Rart Signalproblem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rart Signalproblem

Hei, har et rart problem angående signal som jeg håpte jeg kunne få litt klarhet i. Kan med engang si at jeg ikke sitter inne med ekstreme kunnskaper om Dreamboxer så dersom dere har noen forslag, vennligst forklar det litt enkelt :P

Har en vu+, og har nylig flyttet. Hjemme så hadde jeg veldig dårlig signal. Nå er det først og fremst Tv2 Premier League kanalene jeg bruker, så det er disse jeg bruker som eksempel. Hjemme så lå signalet mitt stabilt på ca 60% på tv2 PLHD. Da var det absolutt ingen problemer med å få både perfekt bilde og lyd. Dersom d blåste eller regnet kraftigt så kunne signalet dette ned mot 50%. Det jeg kaller "den kritiske sonen" lå på 54-55%. Dersom d lå på 56% var bildet helt perfekt, 0 problemer. Men med engang det kom ned på 55-54% så bjunnte bildet og "hoppe" litt. Litt rare firkanter og farger og litt mangel på lyd. Dersom det falt under 50% så datt alt ut.

Nå har jeg flyttet til Bergen. Kom umiddelbart i jubelrus, fordi med engang jeg koblet det til så var signalet på Tv2PL kanalene 85%. Tenkte at dette var helt perfekt, selv om det regner eller blåser så vil jo dette funke knirkefritt. MEN her i Bergen har "den kritiske sonen" tydligvis økt. Med engang signalet faller under 80% Så blir det nesten umulig å se på TV. Og det skjer med engang det regner litt. Og det regner jo ganske ofte her. Selv nå, når det er opplett og signalet ligger perfekt stabilt på 85%, så er ikke bildet perfekt =( I ny og ne detter lyden ut i 1 sekund og det kommer relativt ofte rare farger og firkanter på bildet. Kanskje hvert 5-10 sekund. Dette er nok til å irritere meg grenseløst.

Så jeg lurer på hvorfor "den kritiske sonen" har økt fra 55% til 80%, og hva jeg må gjøre for å fikse dette? Har stilt endel på antenna og det virker ikke som jeg får stort høyere enn 85%.

En del ting som kan være relevante:
    * Har byttet fra TP-Kabel til trådløst etter jeg flyttet hit. Kjøpte en slik vu+ wifi dongle sak. Modem/Ruter er plassert 2 etasjer under meg så TP kabel er egentligt ikke aktuelt.
    * Har byttet parabol antenne. Det var allerede en parabolantenne på 2 hoder montert her som jeg har flyttet, så jeg tok selvfølgelig ikke min antenne med. Verdt å nevne er at denne parabolantenne ser relativt gammel og brukt ut. Og det gjør også hodene (ser at skruene er rustet til de grader), kan gamle hoder gjøre et utslag?
    * COAX kabelen er sannsynligvis også gammel, pluss den er skøytet. Alt ser bra ut, men jeg er som tidligere nevnt ikke noen ekspert på dette.

Håper at noen har en eller annen teori om dette problemet!

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV kanalene fungerer uten nettverk så dersom du mistenker nettverket forstyrrer så ville jeg slått av nettverket for å være på den sikre siden.

Det virker som problemet ditt er antenna. Dårlig LNB, dårlig justert antenne eller dårlig justert polarisasjon(som er veldiug viktig). 60cm Triax TD64 antennen som både CD og Viasat har levert er helt grei og bør fungere. Kontakter du CD så er det ikke umulig at de skaffer deg en ny antenne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har selv en mistanke om at nettopp LNB'en kan være problemet. Først så fikk jeg nemlig ikke inn canal digital HD kanalene. Men så byttet jeg om på LNB'ene. Og da fikk jeg det inn.

Tror jeg kjøper en LNB og tester om dette virker bedre da, takk for svar forresten!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke alltid en kjempegod idé å skjøte coax heller, så om du har mulighet ville jeg forsøkt å strekke opp en ny kabel uten skjøt. Kan fort hente noen %'er i signal også her 8)

ZP

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •