Dårlig signalkvalitet på HD kanaler - CD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig signalkvalitet på HD kanaler - CD

Kjøpte et hus der det hang parabolantenne fra før, men vet ikke hva denne har vært brukt til tidligere. Koblet opp min Canal Digital tuner, men sliter med dårlig signalkvalitet på spesielt HD kanalene som fører til at disse ramler ut noen sekunder av og til. Problemet er størst med TV2 HD. Vanlige SD kanaler funker bra. Har 2 antenneuttak i huset, samme problem begge plasser. Er det innstilling av antennen som er problemet?

Bilde av NRK SD

Bilde av TV2 HD

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, justering av parabol og LNB.
    Eller så er noe i veien for signalet, trær f.eks

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noe veldig kjent over de skjermbildene ja, så jeg er 100% enig med siste taler. Har selv samme problem i sekundærboligen pga et tre som burde vært trimmet eller aller helst, gjort om til ved

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Da er det egentlig å følge denne?

Skal jeg bare justere mens den står på TV2 HD som er den jeg sliter mest med?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har Nat Geo Wild HD, så er dette den med dårligst signaler. Den falt ofte ut hos meg, etter å ha justert elevasjonen bittelitte grann opp, har jeg nå signalstyrke på 95% og kvalitet på 100!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant Nat Geo Wild i listen, men her var kvaliteten på rundt 70% fra før. Stilte inn etter TV2 HD så den kom på 100% på signalkvaliteten. Var bare å dreie et godt stykke på LNBen. Har 100% på signalkvalitet på alle kanalene nå.

TV2 HD

Signalnivået er noe dårliger. Prøvde å vri litt på tallerkenen opp/ned eller til siden men så bare ut til å bli dårligere. Er det noe poeng å prøve å få denne høyere? Ligger på 82% på HD og 76% på SD kanalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott!

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trbu
    Fant Nat Geo Wild i listen, men her var kvaliteten på rundt 70% fra før. Stilte inn etter TV2 HD så den kom på 100% på signalkvaliteten. Var bare å dreie et godt stykke på LNBen. Har 100% på signalkvalitet på alle kanalene nå.

TV2 HD

Signalnivået er noe dårliger. Prøvde å vri litt på tallerkenen opp/ned eller til siden men så bare ut til å bli dårligere. Er det noe poeng å prøve å få denne høyere? Ligger på 82% på HD og 76% på SD kanalene.
    Meterene i mottagerene er laget slik at det skal veldig mye til før signalnivå viser 100% siden det da blir vanskeligere å justere antenna.

Signalnivå verdien som er angitt som -25dBm er faktisk veldig høyt. Er det vanlig CD Triax TD64 (60cm) antenne ?

Verdiene som din "screenshot" viser er nå helt normale etter justeringen du gjorde. Faktisk er verdiene veldig bra siden C/N marginen er hele 7.8dB. Det betyr at antennen din må være helt optimalt justert. God C/N margin gir mindre problemer med utfall pga. regn/skybrudd. Med 7.78dB margin skal det måtte regne mer en ca. 40mm/time før du får problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en helt standard antenne for meg ja, av typen som var for endel år siden. Står Grundig på den, men er vel samme som "alle" andre.

Ikke hatt noen problemer med bilde etter jeg justerte den, så det gjorde susen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •