Astra 2F med Selfsat

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Astra 2F med Selfsat

Hei Folkens

Må innrømme det var en lettelse å se at vi har forumer her i Norge også som omhandler Satellitt verden. Så tilbake til problemstillingen.
    Jeg har slitet utrolig mye med å nå enkelte kanaler i det siste. Har skjønt etter hvert at det har noe med endring av Satellitt å gjøre.
    Jeg har tidligere nådd alle ønskelige kanaler fra Eurobird 28.2E og Astra 282E med Selfsat H10d uten problemer. Med den nye Astra 2F satellitten når jeg ikke de fleste kanalene, mest sannsynlig fordi
    Selfsat ikke klarer å få nok signaler. For å få løst dette bestilte jeg Selfsat h30d, men denne hjalp heller ikke. Hva er løsningen, og er det noe jeg ikke skjønner helt her? Må jeg absolutt gå for en
    skjvær parabol for å nå signalene? Fint om noen kan kaste lys over situasjonen jeg er oppi. Takker på forhånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok opp i minst en 90cm tallerken (alt etter hvor i landet du bor) for å ta i mot Astra 2F.
    Jeg har en Toroidal T90 og får ikke inn 2F ca 30 min. øst for Gardermoen.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selfsat antennene kan aldri slå en parabol. Til det er de alt for små. De største er ca. halvparten av en 60cm parabol.
    For at en flatantenne skulle gi like bra resultat som en 60cm parabol så måtte størrelsen på flatantennen
    være minst 53x53cm. Men de kan fungere OK med Viasat og Canal Digital så lenge det er blå himmel.

Jeg mottar ASTRA 2F med 1.2m men det er ikke mye margin. ASTRA 2F frekvensene fra Pan europe beam over 12.5GHz er noe bedre men en 90cm parabol i Oslo er for liten til å gi stabilt mottak. En Selfsat antenne fungerer naturligvis ikke. Da måtte den minst vært 106x106cm.

En del kanaler har byttet over til ASTRA 2F pga. at Eurobird 28.5E har måttet stenge ned mange transpondere. F.eks. mange Asiatiske kanaler.
    Sist endret av Bobben1; 10-25-2013 kl 20:58

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for tilbakemeldinger. Jeg bor veldig sentralt i Oslo, og i en borettslag der de er veldig imot montering av parabol. Uansett så kan jeg ha parabol kun hvis jeg har stativ og ikke montert i veggen. Er det med andre ord absolutt ingen mulighet for å omgå parabol her? Det er nok de asiatiske kanaler jeg primært er interessert i.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du lister opp noen av kanalene du har mistet så kan jeg sjekke de med 1.2m.
    Kanaler som PrimeTV(PTV) og ZeeTV krever dessverre 1.2m parabol dersom det skal fungere stabilt. Kanskje det av og til kan
    være mulig å få signal med 1m antenne men det blir neppe stabilt. Noen av de Asiatiske kanalene er til og med ustabile med 1.2m (ser ut som det er de med horisontal polarisasjon og frekvens over 12500MHz).

Du kan få noen få Asiatiske kanaler via kabeltv men det er selvfølgelig sterkt begrenset i forhold til antall kanaler på 28.2øst og ikke gratis.

Ser GET kabeltv tilbyr følgende Asiatiske kanaler: PrimeTV,ZeeTV,ARY og Sony Entertainment TV. http://www.get.no/produkter/tv/mer-underholdning
    Canal Digital kabeltv tilbyr følgende Asiatiske kanaler: ZeeTV,LifeOK,PrimeTV,StarPlus,StarGold,VIJAY https://kabel.canaldigital.no/Produkter/TV/Kanaler/

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk booben for tilbakemelding. De kanalene jeg har mistet er PTV ,ZeeTV, Zee Cinema, Zee Café, Zee Punjabi, Zing, Ary Digital. Problemet med å få inn de kanalene via offentlige operatører er at de er svindyre, gjerne 200 lappen I måneden pr kanal. Den pakken du har linket til er Ganske rimelig I forhold, men langt Ifra alle de kanalene jeg har hatt tidligere, men absolutt et alternativ som siste utvei. Jeg har tenkt å teste med en 90cm parabol og håper på at jeg får signalene da jeg kjenner en som allerede har fått det med en 90cm parabol. Fint om du kan poste resultater fra din parabol..

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har målt disse kanalene du nevner med 1.2m i Oslo.
    Har brukt min 1.2m antenne. Det er margin på
    ca. 3dB med 1.2m. Det betyr at en 1m antenne muligens kan gi
    bilder i klart vær men vil falle ut så fort det regner litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også målt disse kanalene og litt nord for Bergen så har jeg en margin på ca 6 dB, 1,2 m antenne. På min motoriserte 1 m antenne er marginen 1 dB.

Intermediate digitech sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også margin på ca. 6 db på over nevnte kanaler med Maxsat 125 cm Alu parabol ( fysisk mål er 135x125 cm.)
    Forrige uke snødde her i Hallingdal, har ikke mistet signal fra samme transponder , fungerer ganske stabilt !

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken SNR får dere ? En margin på 6dB for disse transponderene krever
    en SNR på i området 12.5-13.3dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca 13,6 dB både HR å VR transpondere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei gutta. Jeg var hos en bekjent av meg som får Zee tv og Ary digital med en 80cm parabol, selv igår hadde han disse kanalene da det var så utrolig dårlig vær. Han hadde en SNR på 87%. Ser ut som det er mulig med en 80cm parabol likevel da.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå har jeg 6dB margin med 1.2m for ZeeTV transponder. Da skal det være mulig å motta signalet ned mot 60-70cm antenner.
    Enten har det blitt bedre signal eller så har det vært noe muffens når jeg målte. Det kan ha vært noe redusert pga. regn.

Her er SNR jeg måler for transponderene på 28.2øst http://www.satellite-calculations.co..._28OCT2013.txt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1 Vis post
    Akkurat nå har jeg 6dB margin med 1.2m for ZeeTV transponder. Da skal det være mulig å motta signalet ned mot 60-70cm antenner.
    Enten har det blitt bedre signal eller så har det vært noe muffens når jeg målte. Det kan ha vært noe redusert pga. regn.

Her er SNR jeg måler for transponderene på 28.2øst http://www.satellite-calculations.co..._28OCT2013.txt
    Hvordan måler du dette her? Er det noe program eller script som fint kan kjøres på en e2-tuner?
    Og siden det nå ser ut som jeg har funnet personen som står bak domenet; er det mulig å få tilgang til hva du enn har som drar ned disse kanal-listene fra satellittene også? Det hadde vært veldig behagelig å hatt noe slags raw-lister som man kunne generert lister til e2 ut fra... har vært innom den siden der et par ganger i søken på info.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt USB kort TBS5925 og streamreader API som finnes på http://sourceforge.net/p/crazyscan/wiki/Info/
    Streamreader driveren har egen funksjon for å sette parametere og måle SNR. Da er det bare å lage en liten
    programsnutt loop som måler gjennom transponderene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en SNR på mindre enn 20%, jeg har hørt mann trenger en SNR på minst mer enn 70-80% for å få inn kanalene. Er ikke helt med her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manna420 Vis post
    Og en SNR på mindre enn 20%, jeg har hørt mann trenger en SNR på minst mer enn 70-80% for å få inn kanalene. Er ikke helt med her.
    Her kan du se signal styrken på kanalene som du ønsker å motta. Nå er målinger I dB men I prosent som du oppgir så skulle det tilsvare ca 75 til 85%. Målinger er gjort med 1,2 m antenne.
    Astra 2F med Selfsat-12500-12750-28-2-jpg
    Sist endret av sunco; 11-03-2013 kl 17:13

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selfsat antennene kan aldri slå en parabol. Til det er de alt for små. De største er ca. halvparten av en 60cm parabol.
    For at en flatantenne skulle gi like bra resultat som en 60cm parabol så måtte størrelsen på flatantennen
    være minst 53x53cm. Men de kan fungere OK med Viasat og Canal Digital så lenge det er blå himmel.
    Nå ja det var vel litt sterke ord mot flat-parabol? :-D
    Bruker selv Selfsat flat-parabol, bor i Bærum og tar inn Thor som bare det, før jeg stilte dne inn ordentlig så hadde jeg problemer med alle HD-kanaler når det var tykk tåke eller mye snø/regn, men etter at jeg justerte den noen milimetere og fikk den tunet ordentlig så har den aldri vært noe skuffelse for meg, den tar inn alt selv med de værste nedbørsmengdene jeg har vært borti. :-D

F_J

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f_j Vis post
    Nå ja det var vel litt sterke ord mot flat-parabol? :-D
    Bruker selv Selfsat flat-parabol, bor i Bærum og tar inn Thor som bare det, før jeg stilte dne inn ordentlig så hadde jeg problemer med alle HD-kanaler når det var tykk tåke eller mye snø/regn, men etter at jeg justerte den noen milimetere og fikk den tunet ordentlig så har den aldri vært noe skuffelse for meg, den tar inn alt selv med de værste nedbørsmengdene jeg har vært borti. :-D

F_J
    Har ikke noe i mot flatantenner men en vanlig 60cm parabol gir betydelig bedre regnmargin. Men det spiller jo ingen rolle så lenge du er fornøyd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe i mot flatantenner men en vanlig 60cm parabol gir betydelig bedre regnmargin. Men det spiller jo ingen rolle så lenge du er fornøyd
    Jeg ser poenget ditt, selv brukte jeg 60cm "tallerken" før og var fornøyd med det, grunnen til at jeg gikk over til "flat" var at jeg bor i leilighet i en blokk og da tar det seg bedre ut med en flat parabol. Jeg er super fornøyd, men det krever tolmodighet å stille den inn, på 1år så har jeg hatt 5min nedetid det var i den verste tåke-regn bøya jeg har opplevd på 7 år.

F_J

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. 28.2E Astra 2A, 2B, 2D
    By bachlars in forum Satellitt
    Svar: 3
    Siste melding: 10-16-2009, 12:38
  2. Astra 1F
    By no66 in forum Satellitt
    Svar: 3
    Siste melding: 01-17-2008, 21:48
  3. BBC på Astra 2
    By palarsen in forum Satellitt
    Svar: 8
    Siste melding: 01-06-2005, 09:59
  4. Astra HD
    By Gunnar in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 4
    Siste melding: 07-23-2004, 23:04
  5. Astra HD?
    By Gunnar in forum Satellitt
    Svar: 0
    Siste melding: 07-13-2004, 22:34

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine