Dette har vel vært diksutert før, men kunne være interessant å høre om noen har gjort en skikkelige sammenligning.

Da jeg gikk fra en standard HD dekoder fra CD til intern i Panasonic V30 opplevde jeg stor bildeforbedring i form av blandt annet sterkere farger og kontrast. Men det var med en av de første HD dekoderne fra CD og regnte med det var grunnen.

Gikk i fjor over til Viasat og kjøpte deres dyrere HD opptaker. En direkte AB sammenligning fikk jeg aldri gjort, men mener at bildekvaliteten ble dårligere igjen med blassere bilde og justeringer gjorde ikke noe forskjell. Pace Viasat dekoderen sender ikke ut nativ oppløsning men man må velge mellom 720p og 1080i om det skulle ha betydning. Panasonic VT30 er en full HD TV.

Nå er jeg i ferd med å gå tilbake til CD igjen. Både p.g.a. bildekvalitet, kanalutvalg og fordi jeg savner kanaloversikt som Viasat mangler.
Og da lurer jeg selvsagt på hvordan en ekstern HD dekoder fra CD vil være sammenlignet med den interne i Panasonicen igjen. Funksjoner og slikt er ikke viktig, men bildekvalitet betyr mye. Et utvasket bilde gir ikke samme spruten og opplevelsen. Ja, fortsatt er det noen som bryr seg om kvalitet :-)