Kjøpe større skål for canal digital, er det noe å hente?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe større skål for canal digital, er det noe å hente?

Jeg har en original parabolskål fra canal digital som er moden for utskifting. Det jeg har merket meg er at i svært tunge tordenvær regnbyer, så hender det at signalt faller ut, men sånt vanlig regnvær merker jeg ikke. Nå som jeg skal bytte ut skålen alikevel ser jeg at komplett har en skål fra triax til 549,- som skal gi 3 db forsterkning mer, dvs dobelt signalstyrke. Vil dette hjelpe meg til å beholde signalet også i disse tunge tordenvær regnbyene?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja støtte antenne er det eneste som hjelper mot regnvær. Det som typisk vil skje er at utfallets lengde reduseres siden antennen vil tåle kraftigere regn før signalet faller ut. Men det er ikke mulig å gardere seg 100% mot utfall samme hvor mange meter antenna måtte være.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1 Vis post
    Ja støtte antenne er det eneste som hjelper mot regnvær. Det som typisk vil skje er at utfallets lengde reduseres siden antennen vil tåle kraftigere regn før signalet faller ut. Men det er ikke mulig å gardere seg 100% mot utfall samme hvor mange meter antenna måtte være.
    Takker for svar Da tror jeg at jeg bestiller en Triax TD-88. For øyeblikket ikke på lager, men står at den skal komme inn i dag. Blir spennende å se om den kommer. Hva med slike LNB beskyttelse/paraply er det noe å hente der, eller er det kun for å hindre snø å legge seg på hodene?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe stor erfaring med LNB beskyttelse men signaltap som følge at regn skjer lenge før signalet når antenna. Det kan faktisk bli regnutfall selv om det ikke faller en dråpe regn på antenna.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LNB beskyttelse betyr lite til ingenting for regn, men betyr en god del i tungt snøvær. Den hindrer snø fra å legge seg rett på LNB og den kan dempe signalet mye.

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    td88 er skikkelig overkill hvis du bare tar inn Thor. bare mer flate som blir tatt av vinden. ville heller brukt en td64, eller maks td78 som er optimalt justert og med paraply, kanskje bore to hull i siden på den og feste to wire'e til stanga den står på.

td78 som er ca 10cm mindre brukte jeg til å ta inn 4 satelitter på sørlandet, der det regner og blåser ganske brutalt til tider

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja LNB beskyttelse er gulle godt. Sparte meg for mange turer på altanen i tett snødrev for å "måke" snø av LNB. Hadde et lite uhell en vinter hvor snøen på taket fikk stor fart og knuste beskyttelsen. Svigers hadde en på lur så vi var snart beskyttet igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte at jeg skulle slenge på en slik holder for 4 hoder med det samme, men er usikker på hvor godt ADB dekoderen til Canal Digital takkler flere satelitter og free to air. Ser at det er komet en egen software oppdatering for dette 19 August. Vind har ikke vært noe problem her til nå, så sattser på det går greit. Noen som har prøvd å ta inn flere satelitter med denne dekoderen?

https://parabol.canaldigital.no/Kund...Oppdateringer/

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infoen på Canal Digital webben er ikke helt i vater. Der kan det se ut som begge ADB boksene støtter 4 satellittposisjoner men det stemmer ikke. Den sorte twin ADB PVR'n støtter kun 1-vest.

Det er den hvite ADB boksen til Canal Digital som fungerer med 4 satellitt posisjoner. Har testet det selv og den søker inn kanaler sendt som "free to air" på andre satellitter. For de 3 andre DiseqC inngangene kunne det konfigureres/velges mellom 5øst,13øst,19.2øst eller 28.2øst.

Vær obs på at det med 4 satellitt posisjoner(19.2ø,13ø,5ø,1v) fra samme antenne så blir som regel 1-vest/Canal Digital mest ekstremt sidematet. Dvs. Canal Digital får minst antenneforsterkning(og kanskje mer utfall i regnvær).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1 Vis post
    Infoen på Canal Digital webben er ikke helt i vater. Der kan det se ut som begge ADB boksene støtter 4 satellittposisjoner men det stemmer ikke. Den sorte twin ADB PVR'n støtter kun 1-vest.

Det er den hvite ADB boksen til Canal Digital som fungerer med 4 satellitt posisjoner. Har testet det selv og den søker inn kanaler sendt som "free to air" på andre satellitter. For de 3 andre DiseqC inngangene kunne det konfigureres/velges mellom 5øst,13øst,19.2øst eller 28.2øst.

Vær obs på at det med 4 satellitt posisjoner(19.2ø,13ø,5ø,1v) fra samme antenne så blir som regel 1-vest/Canal Digital mest ekstremt sidematet. Dvs. Canal Digital får minst antenneforsterkning(og kanskje mer utfall i regnvær).
    Hmm, jeg har begge boksene, men om det du sier stemmer så er det jo direkte feil det som står på sidene til Canal digital. For der står det jo at det gjelder HD PVR 5720-SX og det er jo denne som er hovedboksen min og mest interesant å ta inn flere satelitter på. Så er det dette med antenneforsterkning og sidemating. Ser at de selger en mindre skål (td78) som europapakke, så hadde håpet at jeg ville få ok signaler med denne (td88), selv med sideforskyvningen. Ikke så lett dette. Er jo ikke den store invisteringen, så egentlig er det bare til å bestille å prøve seg frem, men skal nå kontakte kundeservice angående det å ta inn flere satelitter på HD PVR 5720-SX da dette er jo direkte feilinfo. Takk for oppklaringen.

Oppdatering.
    Jeg har nå vært i kontakt med kundeservice, og du har rett, HD PVR 5720-SX er låst til Thor på programmkortet, men den skulle klare å ta inn "free to air" kanalene på de andre satelittene. Må si jeg er usikker på om dette stemmer.
    Sist endret av Zeek; 08-25-2014 kl 08:15

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha flere satellittposisjoner på en og samme antenne så er det lurt å benytte antenner med større overflate.

Det finnes også egne antenner som er kontruert med tanke på sidemating, F.eks. Toroidal antenner:
    -640px-antenne-toroidale-jpg

Jeg har også ADB HD PVR 5720-SX med siste software versjon 6.1.25 og den kan IKKE motta "free to air" kanaler fra andre satelittposisjoner. Infoen på CDs Norske web sider er som sagt ikke helt i vater. På de Svenske sidene er infoen korrekt:
    http://www.canaldigital.se/kundservi...box-On-Demand/

Det er kun den lille hvite ADB boksen som kan motta "free to air" kanaler fra andre satellitt posisjoner.
    -img1222_decoder_image_large-png

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for avklaringen med boksene Bobben1. Egentlig så er det Thor jeg bruker, men tenkte det hadde vært kjekt å ta inn noen free to air kanaler. Den hvite boksen står i kjellerstuen og da vet jeg ikke om jeg tar meg bryet med det. Får tenke litt på det. Ny skål vil jeg ha uansett, bare komplett kunne fått den på lager snart.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye frem og tilbake og måling på veggen her, bestilte jeg en td78 uten noe sidemating. Kommer nok til å bestille sidemating bare for kjekt å ha om Canal Digital gir muligheten for dette på ADB HD PVR 5720-SX. Ble litt redd for at td88 skulle bli veldig stor på veggen, spesielt når jeg egentlig ikke har behov for den mer en 2-3 dager i året (utfall av signaler) og selv da har jeg ingen garanti. Så håper at jeg blir fornøyd, selv om jeg fortsatt vingler litt mellom td78 og td88. Takker for innspill og råd

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 10-30-2011, 19:22
  2. Canal Digital abo med Dreambox - hvordan kjøpe?
    By thunderstorm77 in forum Satellitt
    Svar: 20
    Siste melding: 11-11-2008, 22:52
  3. Hvilke HD PVR-er kan jeg kjøpe? (Canal Digital kabel)
    By 1-2-3 in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 7
    Siste melding: 06-12-2008, 14:29
  4. Støy ved start av Dolby-vignett på Canal+ med Canal Digital kabel-TV
    By johnemb in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 2
    Siste melding: 08-31-2007, 12:01
  5. bilde større enn tven(på canal+ kanalene)
    By reign in forum TV-apparater
    Svar: 10
    Siste melding: 06-06-2006, 23:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •