Anbefaling av antenneledning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling av antenneledning

Jeg trenger ny antenneledning fra parabol til mottaker og er ute etter en som holder høy standard/god kvalitet. Erfaringen min er at kabelen (20m) som fulgte med Viasatparabolpakke var bra, mens en 100m-rull jeg kjøpte fra Satelitt1 ikke var helt i topp stand. Skjermingen på sistnevnte besto av et syltynt lag av aluminiumsfolie(/papir)-lignende materiale som gikk i oppløsning bare man gned det litt mellom fingrene.

Hvilke kabler anbefaler dere for god kvalitet på inntil 50m strekk?

-KjellV

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RG11 er nok litt overkill på bare 50meter . Når jeg for mange år siden hadde motorisert parabol ble det lagt ned en RG11 i tillegg til en triplekabel med motorkabler/polarrotor/RG6 og målinger på mine 55m gav null forskjell på signalkvaliteten eller BER .

En god RG6 er mer enn god nok på så korte strekk etter hva jeg har erfart men greitt nok vist man absolutt vil så kan man men husk på at dette er en kabel som er så tykk og vanskelig å føre at det fort kan bli noe "upent" bak anlegget inne på stuegolvet . Tvist-on RG11 som ikke monteres korrekt kan fort nok gi mer tap enn hva man tror .
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar begge to

Da går vi sikkert for RG6 siden det virker en del lettere enn RG11 med spesialverktøy.

I forhold til kabel fra antenne og inn til huset, bør vi legge kablene i hver sin slange? Kan det fort bli forstyrrelser om man presser 3 kabler sammen i én slange?

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting til bare for å være på den sikre siden .

Kjøp RG6 kabelen med sort ytterkappe som er designet for utebruk og kanskje ogå velge RG6 med tykkest mulig senterleder .
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    En liten ting til bare for å være på den sikre siden .

Kjøp RG6 kabelen med sort ytterkappe som er designet for utebruk og kanskje ogå velge RG6 med tykkest mulig senterleder .
    Er det viktig å velge den som er designet for utebruk? Vi legger den i hardplastslange slik at den ligger tørt hele veien. Jeg sjekket pris en plass og da var det dobbel pris for uteversjonen.

Edit: Virker som senterleder er 1.02mm på inneversjonen og 1.13 på uteversjonen, så litt forskjell der (hos makromedia.no).

Om folk har gode tips til utekabel til mindre enn kr 16,- pr meter setter jeg stor pris på link.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp UV-bestandig RG6(svart) evt. om innstallasjonen din ikke ligger åpent i sola og ikke er utsatt for mye vær holder også hvit lenge! Problemet er igrunn at sola ødelegger kabelen, gjør den sprø, tar man da i kabelen så knekker den.

Du kan legge så mange RG6 du vil i klynge, de påvirker ikke hverandre på noen måte(du skal være forsiktig med å legge det for nære sterkstrømskabler dog). Du skal vite et par ting når man arbeider med coax for å få et godt resultat.

Ikke knekk/bøy kabelen slik at bøyradiusen overskrider spesifisert bøyradius oppgitt av produsent, ikke stift kabelen(det er fyfy!!)dette påvirker den karakteristiske impedansen(impedansetilpasningen) som kabelen er konstruert til å ha, har du for skarpe bøyer skjer samme sak. Stående bølger og refleksjoner er resultatet med tilhørende dempning.

Du kan gå den dyre veien og kjøpe F-kon plugger med verktøy samt avisoleringsverktøy, men dette mener jeg selv ikke er nødvendig om man ikke har planer om å gjøre dette ofte. Mitt coax utstyr jeg har, brukte jeg som telemontør. Bare avisoleringsverktøyet koster i underkant av 800,- derfor synes jeg ikke det forsvarer kvalitet/pris

Jeg ville heller gått for RG6 F-kon "Twist-On", har du plugger beregnet for RG6, og du har avisolert kabelen på skikkelig måte er ikke Twist-on noe problem.
    Jeg har målene for avisolering av Coax et sted, skal se om jeg finner det igjen!

Jeg synes ofte at Twist-On er vel så greit på en og annen endeavslutning. Skal det derimot termineres en haug med konnektorer er det alltid greit med komprimeringsplugger og tang beregnet for fabrikatet du har på pluggene.

Til ditt bruk er RG11 overkill.

Coaxen er ikke konstruert for å "stråle" utover skjermen i en RG6 og "smitter" ikke over på kabler som ligger parallellt. For GSM og mobil bruker man feks. i jernbanetuneller og slikt noe som kalles for strålekoaks, her har man laget "hull" i skjermen som fører til at kabelen fungerer som en antenne.

Med riktig verktøy tar det å sette på en F-kon plugg på riktig måte ca. 5-7 sekunder, da med avisolering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •