Astra 1N: Kan noen forklare hvordan ulike "beams" fungerer...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Høvåg
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Astra 1N: Kan noen forklare hvordan ulike "beams" fungerer...?

Hei

Jeg holder på med Astra 1N satelitten, men jeg skjønner ikke helt hvordan ulike beams påvirker mottaket hos meg. Se footprint f.eks. her....
    Satlaunch.Net - Satellite Launches: Astra 1N coverage & footprint maps!

Vil jeg automatisk få beste beam der hvor jeg befinner meg? Betyr dette også at jeg nå får inne BBC, ITV og CH4 enkelt(?) og stabilt med en 60 cm parabol i Sør-Norge?

Gynter

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Høvåg
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nå at 1N blir erstattet av 2F i september (20. sept som siste dato...). Her er predikert footprint...:

http://www.*****dpcguy.com/Site/astr...k_tv_spain.php

(Edit: Url blir feil pga sensur...)

Det betyr vel at de blir vanskeligere å motta 2F enn 1N, men ikke så vanskelig som på 2D?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En beam på en satellitt kan sammenliknes med en spotlight som lyser på et bestemt geografisk område. I UK ønsker FreeSat en "spotlight" som gjør det vanskelig å motta FreeSat utenfor UK. Derfor designes ASTRA 2F med en "spot beam" for UK. Du kan ikke selv velge beam. Det er broadcasterene som selv velger hvilken beam de vil sende på (dvs. hvilket dekningsområde de ønsker).

Når FreeSat bytter til Astra 2F så er det ventet at signalet utenfor UK blir MYE dårligere. Det var også tilfellet før Astra 2D måtte ta kvelden og Astra 1N ble midlertidig plassert på 28.2øst. I værste fall blir det enda vanskligere å motta Astra 2F uk spot beam enn det var å motta Astra 2D. Det er trolig teknisk mulig å oppnå. Satellitt beam design har trolig blitt noen hakk mer avansert siden år 2000 når Astra 2D ble bygget.

Astra 2F kan ikke tas i bruk 20 September siden den skal skytes opp 21 September. Etter oppskytning er det som regel mange uker med testing før satellitten tas i bruk.

Astra 2F launch moves to September 21

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Høvåg
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Men hvis du googler deg frem til predikert footprint for 2F (den url som ble sensurert over...url inneholder navnet på han med hornene...:grin: ) så ser du to forskjellige beams: Pan European og UK spot. Betyr det at 2F kommer til å sende to forskjellige "beams" ut og vi vil automatisk finne den beste når vi tar inn satelitten (dvs sannsynligvis PE beamen)?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De engelske kanaler vil trolig bare sende på UK sport beam, her hjelper en Pan European beam ikke.

Man kan ikke vite hvor vanskelig UK Spot beam vil bli før den sender.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gynter
    OK. Men hvis du googler deg frem til predikert footprint for 2F (den url som ble sensurert over...url inneholder navnet på han med hornene...:grin: ) så ser du to forskjellige beams: Pan European og UK spot. Betyr det at 2F kommer til å sende to forskjellige "beams" ut og vi vil automatisk finne den beste når vi tar inn satelitten (dvs sannsynligvis PE beamen)?
    Det blir kanskje lettere å få inn Pan European-beam enn UK-Spot, men du vil ikke finne de britiske kanalene på det beamet. Jeg er optimistisk at vi på Vestlandet (jeg er i Bergensområdet) vil fortsatt kunne få inn UK-Spot. Shetland er ikke langt fra kysten vår og de må ha garantert godt signal med 60cm parabol. (Shetland er ikke i dekningsområdet for UK-Spot på Astra sitt dekningskart, mest sannsynlig fordi kartet skal tilfredsstille kravene til rettighetsinnehaverne)

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gynter
    Ja 2F har også en pan Europeisk beam. Det samme har også Eutelsat 28A(Eurobird) på samme posisjon. På pan Europeisk beam sender ikke de vanlige Engelske tv kanalene free to air pga. at de kun kjøper rettigheter for UK. På pan Europeisk beam havner gjerne kanaler som ikke har noe interessant innhold.

BBC,ITV,C4,C5 kommer garantert ikke til å kjøpe pan Europeisk dekning på 2F satellitten. Normalt sett gir også pan Europeisk dekning dyrere transponderleie for broadcasterene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •