Signalproblemer med CD på parabol med to hoder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalproblemer med CD på parabol med to hoder

Hei!

Vi har en 80cm parabol som vi har to hoder på, ett for 5 grader øst (? Viasat iallfall) og ett for 1 grad vest (? Canal Digital). For et par dager siden falt Canal Digital-signalet ut og vi sliter nå med å få det tilbake.

Jeg har i dag gått gjennom følgende prosedyre:

1. Jeg byttet antenneledning fra CD-LNB til V(iasat)-LNB og byttet på boksene inne for å sjekke at kabelen var i orden. Kabelen fungerte fint på Viasat.

2. Jeg flyttet V-LNB over til CD-LNBs plass og da fikk vi inn CD. Jeg konkluderte da med at det ser ut som om CD-LNBen er ødelagt.

3. Jeg erstattet CD-LNBen med en ny, ubrukt LNB, men ingen signal.

4. Jeg erstattet V-LNBen med den nye LNBen og fikk samme signal, så den nye LNBen fungerer. Lot derfor den nye LNBen stå på Viasatplassen.

5. Satte V-LNBen på Canal Digitalplassen (som i steg 2), men ikke snakk om at vi får inn signal igjen. V-LNBen fungerer fortsatt prikkfritt om den tar inn Viasat.

Jeg husker fra da jeg mointerte parabolen for drøyt 3 år siden at CD var litt treig å få inn og at jeg måtte vri litt på LNBen. Hvor mye skal man vri, og i hvilken retning? Har prøvd å vri litt, men får prøve igjen i morgen.

Noen som har bedre peiling på parabol/satellitt og kan hjelpe meg? Min far blir evig takknemmelig for alle tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LNB'en skal justeres til ca kl. 5.

Med det samme du er i gang, så anbefaler jeg at du sjekker at festet er i lodd og at antenna har riktig vinkel og retning.

Lykke til!

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av KjellV
    Hei!

Vi har en 80cm parabol som vi har to hoder på, ett for 5 grader øst (? Viasat iallfall) og ett for 1 grad vest (? Canal Digital). For et par dager siden falt Canal Digital-signalet ut og vi sliter nå med å få det tilbake.

1. Jeg byttet antenneledning fra CD-LNB til V(iasat)-LNB og byttet på boksene inne for å sjekke at kabelen var i orden. Kabelen fungerte fint på Viasat.

2. Jeg flyttet V-LNB over til CD-LNBs plass og da fikk vi inn CD. Jeg konkluderte da med at det ser ut som om CD-LNBen er ødelagt.

4. Jeg erstattet V-LNBen med den nye LNBen og fikk samme signal, så den nye LNBen fungerer. Lot derfor den nye LNBen stå på Viasatplassen.

5. Satte V-LNBen på Canal Digitalplassen (som i steg 2), men ikke snakk om at vi får inn signal igjen. V-LNBen fungerer fortsatt prikkfritt om den tar inn Viasat.

Jeg husker fra da jeg mointerte parabolen for drøyt 3 år siden at CD var litt treig å få inn og at jeg måtte vri litt på LNBen. Hvor mye skal man vri, og i hvilken retning? Har prøvd å vri litt, men får prøve igjen i morgen.

Noen som har bedre peiling på parabol/satellitt og kan hjelpe meg? Min far blir evig takknemmelig for alle tips.
    Har bare ett råd som vanlig: En proff installatør.......
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Hvor mye skal man vri, og i hvilken retning?
    Forutsetningen for å stille inn en antenne riktig er at man kan kontrollere signalet mens man justerer.
    Å gå ut, vri litt, gå inn og sjekke - det fungerer ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv problemer med signalet til min CD boks (HD PVR 101 ST) og etter anbefalte CD justeringer både på parabol og hoder ble det ikke bedre, og etter kort tid falt alt helt ut.

Etter noe telefoner til CD og endelig kontakt med en som hadde litt insikt viste det seg at strømforsyningen til CD boksen var gåen. Etter å ha byttet denne virker alt perfekt igjen.

Ettersom hoder og kabler virker mot Viasat ligger kanskje problemet ditt også på mottaker siden..??

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Pass på at det ikke er noen DiseqC switch eller liknende mellom CD LNB'n og mottager. Hvis det er det så bør du kjøpe en f-connector skjøt slik at du kan teste uten DiseqC switch.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •