirkenes (10.7grader).
    Jeg har justert LNB etter best mulig evne for å få beste verdi. Samme med skålen. Virker som jeg ikke klarer å få det bedre. LNBen er original fra CanalDigital med 4 uttak og er ca 3-4 år. Hva tror du? er det akseptabelt med 13,8-14,1 (Var 14,1 med blå himmel)?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 14 dB er sikkert ok. Skal sjekke min egen 5720 HDPVR i kveld for å se om
    jeg fortsatt har samme verdi som sist jeg målte.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1 Vis post
    Da er 14 dB er sikkert ok. Skal sjekke min egen 5720 HDPVR i kveld for å se om
    jeg fortsatt har samme verdi som sist jeg målte.
    Supert, da venter jeg i spenning

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 5720 HDPVR viste nå 14.9dB fra TV 2 HD. Det at du ser en mindre dB verdi skyldes trolig at din LNB har noe høyere støytall.
    Men det har ingen hensikt at du bytter LNB siden lavt LNB støytall uansett hjelper lite i regnvær.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen Støytallet mener jeg er 0,3. Jeg får et nytt hode i posten i dag, men dette er også fra canaldigital. Må bytte hode for å kunne splitte signalet, slik at jeg kan klare meg med en kabel til HD pvr. Blir spennende å se om dette gjør noe forskjell.

Edit:
    Har i dag monter det nye hode fra CanalDigital og nå ligger den på 14,2 og skyene ligger tungt her i dag. Sjekket før jeg byttet og da viste den 13,4. Så tydelig at hode spiller inn.

Edit2:
    I dag er det blå himmel og signalstyrken viser nå 14,8 på TV2HD og 15 på NRK1HD. Tror jeg sier meg fornøyd nå
    Sist endret av Zeek; 09-03-2014 kl 17:26

Lignende tråder

1. T-WE og ADB 5743 versus 5720
    By jalla0998 in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 5
    Siste melding: 12-06-2013, 11:58
  2. Dårlig bilde på ADB 5720 PVR !?
    By Vinland in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 4
    Siste melding: 11-24-2013, 16:23
  3. HD PVR 5720 tilkoplet intranett
    By setnan in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 6
    Siste melding: 01-28-2012, 15:29
  4. Canal Digital C1201CX - Normal signalstyrke
    By Larrek in forum Satellitt
    Svar: 4
    Siste melding: 12-16-2006, 09:05
  5. Europarabol/4 hoder, normal signalstyrke ?
    By mrmattis in forum Satellitt
    Svar: 1
    Siste melding: 04-14-2004, 18:14

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •