Satellitt - newbie spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Satellitt - newbie spørsmål

Hei,
    flytter ut av byn og inn i hus med en Canal Digital parabol på veggen (ingen dekodere). Ønsker vanlige norske kanalene (grunnpakke..) OG franske kanaler (som TV5).

Lest meg frem til at jeg kan få endel av de franske gratis på Astra. Og med flere hoder på parabolen kan jeg få inn Astra + Canal Digital.

Men hva gjør jeg på tuner/dekoder siden? CD sier dekoderen jeg får med i pakken IKKE kan ta inn andre satelitter.

Hjelp!

mvh
    Kaspar

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken astra satelitt er det du mener ?
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakker du med canal digital kan du spørre om du kan bestille en Sagem HD Zapper, dette er den siste som tar inn andre satelitter enn thor. den tar inn thor,sirius,hotbird og astra 1. så du brude sjekke om kanalene du er ute etter ligger på noen av disse satelittene..

kan du ikke bestille den har du 2 muligheter, enten bestille viasat, da dems HD mottaker kan ta inn kanaler fra andre satelitter. andre mulighet er å beholde canal digtal og ha en egen dekoder for de andre satelitter, dette krever 2 kabler inn for å få det stabilt. har du en ganske ny tv, som har satelitt tuner kan denne også brukes.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan vel å bruke en dreambox/vu+ eller lignende..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TV med innebygget DVB-S

Er vel det enkleste, hvis du skal ta inn åpne kanaler. Det blir litt problematisk hvis du skal abbonere på flere kanal pakker da denne løsningen kun støtter 1 kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for mange svar.
    Den kanalen jeg er på jakt etter er på:

Astra 1KR 19.2°E
    Eutelsat Hot Bird 13D 13.0°E
    Hispasat 1C 30.0°W

ifølge lyngsat

Har snakket litt med lokale Canal Digital forhandler og han sa samme ang. dekoderne deres, må finne en gammel en da nyere støtter bare CD. Viasat ser derimot ut til ha mulighet for dette, fikk følgende svar fra Viasat:

Teoretisk er det mulig å koble på et ekstra hode og få signaler fra Astra. Allikevel har vi ikke support på dette, og vi har ikke Fransk Tv5 i vårt kanaltilbud. Dersom du ønsker løsningen du har beskrevet må du stå for det selv.

greit nok men er ikke helt klart for meg hvordan 2 hoder på satelitten går inn i en dekoder med kun en inngang...

Er det her man bruker en DiSEqC boks?

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger en DiSEqC switch for å koble flere LNB'er til en mottaker ja.

klarer nok ikke sidemate 1 grad vest og 13 grader øst på en standard parabol, tror du må på en såkaldt "europa parabol" for å få til dette. og dersom du først kjøper en slik kan du like godt sette på 4 hoder og ta inn 1w,5e,13e og 19e så får du noen tusen kanaler..

Europa Parabol

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "100 år" siden jeg var på Hispasat så vet ikke om det er åpne kanaler der lengre. Men, du må ha 2 paraboler for å få inn de 3 satelittene. En som tar 13 og 19 øst, og en til Hispasat. Avstanden er i største laget for sidemating.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ha hispasat må du også huske på at det får du ikke på noen av canal digital eller viasat sine dekodere. så da må du jo nesten ha to dekodere også..

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn som jeg forstod var det snakk om en kanal som sender på alle disse 3 posisjonene, men mulig jeg misforsto..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det er samme kanal på alle 3 nevnte satelitter. Så trenger bare ta inn 1 av de

Kan jeg gjøre følgende:

Abonnere på Viasat, få de til komme ut og montere sin tallerken & dekoder.

Snu eksisterende tallerken mot 19.2E eller 13E, deretter koble med DiSEqC boks til ViaSat dekoderen.

Om Viasat dekoderen ikke takler det må jeg vel finne en annen dekoder i tillegg eller tv med innebygget. Men hadde håpet slippe en ekstra boks, osv mer familievennlig 8-)

-kaspar

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres ut som en plan.

fant dette om SatCR hoder som jeg tror Viasat leverer som standard nå..

"Standardmottakerne fra Pace, Samsung og Strong kan ta inn frie kanaler fra flere satellitter, men det er ennå ikke
    produsert SatCR LNB for mer enn én satellittposisjon. Skal disse mottakerne ta inn kanaler fra flere satellitter
    brukes Universal-utgangen (*) og en DiSEqC-switch for sammenkobling av LNB-ene – ett LNB for hver satellitt. "

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan du gjøre da ja, eller å sidemating til eksisterende parabol og ta inn begge posisjoner på den du har så slipper du veggen full av paraboler.

viasat støtter hotbird og astra ja, så da er det ikke noe problem.

satcr lnb får du ikke med når du kjøper HD mottaker uten opptaker så det er ikke noe å tenke på, dessuten har alle satcr lnb en universal utgang som man kan bruke i en diseqc

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel NOR
    det kan du gjøre da ja, eller å sidemating til eksisterende parabol og ta inn begge posisjoner på den du har så slipper du veggen full av paraboler.

viasat støtter hotbird og astra ja, så da er det ikke noe problem.

satcr lnb får du ikke med når du kjøper HD mottaker uten opptaker så det er ikke noe å tenke på, dessuten har alle satcr lnb en universal utgang som man kan bruke i en diseqc
    Ble sagt tidligere at det var for mye avstand mellom Viasat sin og Astra 1KR på 19.2°E (alternativt Eutelsat Hot Bird 13D på 13.0°E), og måtte da ha spesial tallerken?

Klart bedre med 1 tallerken men har nok av vegg..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vet jo ikke om det er en parabol der fra før, eller om du skal bruke den du får fra viasat.
    du burde uansett finne en tv forhandler og kjøpe deg en ordentlig parabol, f.eks. Triax td78 ,den kan ta inn alle 4 mest brukte satelitter.

den du får med fra viasat er bare leketøy, så ville ikke satset alt på den når stormen står på og film eller tv skal nytes.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •