Eget coax-nettverk i huset - flere tv-er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eget coax-nettverk i huset - flere tv-er

Jeg har skjønt at RG11-kabel er tingen for lange strekk. I mitt hus blir det noen meter. Jeg trenger også uttak i flere rom, og må lage et nett på en eller annen måte. Regner med jeg kjøper et nytt hode med fire lnb-er til parabolen, og kan dermed se horisontal og vertikal polarisering samtidig på ulike tv-er.

Finnes det løsninger for å koble et slikt nett? Jeg trenger sannsynligvis flere T-koblinger for å nå alle rom. Hva med signalkvaliteten?

Jeg har også skjønt fra annen tråd her på forumet at kabelen er stiv. Vil det da f.eks. fungere å ha et "hovednett" med RG11-kabel, og koble RG6 fra T-stykker og (i k-rør) inn til vegguttakene? Det går greit, da kabelstrekket blir bak kneveggen i 2.etg., og -rørene stort sett går ned i veggene derfra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

coaxnettverk

Hvor mange tv-er skal du ha i huset? Med Sat-cr lnb holder det med 1 coax inn, denne kan så splittes til 4 tv-punkter.
    Se her:
    Google Bilder-resultat for https://www.maxsat.no/commerce/images/stories/satcr.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg kan løse hele utfordringen. Takk for hjelpen! Jeg plasserer denne inni huset rett ved parabolen, og da kan jeg jo evt. bytte om på utgangene dersom jeg vil bruke andre uttak, bare det ligger kabel dit.

Og jeg regner med at denne LNB-en kan kjøre hor/vert. polarisering samtidig, slik som en LNB med fire separate hoder? Eller er jeg på bærtur her?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Coaxnettverk

Sitat Opprinnelig postet av Kethyl
    Dette tror jeg kan løse hele utfordringen. Takk for hjelpen! Jeg plasserer denne inni huset rett ved parabolen, og da kan jeg jo evt. bytte om på utgangene dersom jeg vil bruke andre uttak, bare det ligger kabel dit.

Og jeg regner med at denne LNB-en kan kjøre hor/vert. polarisering samtidig, slik som en LNB med fire separate hoder? Eller er jeg på bærtur her?
    Ja, mener det skal gå helt fint! Søk på sat-cr på google, står endel om det der blant annet dette:

http://avforum.no/forum/satellitt/12...satcr-lnb.html

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget lovende! Da prøver jeg å få til dette en av de første dagene. :-)

Edit: Hvis jeg bruker RG11-kabel, og låner tang for å presse på kontaktstykker, er disse kontaktstykkene standard coax-koblinger som f.eks. kan skjøtes og kobles om hverandre med andre coax-koblinger?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Husk at alle tunerene må støtte Sat-cr, og at du også må bruke kompatible splittere. https://www.maxsat.no/commerce/index...mart&Itemid=72
    Jeg tror ikke det vil fungere å splitte med bare T-koblinger.

Hvis tunerene ikke støtter Sat-cr er vel en quatro LNB https://www.maxsat.no/commerce/index...=101&Itemid=72 og en multiswitch https://www.maxsat.no/commerce/index...mart&Itemid=72 antagelig løsningen.

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bruker ikke rg11 til montering i hus. det holder i massevis med en god rg6 eller 59. pluggen på rg11 har samme f-tilkobling ja.
    sat.cr er et bra system som du kan splitte kabelen 4 ganger, så har du de nyeste dekodere fra CD eller viasat skal det fungere. viasat har vel støttet dette i noen år.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel NOR
    du bruker ikke rg11 til montering i hus. det holder i massevis med en god rg6 eller 59.
    Hva skal jeg se etter for å finne høykvalitets RG6 eller RG59? Fant ikke akkurat noe fornuftig/sammenlignbart hos ulike nettbutikker da jeg lette...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate digitech sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som kabelen jeg trenger er funnet. Takk, folkens!

Problemet nå er vel bare at tuneren i tv-en som først skal på nett ikke klarer å styre SatCR. Da må andre alternativer finnes. Går det greit med andre splittere? Noen spesielle krqav som må oppfylles for at signaler skal gå greit gjennom begge veier fra flere kilder?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som kabelen jeg trenger er funnet. Takk, folkens!

Problemet nå er vel bare at tuneren i tv-en som først skal på nett ikke klarer å styre SatCR. Da må andre alternativer finnes. Går det greit med andre splittere? Noen spesielle krqav som må oppfylles for at signaler skal gå greit gjennom begge veier fra flere kilder?
    Hvis du ikke bruker SatCR må hver tuner ha separat kabel fra LNB eller multiswitch.
    Eventuelt kan du bruke en stacker - destacker for å få to tunere på samme kabel. Stacker - Destacker, enkabel løsning, DiSEqC versjon, sagi.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •