Viasat i nord-Italia

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viasat i nord-Italia

Hei!
    Førstegangsbruker på AV-forumet her.
    Jeg prøver å koble opp en parabolantenne til en viasatdekoder med et norsk abonnement i nord-Italia (ikke så langt fra Asti) så foreldra mine som bor her nede kan få sett påskekrimmen. Så langt uten hell, så jeg tenkte jeg skulle sjekke om noen her hadde noen tips om hva jeg kunne gjøre.

Først til det tekniske utstyret. Parabolen er 150 cm i diameter. Øyet, eller hva det nå heter, er det som fulgte med startpakka fra Viasat. Dekoderen og abonnementskortet er også det som fulgte med i pakka. Det er en HD-dekoder med opptaksmulighet og greier.

Siden Viasat ikke virker særlig ivrige på å tilby TV-tjenester til norske expats sier jo ikke de hvor man skal rette parabolen hvis man bor sør for Danmark, men dishpointer.com gir meg følgende info:

Name: 4.8E SIRIUS 4
    Distance: 37912km
    Elevation: 38.3°
    Azimuth (true): 184.8°
    Azimuth (magn.): 183.2°
    LNB Skew [?]: 3.4°

Når jeg hever antenna de nevnte 38,3 gradene (eller deromkring, den gradskiva er ikke mer presis enn at tidelsgrader er litt vanskelig å fastslå) får jeg ved hjelp av en sånn satelite finder (en liten sak som jeg kobler mellom "øyet" og dekoderen som uler når den får signaler) inn signaler fra to satelitter i omtrent samme område, med noen graders mellomrom, den ene litt til høyre for den andre. Den ene satelitten gir meg ingen måling på setupsida signalsjekk på dekoderen. Den andre gir meg 100 % på både signalstyrke og signalkvalitet, og ingen feilmåling på signalfeil.

Så langt høres det jo lovende ut. Imidlertid får jeg ingen mulighet til å gå videre fra signalsjekksida. Viasat forteller meg at dette er fordi jeg ikke har tatt inn riktig satelitt, men jeg klarer ikke finne noen andre satelitter på samme elevasjon og omtrent samme retning. Jeg finner bare de nevnte to, hvorav den ene ikke registreres på dekoderen, og den andre ikke gir meg mulighet til å gå videre, og derfor muligens er feil satelitt.

Siden jeg er vokst opp i Oslo og alltid har hatt kabelTV har jeg aldri hatt noe med disse satelittene å gjøre før, og jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Det hadde vært veldig hyggelig å få systemet på beina før påska er over og jeg reiser tilbake til Norge, men som sagt, jeg aner ikke hvordan. Forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt usikker på hvilke Viasat kanaler du ønsker å se på, men en tit på satellitens beam sier dette :

SES 5 at 5.0°E - LyngSat Maps

Astra 4A at 4.8°E - LyngSat Maps

Kan se ut som du er litt for langt syd for å få inn kanalene, men her er jeg på tynn is.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •