Koble antenneboks...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble antenneboks...

Hei,

Jeg forsøker å koble til innfelte ELKO-antennebokser til en serieanlegg. Jeg har to bokser på 14DB og kobler signalet inn i boksen, videre til neste boks og terminerer her med en endemotstand på 75Ohm. Jeg får da ikke noe signal...

Noe som er feil med dette oppsettet?

Jeg har testet en boks med et multimeter og målt motstanden mellom input (skruterminal) og uttaket (der man kobler til TV). Her er det ca 20Ohm. Måler jeg mellom signal og jord (chassis), er det imidlertid nesten ingen motstand... Er det noe feil på denne boksen? Det burde vel ikke være signal mellom jord og leder?

Håper noen har tips...!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kabel-Tv og ikke parabol?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, eller rettere sagt antenne fra rikstv... postet i parabolforumet ved en feil...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Antenneoppsett for flere TVer.

Sitat Opprinnelig postet av saasheim
    ja, eller rettere sagt antenne fra rikstv... postet i parabolforumet ved en feil...
    Hei.

Hvor mange TVer har du som tregner RiksTV signal?
    Hva slags signalstyrke har du?
    Vi anbefaler at du bruker en utendørs, retningsbestemt UHF antenne.
    Hvis du har allerede har en slik antenne men har svake signaler (dette kan du lese ut fra signalmåleren på mottaker utstyret ditt) så bør du i første omgang øke størrelsen på antennen, deretter eventuelt montere en forsterker oppe ved antennen.
    Å fordele signalet rundt i boligen bør gjøres ved stjernenett, dvs en kabel til hvert uttak, fra en logisk/egnet plassert spitt.
    Grunnen til at det i dag sannsynligvis ikke fungerer er at tapet (-14dB) i antenneboksen er for stort. For å unngå dette så kan du droppe boksen, sette en to-veis splitt (kun -3,5dB) ved den første TVen og sette den ene antennekabelen rett i mottakeren, og bruke den andre til forlengelsen til TV nummer to.

Det finnes antenneuttak med -1dB dempning, men du må da påse at denne slipper gjennom 5v dersom du bruker forsterker som trenger spenning fra mottaker.

Jeg har lagt ved 3 forskjellige eksempler for hvordan anlegget kan settes opp, så da håper jeg at du får løst utfordringene dine ved hjelp av disse eller denne mailen. Hvis du har andre spørsmål så kan du skrive dem i denne tråden så skal jeg forsøke å svare.
    Fint om du skriver om du fikk det til å fungere hjemme hos deg til slutt.

Mvh,

RiksTV teknisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Dette er på hytta og i utgangspunktet skal vi ha en TV der, men ønsker å legge opp for mulighet til to. Jeg har en 52 elements antenne (kjøpt hos dere) med nesten fri sikt til Gaustadtoppen - kunne muligens vært montert noe høyere... evt vinklet annerledes. Hva er det mest ideelle? Skal antennen peke rett mot senderen, eller vinkles på noen måte?

Signalmeteret på boksen viser middels styrke og topp på kvalitet. Når jeg kobler boksen direkte til antenna fungerer det bra.

Jeg kjøpte inn en splitter og to uttak med 1db dempning som du anbefalte. Før jeg koblet på splitter etc testet jeg med kun et av uttakene. Oppsettet var da som følger: Antenne => ca 2m kabel til input på antenneuttak => ca 5 m kabel fra antenneuttak til mottaker. NULL signal. Tar jeg bort antenneuttaket og bruker en vanlig kabel hele veien, fungerer det som sagt fint...

Hva er det jeg gjør feil??

Jeg bruker ingen forsterker i oppsettet. Antennen får 5V fra mottakerboksen. Er det kanskje sånn at ELKO-uttaket ikke slipper igjennom strømmen og at jeg må ha en forsterker som leverer strøm mellom antennen og uttaket?

Steinar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Steinar.

Det kan virke som om ELKO kontakten du bruker ikke slipper gjennom 5V DC til antenneanlegget ditt, og at det er det som gør at du ikke får singal fra antennen. Selve oppsettet ditt ser for meg riktig ut. Er det slik at du har en egen forsterker før antennen, eller er det sånn at du har en forsterker i antennehuset? Det finnes egne forsterkere som kommer med egen strømforsyning, dette vil sansynligvis løse problemet du har.
    Et annet alternativ er selvfølgelig å skaffe en annen antenneboks som slipper gjennom DC til antennen, eller å droppe koblingsboksen helt, og kjøre antennekabelen rett i mottakeren.

Si i fra om det går i orden eller om du trenger mer hjelp.

Mvh,

RiksTV teknisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Pr idag har jeg kun koblet opp det som følger med 52-elementsantennen (Triax) som jeg har kjøpt hos dere. Den blå boksen her er vel en forsterker, så dersom den får tilført 5V burde det vel gå bra. Utfordringen blir vel da å finne er strømforsyning som kan levere 5V og plassere denne mellom antenneuttak og antenne. Se vedlegg. Dersom jeg plasserer en forsterker eller en strømforsyning i ruta markert med "Forsterker", burde det vel gå bra - selvsagt forutsatt at splitteren slipper igjennom 5V. Enig?

Steinar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Steinar.

Så lenge splitteren din slipper gjennom 5V DC så kan du sette denne før splitteren. Du kan finne en slik på Clasohlsson (DVB-T Power inserter | Clas Ohlson)

Mvh,
    RiksTV teknisk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •