Hva er den minste parabolen man kan bruke på Sørlandet, og hvor får kan den?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er den minste parabolen man kan bruke på Sørlandet, og hvor får kan den?

Jeg må ha ny parabolantenne på hytta, for den gamle har rustet en god del, og den er litt for dominerende (standard størrelse som følger med CD-abonnement). Jeg vil ha en som er minst mulig, og så vil jeg gjerne male den brun, som hytta. Men hvor liten antenne går det an å bruke på Sørlandet, når man stort sett bruker ha HD-kanaler og vil ha noe som ikke begynner å kødde bare det kommer en liten regnsky?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selfsat Flat Satellite Antenne

Bruker denne på hytten min på sørvest landet. Diskre, og veldig godt signal.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den va'kke dum, du! Takk! Men kan den males? Det vil skille seg veldig ut med noe hvitt på veggen her. Hva med holdbarheten? Hvor lenge har du hatt den? Luften her er rene syra på grunn av fuktighet og salt...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Den va'kke dum, du! Takk! Men kan den males? Det vil skille seg veldig ut med noe hvitt på veggen her. Hva med holdbarheten? Hvor lenge har du hatt den? Luften her er rene syra på grunn av fuktighet og salt...
    Den kan males ja.
    Gjort av plast så den holder lenge, metallet kan du gått legge på et lag til for beskyttelse.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig greit ut, takk! Er det kanskje du som selger den?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig greit ut, takk! Er det kanskje du som selger den?
    Nix, men vet om flere som bruker denne.
    Har montert noen sjøl også.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei, takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Monterte selv denne flate selfsat antennen(4LNB utgaven) forrige uke. Og har virket veldig bra så langt! Det har vært noen heftige regndager også, uten problem.

Eneste jeg er litt skeptisk til er veggfestet. Dette er lakket/malt hvit, men blir fort oppskrapt når en stiller inn parabolen. Har lagt til et par ekstra lag med hammerite, så får jeg håpe det holder

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Ja, jeg skal male hele festet og selve parabolen mørkebrun, for å stå til hytta. Jeg får min i dag, men jeg er redd det kan gå noen uker før jeg får satt den opp. Det er nok best å sette på kledningen først, tror jeg. Hvordan var den å søke inn? Jeg har en grei satellittsøker og satt opp hauger av vanlige antenner for slekt og venner, men har aldri prøvd en av denne typen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan var den å søke inn? Jeg har en grei satellittsøker og satt opp hauger av vanlige antenner for slekt og venner, men har aldri prøvd en av denne typen.
    Da fikser du det lett.
    Som på de andre så er det en elevasjonsgrade og krysspolarisering skala, like lett som de andre 8)
    21-22 grader og xpol justerer du best etter signalsøker.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut, takk! Da burde det gå greit.

Intermediate digitech sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp installert Selfsat ( 1 bruker ) flat parabol med kompakt motor :
    Selfsat DiSEqC motor til Flat parabol
    Her i Hallingdal fikk jeg :
    86% på Thor
    89% på Sirius
    74% på Hotbird
    72% på Astra 19.2

Det er gode verdier vs. parabol størrelse !:-D

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres slett ikke verst ut, nei! Jeg er et godt hakk lenger sør enn deg, så da burde jeg ikke ha noen problemer.

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har justert inn noen sånne, og får ca 12.5db cn, og på den triax td64 som følger med får jeg ca 16db, så den er mye bedre. men får du justert den inn 100% så skal det ikke være noe problem

Intermediate digitech sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel NOR
    jeg har justert inn noen sånne, og får ca 12.5db cn, og på den triax td64 som følger med får jeg ca 16db, så den er mye bedre. men får du justert den inn 100% så skal det ikke være noe problem
    Ja, men i sameie ( blokk) er TD 64 tabu
    Eneste unntak for terrasse montasje er Flat parabol . Disse er i tillegg plassering vennlig ( bygger veldig lite ut ifra veggen ,mangler i tillegg støtte arm med lnb) .

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skjønner jeg ingenting av. Jeg har alltid tidligere kjørt "kjapt og greit" metoden: Siktet meg så noenlunde inn ved hjelp av andre antenner i nærheten, og så sveipet fram og tilbake til det begynner å pipe i sattellittsøkeren fra Biltema. Jeg fant ikke den lille tassen nå, så jeg kjøpte meg den med viser. Og i tillegg har jeg brukt mottakeren (HD-PVR 2). Men den viser stort sett hele tiden signalstyrke på 70-80, uten noe kvalitet, og Biltema-dingsen piper nesten konstant. Men det er 0 på signalkvalitet på boksen, og jeg får ikke inn noe som helst. Jeg lurer på om det kan være noe med skew-vinkelen, men jeg er ikke sikker. Daniel, Lyngdal er jo ganske nær Mandal. Måtte du sette skew så dingsen sto midt mellom vertikalt og horisontalt? For det foreslo bruksanvisningen. Og så er jeg litt tvilende til elevasjonsgradringene. Har du holdt deg til 23 grader på antennefestet når du har montert dem?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det der er ikke alltid så lett. kan du ikke justere noe på den søkeren du kjøpte, så du merker når du får noe utslag? også vesentlig å ha en dekoder som oppdaterer signalinformasjonen konstant,(kjenner ikke den dekoderen du refererer til)

skew gjorde jeg ikke noe med nei, om jeg husker rett. elevasjonsvinkelen avhenger jo at festes står helt i vater, så den bruker jeg ikke så ofte. bare finne ca retningen til satellitten og så prøve forsiktig forkskjellige grader til du finner sattelliten..

føler med deg som monterer flat parabol uten ordentlig instrument

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, jeg trodde alle kjente til den versjonen av HD-PVR for Canal Digital som kom i fjor. Den er jo så himmeltvidt mye bedre enn den gamle versjonen.

Da tror jeg at jeg satser på å få lånt meg et Silva speiderkompass, gå ned til en av de andre hyttene her i nærheten som har Canal Digital og vri pila på kompasset så den står i riktig retning. Deretter kan jeg leke meg med finjusteringer når jeg vet mer om den riktige innstillingen. Ganske tåpelig kompass som følger med, det er noe av det minst nøyaktige jeg har sett.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner til den ADB dekoderen ja, skjønte bare ikke at du mente den med "HD-PVR 2"

er usikker på den oppdaterer signalkvaliteten i real time eller om den må restartes før du får opp noe utslag.

kanskje lettere å sette den på en tv kanal hvis du har innstalert den tidligere, sette den på kanal 116 og justere forsiktig på parabolen til du får bilde på den, så kan du starte på finjusteringen inne i menyen etterpå.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Det er nok en måte å gjøre det på, ja. Men den ser ut til å oppdatere i sanntid, jeg har bare ikke truffet på noe ennå. Men å rette inn den antennen er vel som å rette inn en vanlig parabol, at sentrum skal peke mot den aktuelle kompassretningen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •