Manglende lyd fra NRK

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Manglende lyd fra NRK

Får 2 kanals lyd på NRK HD, mens på BBC HD får eg 5,1 D Digital, fra canal digital parabol. Men ser eg på nrk via philips tv /rikstv med får eg 5,1 D Digital og på NRK HD. hvorfor, hvorfor ikkje via parabol. Har nye komponenter, canal digital, nyeste pvr dekoder, philips tv m innebygget riks tv og Pioneer lx76 souround reciver

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Suldalboy
    Får 2 kanals lyd på NRK HD, mens på BBC HD får eg 5,1 D Digital, fra canal digital parabol. Men ser eg på nrk via philips tv /rikstv med får eg 5,1 D Digital og på NRK HD. hvorfor, hvorfor ikkje via parabol. Har nye komponenter, canal digital, nyeste pvr dekoder, philips tv m innebygget riks tv og Pioneer lx76 souround reciver
    Årsaken er at sendingen til NRK HD er stereo. De bytter automatisk til 5.1 for sendinger som er produsert med 5.1 lyd.

I bakkenettet er det en teknisk begrensning som gjør det umulig å veksle mellom 5.1 og 2.0 lyd så der sender NRK alltid 5.1 selv om sendingen ikke er 5.1. Men jeg tror NRK benytter en Prologic II 5.1 dekoder for å mate 5.1 lyd i bakkenettet (NB! for de programmer som er produsert i stereo).

AVreceiver dekoder 5.1 lyd hvis den er satt opp til å automatisk benytte Prologic II 5.1 for stereo kilde (og best resultat blir det selvfølgelig dersom stereolyden inneholder Prologic II kodet 5.1 lyd). Kan ikke høre noen stor forskjell på bakkenett 5.1 og satellitt stereolyd med Prologic II 5.1 lyd aktivert.

Kort sagt så er antagelig den største forskjellen på bakkenett og satellitt at i bakkenettet sitter Prologic II 5.1 dekoder hos NRK mens den for satellitt skjer (valgffritt) i din egen AVreceiver. For programmer som er produsert med "ekte 5.1 lyd" vil det ikke være noen forskjell.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •