2 leiligheter/dekodere på en parabol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 leiligheter/dekodere på en parabol?

Hei, jeg har alltid hatt kabeltv, og der er det jo bare å distribuere tvsignalene internt ut ifra inntaket, men hvordan er det med parabol?

Scenarioet er som følger:

Jeg har en parabolantenne med 4 "hoder", disse går inn i en switch hvor det kommer en kabel utifra. Jeg har et hus med 2 leiligheter og ønsker å ha flere antennepunkter i disse leilighetene. Er det bare å trekke opp coax rundt om i huset, koble på dekodere og alt virker?

Beklager dumt spørsmål, men parabol har jeg null peiling på.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du kan ikke gjøre det slik.

Siden du har 4 "hoder" antar jeg det er snakk om 4 satellitt posisjoner. Da trenger du å bytte alle hodene med hoder
    som har flere utganger. Så behøver du en switch pr. uttak du skal sette opp med egen kabel fra switch til uttak. Dvs. coax nettet kan ikke være splittet/seriekoblet.
    Det finner også multiswitcher men for 4 posisjoner er ikke så veldig vanlig. Uansett må det trekkes en kabel pr. uttak.

Hadde du kun skulle fordelt en enkelt satellitt posisjon så kunne du brukt en SatCR multiswitch switch som gjør det mulig å splitte
    signalet til 8 dekodere dersom mottagerene støtter SatCR/single kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 1 stk 20mm rør og 2stk 16mm rør ledig ved mønet, ville dere gått for parabol eller rikstv i dette scenarioet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk også at PVR-mottakere vil kreve 2 ledninger inn for å kunne ta opp mens du ser på en hvilken som helst annen kanal på parabol.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste her er å kjøpe en multiswitch som takler 4 satellitt posisjoner fint.
    Med multiswitch can du enkelt velge hvor mange uttak du trenger,. det fins multiswitcher alt fra 4 uttak til 26 utakk så det er bare å velge og vrake

Selv har jeg en EMP switch og er meget fornøyd med dette
    Kjøpt fra x-sat http://x-sat.no/multiswitch/411-emp-...-26-piu-6.html

det fins sikkert andre multiswitcher som du kan fint gjøre jobben , da kan du trekke ut kabler fra multiswitchen til den punktet du trenger det, samt så kan du bruke alle 4 satellitt posisjonene uavhengig av hverandre , så den enne leiligheten kan se på Sirius, mens den andre kan se på Astra eller andre satellitter som du har.

Her hos meg er det 1 tuner i stua som har 4 kabler inn, tuner i loftstue som har 2 kabler, kjellerstue som har 4 kabler og barnerom som har 1 kabel

Alt fungerer perfekt med denne switchen http://x-sat.no/multiswitch/411-emp-...-26-piu-6.html

mvh

bobi

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paroa Vis post
    Jeg har 1 stk 20mm rør og 2stk 16mm rør ledig ved mønet, ville dere gått for parabol eller rikstv i dette scenarioet?
    RiksTV antenne signalet kan splittes så lenge det ikke splittes til for mye signaltap.

Canal Digital parabol's single kabel løsning gjør det også mulig å splitte til 4 tunere . I tillegg er det mulig å trekke egne kabler til to ekstra tunere.

Alternativt kan det (slik Bobi skiver) kjøpes en multiswitch for 4 satellitt posisjoner men da blir det ikke mulig å splitte coax. Det må da trekkes en kabel fra multiswitch til hver enkelt tuner (f.eks. to kabler til en twin tuner PVR).

Intermediate digitech sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig å nevne at multiswitchen skal forsynes med 4 kabler til hver satellitt posisjon , dvs totalt 16 koaks kabel ( eller 4 løp med Quatro Coax ) i din tilfelle med 4 satellitt posisjoner på din parabol . Disse skal trekkes fra 4 st. Quatro Lnb til ett oppvarmet rom med 220v. kontakt . Du kan ikke plassere multiswitchen ute ved mønet , i så fall må du bygge kasse og isolere denne godt !

Lignende tråder

1. Svar: 19
    Siste melding: 04-08-2013, 14:02
  2. 2 dekodere på en parabol?
    By AndersT2 in forum Satellitt
    Svar: 3
    Siste melding: 03-12-2009, 15:36
  3. Unga att lyden sprer seg til andre leiligheter. Tips?
    By neo8 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 01-18-2009, 19:46
  4. 1 parabol til 2 leiligheter???
    By kakeman in forum Satellitt
    Svar: 5
    Siste melding: 07-15-2007, 14:58
  5. HD-Dekodere for CD o VS
    By skåne in forum Satellitt
    Svar: 11
    Siste melding: 01-09-2007, 08:59

Stikkord for denne tråden