Trenger hjelp til min Viasat-tuner.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til min Viasat-tuner.

Hei, og god jul.
    Jeg har en Viasat Pace HD-tuner TDS850NV, som oppfører seg merkelig.

Jeg har en T90-antenne med to hoder (1v og 5ø), og en kabel fra hvert av disse til hver sin tunerinngang. Altså ingen switch mellom. Dette har fungert helt flott inntil nå.

Nå kommer det opp en melding om at tuneren ikke får signal når jeg klikker inn på de fleste kanaler, men når jeg sjekker signalet på de får jeg får inn (Tv2 HD, FEM og en Viasat filmkanal, og noen få flere) så er det 100% over hele fjøla på begge tunerne. Her har ikke vært snø, og det har vært kaldt og stjerneklart siden lenge før jul. Jeg vet at antenna ikke har rørt seg.
    Jeg har prøvd det jeg kan finne av tips på nettet; resetten som står i menyen til tuneren, koble ut strøm og trykket pil opp/ned standby, og koblet ut strøm holdt inne to av frontpanelknappene samtidig mens jeg koblet på igjen - men ingenting funker.

Når jeg har tuneren på TV2 - som funker - så tar det en stund, og da slår den seg av. Den kommer aldri på igjen, men spinneren står og blinker sakte med alle de grønne LED'ene. Det tar ca et sekund fra helt slukket til opplyst, og så gjentar den bare blinkingen. Skal jeg ha den ut av dette, så må jeg resette den. Og da gjentar bare dette seg.

Så nå trenger jeg eksperthjelp fra dere der ute, og håper den finnes.
    Har det f.eks noen gang forekommet at hoder har blitt ødelagt av frost?

Tusen takk på forhånd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei. Vet ikke åssen det er på den tuneren du har,men canal digital hadde problemer med mange av sine strømforsyninger på sine tunere,så der ble det byttet mangeav de. Har fått nye ledninger m trafo til alle mine 3 tunere. Det var nemlig de som var årsaken til at bildet falt ut. Mulig det er noe sånnt? Eller så kan det jo være noe programvare som har slått seg vrang. Er det ikke bare å ringe kundeservice hos ViaSat så hjelper sikkert de deg med dette. Ellers har vi en klassisk tabbe-du har ikke betalt regningen ha ha Nei ring kundeservice. Antakelig mye bedre enn å vente på vettuge svar her....

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FVH
    Hei, og god jul.
    Jeg har en T90-antenne med to hoder (1v og 5ø), og en kabel fra hvert av disse til hver sin tunerinngang. Altså ingen switch mellom. Dette har fungert helt flott inntil nå.
    Hvis du har koblet signal fra 1-vest LNB til Viasat HD tuner så er det feil. Det er ingen Viasat kanaler på 1-vest. Viasat HD tuneren må ha signal fra 5-øst på begge tuner innganger ( input 1 og input 2 ) fra 5-øst skal du unngå signalproblemer. Hvis du har koblet det slik du skriver så er det merkelig at alle kanaler har fungert tidligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Hvis du har koblet signal fra 1-vest LNB til Viasat HD tuner så er det feil. Det er ingen Viasat kanaler på 1-vest. Viasat HD tuneren må ha signal fra 5-øst på begge tuner innganger ( input 1 og input 2 ) fra 5-øst skal du unngå signalproblemer. Hvis du har koblet det slik du skriver så er det merkelig at alle kanaler har fungert tidligere.
    Takker for det, begge to.

Jeg husket feil, gitt - og må bare beklage det. Jeg forandret det oppsettet for ca et år siden.
    Har nå inspisert hele strekket, og jeg har èn universal-LNB på 5ø, hvorfra det går to kabler inn i tuner 1 og 2 på boksen. Har også satt kabelen som stod i tuner 1 inn i tuner 2 og omvendt, bare for å ha det gjort. Men altså samme symptomene.

På kundeservice påstår de bare at antenna ikke er justert...
    Den står i stein, og har som sagt 100% på både signal og kvalitet på de få kanalene jeg får inn.
    Men når jeg går i menyen under "mottakerinformasjon", så står det tuner 1: låst, tuner 2: ikke tilgjengelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, begge to.

Jeg husket feil, gitt - og må bare beklage det. Jeg forandret det oppsettet for ca et år siden.
    Har nå inspisert hele strekket, og jeg har èn universal-LNB på 5ø, hvorfra det går to kabler inn i tuner 1 og 2 på boksen. Har også satt kabelen som stod i tuner 1 inn i tuner 2 og omvendt, bare for å ha det gjort. Men altså samme symptomene.

På kundeservice påstår de bare at antenna ikke er justert...
    Den står i stein, og har som sagt 100% på både signal og kvalitet på de få kanalene jeg får inn.
    Men når jeg går i menyen under "mottakerinformasjon", så står det tuner 1: låst, tuner 2: ikke tilgjengelig.
    Men har du i det hele tatt prøvd å justere noe på tallerkenen? Selv o m du påstår at det står der den alltid har stått så er det ikke uvanlig at det med tid og stunder kommer litt ut av stilling pga vær og ikke minst vind. Du huska jo feil på det ene du var så påståelig på så kan jo være du tar feil igjen he he Ville nå sjekket for å utelukke det....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi og hadde problem, so vi flytta parabolen 30 meter ned til løda. Har du prøvd og stilt den mot senderane og tatt testa med forskjellige vinkla? Eller har du prøvd og oppdatere tuneren?

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    transponderfeil på lnb. ring viasat og de sender deg mest sannsyligvis et nytt, ellers kan du kjøpe et triax quad på elkjøp til 349,-

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innspill her.

Joda, tallerkenen er omtrent rusta fast, så den står støtt.
    Og ja, softwaren er oppdatert. Er sykelig opptatt av alltid å ha den siste driveren, firmwaren osv.

I noen dager funker tuneren igjen som om ingenting hadde skjedd, og jeg hadde da alltid 100% signal på alle grafene.
    Men nå er problemet tilbake, og jeg mistenker at harddisken er gåen (men jeg vet det jo ikke).
    Problemet kom tilbake når jeg skulle sette livesending på "pause" - da krøllet den seg sammen i fosterstilling igjen, og der har den vært i noen dager nå.

Er det ingen som kan tolke lyssignalene fra LED'ene foran? Alle de grønne lysene bare blinker kontinuerlig. Og der står den.

Håper på flere innspill her.

Takker så mye!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting du kan sjekke er om "armen" som LNB sitter på har begynt å sige. Jeg har måttet bytte et par antenner på grunn av at armen etterhvert synker ned slik at man får ustabilt signal. Er ikke akkurat topp kvalitet som leveres av CD og Via når det gjelder skålene.

Du sjekker dette enkelt ved å se om du får bra signal ved å dytte LNB/arm litt oppover.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det.

Jeg har en Toroidal-90, og den er supersolid. I tillegg er jo LNB'ene montert på et stag rett under "tallerkenen". Jeg har også skiftet ut den LNB'en som går til tuneren, og da hadde jeg noen få kanaler i en kveld. Men nå er tuneren tilbake til å bare vise "kanal ikke tilgjengelig" og stadig blinking med den grønne spinneren foran.

Når kanalene vises, så er signalet 100% over hele fjøla. Så jeg vet ikke åssen jeg skal kunne få det noe bedre.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,899
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Og ja, softwaren er oppdatert. Er sykelig opptatt av alltid å ha den siste driveren, firmwaren osv.

I noen dager funker tuneren igjen som om ingenting hadde skjedd, og jeg hadde da alltid 100% signal på alle grafene.
    Men nå er problemet tilbake, og jeg mistenker at harddisken er gåen (men jeg vet det jo ikke).
    Problemet kom tilbake når jeg skulle sette livesending på "pause" - da krøllet den seg sammen i fosterstilling igjen, og der har den vært i noen dager nå.

Er det ingen som kan tolke lyssignalene fra LED'ene foran? Alle de grønne lysene bare blinker kontinuerlig. Og der står den.

Takker så mye!
    Har du prøvd å dra ut strømmen og stille inn alt på nytt? Resette tuneren?
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,899
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Takker så mye!
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,899
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Takker så mye!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pace 850

Hei! Om du tar deg en titt her: Viasat on Astra 4A & SES 5 at 4.9°E - LyngSat

..så vil du se at de kanalene du nevner som du får inn, ligger på samme frekvens. Altså - har du signal på TV3, vil du mest sannsynlig få inn Viasat Film-kanalene, også, unntatt Viasat Film HD på kanalplass nr. 12 som sendes sammen med TV 2 HD osv. Denne siden er alltid nyttig å ha om det skulle oppstå signalproblemer.
    Det KAN være transponderfeil, som "Daniel_NOR" skriver over, men mest sannsynlig er det noe som ikke står 100% i stilling. Du kan begynne med å finjustere LNB. Du kan søke opp adressen parabolen din står på Satellite Finder / Dish Alignment Calculator with Google Maps | DishPointer.com og velge "4.8E Sirius 4" for å se gradene både parabolen og LNB'en skal stå på. Om ikke en finjustering av LNB fungerer, ville jeg finjustert parabolen, som kundeservice sa.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •