Alternativ kobling av 2 lnb og 2 disecq?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alternativ kobling av 2 lnb og 2 disecq?

Jeg leter og leter og leter, men finner ikke svar på det enkleste av alt, som sikkert er tilkobling mellom lnb og disecq. Jeg har 2 lnb og 2 disecq, men finner ingen fasit på hvordan disse skal kobles.

Hver lnb har en a og en b-utgang. Og hver disecq har en a og en b-inngang. Er det slik at det er hipp som happ hvordan disse kobles? Eller skal lnb 1a og lnb 2a inn på samme disecq?

Hvorfor i granskauen er det ingen som har laget en tegning på dette? Finner en del bilder om jeg googler, men det er jo stort sett mye større anlegg med ørten lnb'er osv.

Jeg har signaltrøbbel, tenkte derfor det er greit å starte med det enkleste først.

Newcomer Wolves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Det blir vel omtrent slik vil jeg tro..
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Alternativ kobling av 2 lnb og 2 disecq?-504786-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den der fant jeg også, er vel det nærmeste en kommer. Men jeg har 2 stk disecq med 2 x inn og 1 x ut, nothing more. Så spørs det om det er noen forskjell på åssen en kobler dette? Hadde det bildet der vært litt større så jeg så hva som stod skrevet der hadde det hjulpet mye, da kunne jeg sammenlignet med det jeg har...

Holdt på med parabolen i hele går, men sliter jævlig med Thor altså. Sirius funker ok selv om tallene ligger lavere enn det som er anbefalt for stabil tv-titting.

Kan noe slikt funke, da? Noen som har prøvd? Ser den festes på kabelen mellom lnb og tuner, da blir det jo enda et "brudd" der i tillegg til disecq, er vel ikke optimalt det heller?

Alternativ kobling av 2 lnb og 2 disecq?-forsterker-jpg

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går begge ledningene på samme dekoder eller har du to ?
    fra lnb a (thor) kobler du to kabler inn på hver sin diseqc, inngang a eller 1. samme med lnb 2, inn på inngang b eller 2.
    den forsterkeren skal du ikke trenge hvis det ikke er veldig langt kabelstrekk(over 50m)
    men først og fremst må parabolen stilles inn 100%, en montør gjør dette fort hvis du ikke har måleinstrument. er ikke lett å få det 100 med dekoderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 dreambox, 7020. Så da har jeg koblet riktig ift det du sier der. Strekket er vel ca 15 meter, men sliter voldsomt med signalet på Thor altså. Blir noe blafring av og til, fra 0 og opp i 100 og så 0 igjen. Så den er vel ikke reell.

Har 2 forskjellige lnb'er om det skulle ha betydning, det ene er fra Canal Digital.
    Alternativ kobling av 2 lnb og 2 disecq?-20140823_162603-jpg Alternativ kobling av 2 lnb og 2 disecq?-20140823_162618-jpg Alternativ kobling av 2 lnb og 2 disecq?-20140823_162647-jpg

Når alt er festet vil jo fortsatt stanga med lnb'ene være mulig å bevege på, men jeg vet ikke... I dag så jeg premier league med 43 på den øverste baren og 30 på den i midten... Så det går jo an

Men et annet spørsmål, hvilken er viktigst av de 2 øverste barene, er det styrke eller kvalitet?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner ikke så mye til dreambox. men først og fremst ville jeg byttet ut lnb'et på Thor, da det ser skikkelig gammelt ut, eller til nøds byttet de rundt da Sirius har sterkere signal enn Thor.
    mener du får et quad-lnb fra triax på elkjøp som er godt nok

kvalitet-baren er den viktigste, men den varierer vel fra kanal til kanal, så da er det ikke så lett å justere optimalt. husker ikke hvilken frekvens jeg brukte på måleinstrumentet jeg hadde når jeg kjørte rundt og monterte/justerte

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel NOR Vis post
    kjenner ikke så mye til dreambox. men først og fremst ville jeg byttet ut lnb'et på Thor, da det ser skikkelig gammelt ut, eller til nøds byttet de rundt da Sirius har sterkere signal enn Thor.
    mener du får et quad-lnb fra triax på elkjøp som er godt nok

kvalitet-baren er den viktigste, men den varierer vel fra kanal til kanal, så da er det ikke så lett å justere optimalt. husker ikke hvilken frekvens jeg brukte på måleinstrumentet jeg hadde når jeg kjørte rundt og monterte/justerte
    Thor er det til høyre av dem, sett inn mot disken, og det er 4 mnd gammelt... Litt annen fasong, men det skyldes at du har en 3. utgang der som er en sånn "felles linje". Men det til venstre er nok en 7-8 år gammelt, ja. Og litt sprukket, så selvsagt mulig at det har fått seg noen kavringer i løpet av flytteprosessen vår... Hadde egentlig ikke tenkt å bruke disse om igjen.

Men om jeg kjøper nytt, bør det være samme spesifikasjoner som Thor-hodet til høyre da eller spiller ikke det noen rolle?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja, da har det kommet etter min tid. det var det til høyre jeg tenkte på, så hvis du ikke har noe problemer på sirius kan du bare beholde det triax lnb'et.
    viktig å passe på at du bruker universalutgangen på thor lnb'et når du bruker diseqc, men det er no koblet riktig hvis du får litt signal

Lignende tråder

1. Alternativ til Xtz sub.amp?
    By Mjusiker'n in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-05-2010, 18:09
  2. Alternativ til HD PVR fra CD
    By FeeNxXx in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 0
    Siste melding: 10-15-2010, 03:40
  3. Alternativ til xtz 99.25/99.36
    By toreddy in forum Høyttalere
    Svar: 11