To like mottakere, ulik signalstyrke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question To like mottakere, ulik signalstyrke

Har to like Viasat Hd-mottakere i huset.

Problemet er at på "Hovedmottakeren" har eg bra signalstyrke på nærmere 90% mens på den andre ligger det på minus 60% og i litt dårlig vær så forsvinner signalet.

Har bare ett mikrobølgehode med to utganger, SatCR og Legacy.

Oppsettet er slik;

Hovedmottaker - Hode(SatCR), lang kabel(30m?), splitter før mottaker, to korte kabler inn i mottaker. 90%

2' Mottaker - Hode,(Legacy) kort kabel(12m), splitter før mottaker, to korte kabler inn i mottaker. 60%

Har prøvd å splitte SatCR utgangen men dette førte til at begge fikk dårlig signal (50-60%)

Saken er den at begge tunerne får bra signal direkte fra SatCR men ikkje via splitter.

Har fikset opp i alle f-kontaktene på koax kablene, bra med jording og "kobbernål".

Noen som har erfaring med dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du beskrive "litt dårlig vær"? Bruker du f.eks. paraply til LNB'et? Her er det mest sannsynlig en liten finjustering på parabolen som skal til (bør gjøres av fagmann med mindre man har drevet med dette selv en stund). I tillegg ville jeg sjekke at coax-en ikke slenger i vinden, men at den er godt festet til parabolarmen, og til og med til veggen. Mange som gjør feil her. Kobberlederen i midten av coax-en skal stikke ca 5 mm. ut fra F-connector-en.

En perfekt innstilt parabol har mye bedre forutsetninger enn en som står i grenseland hvis det skulle oppstå dårlig vær. Når det oppstår ekstremvær, og parabolen allikevel står perfekt innstilt, er det lite man kan gjøre.

Så over til SatCR-hodet ditt. Her har du 3 tilkoblingsmuligheter. Du kan koble:
    - Boks 1 direkte fra Legacy-utgangen og boks 2 direkte fra SatCR.
    - Begge dekoderene til splitteren som BARE kan være koblet til SatCR-utgangen.
    ..eller
    - Boks 1 til splitter på SatCR og boks 2 direkte til Legacy.

(Husk at du også må endre LNB-instillingene etter hvordan det er koblet!)

Kan jeg også spør, hvilke dekodere har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoDiego
    Kan du beskrive "litt dårlig vær"? Bruker du f.eks. paraply til LNB'et? Her er det mest sannsynlig en liten finjustering på parabolen som skal til (bør gjøres av fagmann med mindre man har drevet med dette selv en stund). I tillegg ville jeg sjekke at coax-en ikke slenger i vinden, men at den er godt festet til parabolarmen, og til og med til veggen. Mange som gjør feil her. Kobberlederen i midten av coax-en skal stikke ca 5 mm. ut fra F-connector-en.

En perfekt innstilt parabol har mye bedre forutsetninger enn en som står i grenseland hvis det skulle oppstå dårlig vær. Når det oppstår ekstremvær, og parabolen allikevel står perfekt innstilt, er det lite man kan gjøre.

Så over til SatCR-hodet ditt. Her har du 3 tilkoblingsmuligheter. Du kan koble:
    - Boks 1 direkte fra Legacy-utgangen og boks 2 direkte fra SatCR.
    - Begge dekoderene til splitteren som BARE kan være koblet til SatCR-utgangen.
    ..eller
    - Boks 1 til splitter på SatCR og boks 2 direkte til Legacy.

(Husk at du også må endre LNB-instillingene etter hvordan det er koblet!)

Kan jeg også spør, hvilke dekodere har du?
    Parabolen er helt greit justert, har som sagt 90% signalstyrke på ene boksen, har ikkje hette over nei og kablene er skikkelig festet.

Problemet er; hvorfor er det forskjell på signalstyrken når signalet kommer fra samme mikrobølgehodet?

Mottakerene er av merket/modell "Pace TDS855NV"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva er "litt dårlig vær"? Misforstå meg rett, vil bare hjelpe deg :-) Ok, da har du HD-PVR, og den trenger 2 coaxer for å fungere. Signalstyrke viser kontakten på coaxen, signalkvaliteten viser om parabolen treffer satelitten. Signalstyrker avhenger av en kvalitet på ca minst 20%.

Beklager hvis jeg misforstår deg, mener du tuner 1 og tuner 2 i signaltesten? Isåfall er det en annen sak, da er det mest sannsynlig splitteren din.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke splitte "legacy" utgangen av LNB'n. Da vil du få slike kjempeproblemer. Du kan kun splitte SatCR utgangen. Den kan trolig splittes i 4 med korrekt type splitter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoDiego
    Og hva er "litt dårlig vær"? Misforstå meg rett, vil bare hjelpe deg :-) Ok, da har du HD-PVR, og den trenger 2 coaxer for å fungere. Signalstyrke viser kontakten på coaxen, signalkvaliteten viser om parabolen treffer satelitten. Signalstyrker avhenger av en kvalitet på ca minst 20%.

Beklager hvis jeg misforstår deg, mener du tuner 1 og tuner 2 i signaltesten? Isåfall er det en annen sak, da er det mest sannsynlig splitteren din.

Det er no litt kuling kombinert med regn.. Begge tunerne har 2-veis splitt en halvmeter før inngangene og det er 100% signalkvalitet på alle innganger så der er det ikkje noe problem.

Det eg skal fram til er at den tuneren(m/splitter) som er koblet direkte til SatCR utgangen har gode signaler og tåler vær og vind mens den på Legacy står det dårlig til med, fint vær og vindstille ligger den på ca 64%, så kommer det litt uvær og då faller den under 50% og då forsvinner mesteparten av kanalene.

Så eg mistenker et defekt mikrobølgehode...

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva skjer hvis du bytter rundt på kablene på lnb'et ?

du burde få enda en splitter og ha ute ved parabolen og splitte satcr utgangen, bare ta en gammel diseqc beskytter så går det greit.

som andre har sagt, legacy porten skal ikke splittes, og jeg tviler på at det er feil på lnb.

men hvis du bytter rundt ute og det fortsatt er lavere på ene dekoderen er det jo enten kabelen eller dekoderen. bruker du kabel som følgte med viasat pakka burde den gjenvinnes.. men siden du har 2 like bokser er det jo bare å bytte de rundt så finner du fort ut om det er dekoderen, kan også være strømforsyningsfeil.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alle kabler må være tilkoblet SatCR systemet

Dette er en mottager med opptak, altså en PVR. Må ha to kabler inn.
    Gamle RG59 kabler skaper problem. Bytt evt til nye kabler.
    SatCR inngang 3 og 4 sender i høyere frekvens noe som gjør man får større tap på lange strekk.
    IKKE bruk legacy utgang på hodet/LNB.
    Jeg vill brukt en 2 veis splitter ved antennen.
    Lagt opp en kabel til hver tuner, for så å splitte med en ny 2 veis splitter bak hver tuner.
    Tuner med lengst kabelstrekk, bruker du SatCR inngang 1 og 2 i menyen.
    Tuner med kortest kabelstrekk bruker du SatCR inngang 3 og 4 i menyen.
    Husk å koble fra strømmen på den mottageren du ikke driver å programmerer.
    Splitterne du bruker må ha powerpass/ DC-pass.

Alternativet er å ringe en proff!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •