Tips til montering av diseqc-motor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til montering av diseqc-motor?

Jeg har kjøpt en diseqc-motor, for jeg ønsker å ta inn noe av FTA-kanalene som ligger rundtforbi. Jeg må innrømme at jeg ikke er noen veldig erfaren montør og at en del av forklaringene i installasjonsmanualene ikke akkurat gir mening for meg ved første øyekast.

Det jeg lurer på er, kan jeg stille motoren til 1 grad vest, montere den opp som om det var et vanlig feste og justere inn for maksimalt signal og dermed anta at resten av posisjonene vil være riktig dersom alt er 100% i vater?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei , du kan ikke stille den til 1 grad vest.
    Den må stå mot geografisk sør . Her på Vestlandet passer det best å stille den inn mot Hotbird ( 13 grader øst) , men det varier litt etter hvor i landet du befinner deg. Kanskje best å bruke ett kompass.
    Skal ikke mye avvik til der før du ikke får inn noe. En cm eller 2 feil på plassering av senter på motoren , og antennen vil bomme ganske grovt på de satelittene som ligger litt ut til siden.
    Det krever litt arbeid og finjustering å montere en sånn , men når det er på plass får du tusenvis av nye kanaler

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Trodde nulllpunket var 5 grader øst, ihvertfall på vestlandet.

Jeg bor vest for Bergen, og har stilt inn parabolen med 5 grader øst som nullpunkt. Da treffer den alle satellittene. Du må også finne din posisjon for hvor du befinner deg geografisk.
    Den finner du her "http://itouchmap.com/latlong.html" legg inn adressen din og legg dette så inn i boksen din.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det kom helt klart frem hva jeg mente.. jeg har forhørt meg med andre i ettertid som bekrefter at det jeg lurte på stemmer (har dog ikke montert noe enda, for jeg fant ut at jeg hadde vært litt for kjapp med å anta at tv-en støttet motorstyring... den forrige tv-en gjorde, men den nye gjør ikke)

Det jeg lurte på var om jeg kunne sette motoren i posisjonen 1 grad vest, så skru opp alt sammen sånn at jeg fikk inn 1 grad vest når motoren sto i den posisjonen. Om festet var 100% i vater og hellingen på parabolen var riktig i forhold til min geografiske posisjon har jeg fra flere hold fått bekreftet at det skal være nok.

Før jeg gidder å styre noe mer med dette må jeg se om jeg kan finne en provisorisk løsning på motorkontroll. Jeg tipper det kanskje blir til at jeg slenger ut en ekstra coax-kabel og bruker en gammel Nokia 9802S jeg har liggende for selve styringen, dersom man ikke er avhengig av å faktisk ha et LNB på andre enten også for å få motoren til å kjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i Tromsø og det er 18.75øst. Da stillite jeg inn parabolen på 19øst.
    Jeg er heldig som har 19øst som referanse.

Det du må gjøre er å finne ut om hvilken referanse posisjon du har.
    Da kan jeg hjelpe deg. Uansett,bare spør.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen min funket, det eneste jeg sleit litt med var optimal elevation for antenna. Der endte jeg med å bruke 19,2e som utgangspunkt. Det er sikkert ikke optimalt stilt inn, så det kan være jeg burde gjøre denne jobben bedre en annen dag.

Det jeg dog stusser på, er det riktig at når man beveger seg ut mot ytre posisjoner at hele antenna tilter så den står litt skrått?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg dog stusser på, er det riktig at når man beveger seg ut mot ytre posisjoner at hele antenna tilter så den står litt skrått?

Ja det er helt normalt, fordi elevation/høyden forandrer seg.
    Om du tar inn 28.2 øst så skal parabolen ha en elevation/høyde på ca.15, mens på 1 vest har du en elevation/høyde på ca. 22 eller 23.
    Så det er det som skjer når parabolen går til ytterpunktene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •