Dårligere signalkvalitet inn på tv kontra CD tuner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårligere signalkvalitet inn på tv kontra CD tuner?

Jeg har en Samsung D8005 med innebygget DVB-S dekoder. Følgelig har jeg også et Strong CAM registrert på mitt abonnement hos Canal Digital Parabol.

Siden jeg kunne få med en søt liten dekoder uten ekstra kostnad takket jeg ja til dette og brukte denne midlertidig mens jeg fikset noen formaliteter rundt CAMet som var knyttet opp mot et annet abonnement tidligere. Fikk justert inn parabolen slik at jeg fikk signalkvalitet på 95 % med CD sin tuner.

Da jeg skulle koble over til å bruke tuneren innebygget i tven (hvem vil ha flere bokser enn nødvendig?) så fikk jeg feilmeldingen at det var forvrengt signal. Etter litt pludring ser jeg at signalkvaliteten i beste fall kom opp mot 50 %.

Er det virkelig slik at tuneren i tven er dårligere, eller er det noe med signalet som må fikses, oppdateringer av firmware eller tilsvarende?

Tven skjønner at det er Canal Digital jeg skal koble meg mot, og alt virker å være på stell. Parabolen er rettet mot Thor 5/6 og det meste ellers skal være slik det skal være.

Noe mer jeg kan gjøre? Må jeg innfinne meg med at denne hvite tuneren (som for all del er nett og søt og gir meg bilde på 3 sekunder) skal ta opp både et ledig stikk, en ledig plass i alteret, eller kan jeg få hevet den ut?

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lite kompetanse innen dette område men kan komme med en forsøk på logisk tenkning. Jeg vil tro at canal digital mottakeren har høyere sensitivitet en den innebygde mottakeren. Det er begrenset hvor mye man får stappet inn i en tv.

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du inn bilder på de åpne stasjonene?
    DVS BBC, Sky og haugevis med polske?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Forvrengt signal er en feilmelding som kan bety mye rart på Samsung TV, desverre en dårlig oversettelse.
    Noe du kan sjekke er om TV har kontakt med CAM. Dette gjør du ved å gå inn på MENU-SYSTEM/OPPSETT-FELLES INNGANG.
    Dersom felles inngang er aktiv, dvs ikke grået ut så skal TV ha kontakt med CAM. Du kan videre sjekke CI MENY og så finne OM CONAX CA.
    Her inne finner du kortnummer på smartkort, chipID på CAM etc.

Som nevnt tidligere sjekk om FTA kanalene virker, slik som BBC World News, Visjon Norge, Poker Channel etc.

En annen ting du kan sjekke er bitfeil nivået på signalet. Dette skal være 0. Har du f.eks 2000 her, så kan det være greit å sjekke signal etc.

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forvrengts signal får du opp når kortet ikke er paret opp mot cam'en eller at denne paringen ikke er oppdatert. den må oppdateres innen 18 dager fra de sendte ut paringsignalet, så har det ligget en stund er det bare å ringe canal digital å si du trenger en ny oppdatering til kortet, så la tv stå på nrk1 med denne feilmeldingen i opptil 2 timer så kommer bilde..

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal se om jeg rekker å feilsjekke dette før jeg drar på ferie.

Takker så mye for gode innspill, håper jeg får løst dette. Jeg har en samboer som blir glad for hver boks som blir borte fra stua (det er nok igjen.. hehe).

Jeg sender en beskjed til CD om at de må sjekke opp parringen av kort og CAM.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøpte og cam til mit samsung. fikk også forvrengt signal. men dette var en feil fra euronics sin side. de sa det var plugg an play.

det endte opp med nytt kort fra CD siden det jeg hadde var for gammelt. så parret de kortet med cam. satt inn nytt kort og 15min senere så var det bildet.

har samme styre på min vu tuner og strong cam. 96%
    du har satt inn cam kortet og CD kortet riktig vei??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det D8005 plasma Tv du har?
    Hvis så er det en feil på DVB-S tuner i de modellene.
    Du må ta kontakt med samsung support/ service verksted og få loddet på en kondensator som fjerner støy.
    Hos meg kom de hjem og fikset det på 30 min.

Lykke til.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yrizan
    Er det D8005 plasma Tv du har?
    Hvis så er det en feil på DVB-S tuner i de modellene.
    Du må ta kontakt med samsung support/ service verksted og få loddet på en kondensator som fjerner støy.
    Hos meg kom de hjem og fikset det på 30 min.

Lykke til.
    Det er D8005, men ikke plasma. SAMUE55D8005, altså LCD..

Kan det stemme at en større paraboltallerken vil gi sterkere signal?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En større tallerken gir sterkere signal, ja.
    På 80-tallet hadde jeg parabol på 1.5 meter, selv med LNB som kostet skjorta. Nå er LNB'er blitt bedre (og mye billigere) og satelittene sender med sterkere signal, så man klarer seg med mindre antenner.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •