En eller to kabler fra LNB ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En eller to kabler fra LNB ??

Hei alle sammen

Jeg er helt ny her på forumet og har prøvd å søke litt for å finne svar på mitt spørsmål uten hell. Her er saken:

Mottok parabolpakke fra CD med ADB dekoder her om dagen. Det fulgte med et LNB med tre uttak, to ruller med coax, og en splitter. Jeg skjønte ikke helt hvordan de hadde tenkt dette skulle kobles opp, så jeg ringte kundeservice for å høre om man MÅ ha to kabler fra LNB eller om man kan bruke en kabel.
    De sa at man kunne bruke EN kabel fra LNB og inn i stua, og så bruke splitteren for å få signalet inn i begge uttakene på dekoderen... Er dette riktig? eller skal man bruke to separate kabler??
    Alle svar mottas med takk.

Steinar

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norseman220
    Hei alle sammen

Jeg er helt ny her på forumet og har prøvd å søke litt for å finne svar på mitt spørsmål uten hell. Her er saken:

Mottok parabolpakke fra CD med ADB dekoder her om dagen. Det fulgte med et LNB med tre uttak, to ruller med coax, og en splitter. Jeg skjønte ikke helt hvordan de hadde tenkt dette skulle kobles opp, så jeg ringte kundeservice for å høre om man MÅ ha to kabler fra LNB eller om man kan bruke en kabel.
    De sa at man kunne bruke EN kabel fra LNB og inn i stua, og så bruke splitteren for å få signalet inn i begge uttakene på dekoderen... Er dette riktig? eller skal man bruke to separate kabler??
    Alle svar mottas med takk.

Steinar
    Ja det er riktig. Du har trolig fått med en "one cable" LNB som CD kaller det. Da benytter du den utangen som er til "one cable" og splitter kabelen før ADB boksen ved å bruke splitteren som fulgte med. Utgangen som som er til "one cable" er merket "SatCR" og er plassert for seg selv. De andre to utgangene er vanlig universal LNB utganger hvis man evt. har bokser som ikke støtter "one cable". Det er CD sine ADB bokser og CDC-9000 som støtter "one cable"/SatCR.

Jeg har selv CD sin nye "one cable" LNB og splitter foran min ADB PVR og det fungerer utmerket. Det er teknisk mulig å splitte signalet til 4 tunere noe jeg gjør ( ADB twin tuner PVR+ADB whitebox+CDC9000).

Hadde store problemer med en SatCR LNB av merket GTSat (ikke levert av CD). Det fungerte veldig ustabilt med dårlig kvalitet (C/N) og stadige utfall (spesielt på de internationale HD kanalene som BBC HD,Disc HD,Animal PL HD osv.). Etter at jeg byttet til CD sin nye "one cable" LNB ble kvaliteten på mottatt signal mye bedre. Så hvis noen har en GTSat "SatCR" LNB og sliter med dårlig signal så kan det være en ide å bytte den.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svaret Bobben.

Jeg har nok brukt feil uttak på LNB da jeg har koblet kabelen til uttak merket A. Ting fungerer greit, men har av og til melding på skjermen om bortfall av signal på tuner 2. Skal prøve å bytte til det andre uttaket i morgen og se om ting bedrer seg.

Steinar

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen..

Prøvde å bytte uttak på LNB i dag, men da fikk jeg "ingen signal" på tuneren.. Måtte bytte tilbake til uttak A igjen. Da fikk jeg bilde.
    Noen som vet hvorfor??

Steinar

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norseman220
    Hei igjen..

Prøvde å bytte uttak på LNB i dag, men da fikk jeg "ingen signal" på tuneren.. Måtte bytte tilbake til uttak A igjen. Da fikk jeg bilde.
    Noen som vet hvorfor??

Steinar
    Hvis du benytter SatCr utgangen og medfølgene splitter så må du velge denne lnb typen i menyen på boksen. Du vil ikke få det til å fungere uten å endre innstillingene i mottager.

I brukermanualen på CD sine websider står det følgende:

For Single Cable-installasjon velger du
    LNB-type Single
    Cable
    og båndet for LNB.

Du behøver ikke å velge båndet for Single Cable LNB'n siden det som kommer "default" skal fungere greit så lenge du kun kobler ADB PVR'n til splitteren.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen Bobben1..

Da fungerer det. Ingen forskjell fra når kabelen var tilkoblet uttak A men det det er jo greit å ha det riktig satt opp..

Steinar

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Hadde store problemer med en SatCR LNB av merket GTSat (ikke levert av CD). Det fungerte veldig ustabilt med dårlig kvalitet (C/N) og stadige utfall (spesielt på de internationale HD kanalene som BBC HD,Disc HD,Animal PL HD osv.). Etter at jeg byttet til CD sin nye "one cable" LNB ble kvaliteten på mottatt signal mye bedre. Så hvis noen har en GTSat "SatCR" LNB og sliter med dårlig signal så kan det være en ide å bytte den.
    Jeg sliter med signalene på CD (Thor) pga ei furu hos naboen. På Viasat (Astra) gikk det veldig greit, men akkurat der Thor er, så står det ei furu i vegen. Har prøvd å fjerne noen greiner for å se om det kan hjelpe, men det er ikke mye til hjelp. Tror du en slik ny kabel kan hjelpe litt og må jeg da i så fall ha ny LNB også?

ps! naboen er veldig hyggelig, men vil helst unngå at treet felles. Hvis du tror at ny "superkabel" ikke vil hjelpe, så bytter vi tilbake til Viasat, for det vet vi fungerte bra.

Signalkvalitet 45% pr idag - det sier jo litt.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg sliter med signalene på CD (Thor) pga ei furu hos naboen. På Viasat (Astra) gikk det veldig greit, men akkurat der Thor er, så står det ei furu i vegen. Har prøvd å fjerne noen greiner for å se om det kan hjelpe, men det er ikke mye til hjelp. Tror du en slik ny kabel kan hjelpe litt og må jeg da i så fall ha ny LNB også?

ps! naboen er veldig hyggelig, men vil helst unngå at treet felles. Hvis du tror at ny "superkabel" ikke vil hjelpe, så bytter vi tilbake til Viasat, for det vet vi fungerte bra.

Signalkvalitet 45% pr idag - det sier jo litt.
    Jeg tror ikke det vil hjelpe deg noe å bytte til "single cable". Det skal normalt sett ikke bli noen forskjell i signalkvaliteten med mindre LNB'n du benytter fra før har alvorlig dårlig kvalitet.

Det finnes apper som Dishpointer osv. som kan markere satellittposisjonen vha. telefonens kamera men jeg vet ikke om det er nøyaktig nok til å kunne peke ut hvilken gren som skygger for parabolen.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg tror ikke det vil hjelpe deg noe å bytte til "single cable". Det skal normalt sett ikke bli noen forskjell i signalkvaliteten med mindre LNB'n du benytter fra før har alvorlig dårlig kvalitet.

Det finnes apper som Dishpointer osv. som kan markere satellittposisjonen vha. telefonens kamera men jeg vet ikke om det er nøyaktig nok til å kunne peke ut hvilken gren som skygger for parabolen.
    Joda, jeg har brukt app (SatFinder), kompass og pip-i-øret. Furua er nok akkurat foran Thor. Astra er litt til venstre (når man ser mot sør) for Thor og går klar av furua.

Så da blir jeg nok Viasat kunde igjen........hadde det tidligere og da var det "no problem".

Furua har nok vokst seg rett inn i Thor-satellittbanen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •