HD PVR 5720-SX Parabol dekoder fra Canal Digital - installere med bare en kabel ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD PVR 5720-SX Parabol dekoder fra Canal Digital - installere med bare en kabel ?

Hei, det finnes sikkert noen som har svart på dette allerede her inne, men klarte ikke å søke meg frem til det.
    Har nettopp fått denne dekoderen i hus fra Canal Digital, og husket selvfølgelig ikke at den har to antenne innganger, mens jeg har bare en kabel.

For å kunne nyttiggjøre meg av alle funksjonene, er det da bare to alternativ ?:
    1) Strekke ekstra kabel fra antenna til dekoderen
    2) Bytte LNB til Single Cable (SatCr tror jeg det heter)

Er det spesielle krav til LNB'en om jeg må strekke ekstra kabel ?

Finnes det andre alternativ ?

Takknemlig for hjelpen.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aag-sja
    Hei, det finnes sikkert noen som har svart på dette allerede her inne, men klarte ikke å søke meg frem til det.
    Har nettopp fått denne dekoderen i hus fra Canal Digital, og husket selvfølgelig ikke at den har to antenne innganger, mens jeg har bare en kabel.

For å kunne nyttiggjøre meg av alle funksjonene, er det da bare to alternativ ?:
    1) Strekke ekstra kabel fra antenna til dekoderen
    2) Bytte LNB til Single Cable (SatCr tror jeg det heter)

Er det spesielle krav til LNB'en om jeg må strekke ekstra kabel ?

Finnes det andre alternativ ?

Takknemlig for hjelpen.

Det finnes et alternativ til. Stacker/destacker som også gjør det mulig å benytte 1 kabel.
    Global Invacom Stacker Destacker Kit DiSEqC Versjon - CableCom AS 3.0

En SatCR LNB koster fra noen hundrelapper og oppover (avhengig av hvor mange universal LNB utganger) . Stacker/destacker koster ca. 2000kr (twin LNB kommer i tillegg) . For deg så vil Stacker/destacker sannsynligvis være en dårligere løsning enn SatCR LNB.

Fordelen med stacker/destacker er at det også fungerer med mottagere som ikke støtter SatCR. F.eks. CD's eldre Sagem HDPVR.

Siden du har ADB PVR så ville jeg kjøpt en SatCR LNB. Selv om CD ikke supporterer SatCR løsningen enda så fungerer det helt greit. De CD boksene som fungerer med SatCR er ADB PVR , ADB zapper(whitebox) og CDC9000.

Med SatCR LNB så kan som regel 1 kabel splittes til 4 tunere. I tillegg har de fleste SatCR LNB'er "gammeldagse"
    universal LNB utganger, også omtalt som "legacy" utgang. Flere "legacy" utganger gir dyrere LNB men kan være kjekt dersom man skal koble opp zapper bokser i andre rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I antennen er det to LNBer. Den ene ble satt opp ifm at anlegget ble montert i 2001, da hadde vi en dekoder. Fra denne ene LNBen går det en kabel til denne dekoderen.
    Den andre LNBen ble satt opp ifm at en dekoder til kom i huset. Fra denne LNBen går det en kabel til denne dekoderen. Ser ut for meg som om denne LNBen har to utganger, mens den gamle har bare en.

Når jeg skal bytte til SATCR, bytter jeg da ut den aktuelle LNBen, og skrur til de samme kablene som stod på den gamle, eller er det noe annet som også må til?
    Den som må byttes er den med det som for meg ser ut som to utganger.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I antennen er det to LNBer. Den ene ble satt opp ifm at anlegget ble montert i 2001, da hadde vi en dekoder. Fra denne ene LNBen går det en kabel til denne dekoderen.
    Den andre LNBen ble satt opp ifm at en dekoder til kom i huset. Fra denne LNBen går det en kabel til denne dekoderen. Ser ut for meg som om denne LNBen har du utganger, mens den gamle har bare en.

Når jeg skal bytte til SATCR, bytter jeg da ut den aktuelle LNBen, og skrur til de samme kablene som stod på den gamle, eller er det noe annet som også må til?
    Den som må byttes er den med det som for meg ser ut som to utganger.

Normalt sett når det er to LNB'er på en antenne så er den ene til Viasat og den andre til Canal Digital.

Da må du nesten finne ut hvilken av mottagerene som var brukt til hvilken LNB. Men det finner du jo ut hvis du har koblet opp ADB PVR med en tuner tilkoblet. Du trenger bare å bytte Canal Digital LNB.

Hvis du kun har Canal Digital så kan du like gjerne koble bort den Viasat LNB'n du ikke bruker. Pass også på at det ikke er en DiseqC switch som kabelen går gjennom. Det fungerer antagelig veldig dårlig sammen med SatCR LNB og er uansett en unødvendig feilkilde (spesielt hvis den skulle være 12 år gammel).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at en LNB SatCr koster ca 1.100 hos Antenneservice. Hos Maxsat koster den ca 500.

Noen som kjenner til om det er grunner til å velge den ene fremfor den andre ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at en LNB SatCr koster ca 1.100 hos Antenneservice. Hos Maxsat koster den ca 500.

Noen som kjenner til om det er grunner til å velge den ene fremfor den andre ?
    Nei det virker alt for dyrt siden den kun har en "legacy" utgang (dvs. en universal Lnb utgang og en SatCR utgang). LNB'er med SatCR utgang og tre "legacy" utganger koster fra kr.500. Så Maxsat er heller ikke billigst.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å legge ut bilder på hvordan det ser ut idag i antennen, før byttet til SatCr. Det er LNB'en til høyre som er aktuell å skifte ut.

Det står Nokia i selve antennetallerken, om det sier noe om hvordan disse LNBene er skrudd fast.

Er det da bare å skru løs denne, og sette inn ny LNB SatCr ?

http://avforum.no/gallery/files/7/9/9/9/6/IMAG0949.jpg
    http://avforum.no/gallery/files/7/9/9/9/6/IMAG0948.jpg
    http://avforum.no/gallery/files/7/9/9/9/6/IMAG0947.jpg

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å legge ut bilder på hvordan det ser ut idag i antennen, før byttet til SatCr. Det er LNB'en til høyre som er aktuell å skifte ut.

Det står Nokia i selve antennetallerken, om det sier noe om hvordan disse LNBene er skrudd fast.

Er det da bare å skru løs denne, og sette inn ny LNB SatCr ?

http://avforum.no/gallery/files/7/9/9/9/6/IMAG0949.jpg
    http://avforum.no/gallery/files/7/9/9/9/6/IMAG0948.jpg
    http://avforum.no/gallery/files/7/9/9/9/6/IMAG0947.jpg
    Normalt sett så skulle det være LNB til høyre i det første bildet du må bytte ut. Det er nok den som er til Canal Digital. Da skal det i teorien bare være å bytte ut LNB'n til høyre med den nye SatCR LNB'n.

Det ser ut som Canal Digital LNB'n er sidematet. Det gir dårligere signal.

Hadde jeg skulle brukt antennen til å motta Canal Digital så hadde jeg fjernet begge LNB'er og satt SatCR LNB i den posisjonen den minste LNB'n sitter i siden det er den posisjonen som vil gi best antenneforsterkning. MEN.. det krever at antennen justeres ca. 6 grader mot vest.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

SatCr LNB installert idag. Litt finjustering og det var grønt på alle søyler i signalmåleren. Fantastisk.

Takk for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også montert SatCR LNB til min CD dekoder. Ser ut til å fungere utmerket.

Kjøpte denne fra elfa: 78-902-47

Den jeg fikk avviker hadde 2 standard tilkoblinger i tillegg til SatCR tilkoblingen. Det fulgte også med en 1:2 splitter i eska.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •