Fordeler/ulemper/muligheter med CA modul på TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fordeler/ulemper/muligheter med CA modul på TV?

Hei,

Jeg har en Sagem HD dekoder boks fra Canal Digital koblet til satelitt.

TV'en min (Philips 58PFL9956) har mulighet for å sette i programkortet rett i TV'en. Det betyr at jeg kan droppe en boks i stuen. TV'en kan også da brukes som en PVR.

Er det noen fordeler/ulemper ved å bruke den integrerte kortleseren? Finnes det noen spennende muligheter utover dette?

Espen

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har Sagem HD dekoderen, som forøvrig er meget dårlig, så vil du trolig oppleve et løft i bildekvaliteten med intern dekoder. Raskere kanalskifte er også sansynlig.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen ulemper, du blir kvitt en fjernkontroll og fordelene ligger i den funksjonalitet som måtte støttes av din tv modell.

Har gjort dette selv og med RiksTV og en Sony tv og det fungerer glimrende!

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bruker manualen til Philips 58PFL9956 så ser det ut som det kun er DVB-T(bakknett, RiksTV+NRK) og DVB-C (kabeltv Canal Digital) som støttes.

TV'n må ha DVB-S/S2 tuner skal den kunne motta satellitt tv.

Se side 79 i manualen:
    http://download.p4c.philips.com/file...12_dfu_nor.pdf

Canal Digital tilbyr CAM til godkjente IDTV for satellitt. Viasat har ikke noe slikt tilbud.

Det er ikke gitt at bildekvaliteten blir bedre ved å benytte TV'ns interne MPEG dekoder & scaler.

Man mister også muligheten til twin tuner PVR( ta opp ett program og se på et annet) hvis man benytter IDTV. Det kan også være noen utfordringer med sammenspillet mellom TV&CAM. I de fleste tilfellene går det sikkert greit. Noen TV'er takler ikke den høye båndbredden i satellitt HDTV transponderene. Her har jeg sett f.eks. ganske nye Panasonic 3DTV som har mye forstyrrelser i bildet pga. svakheter i TV'n.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sammenlignet den interne dekoderen i Panasonic VT30 mot Sagem HD dekoderen. Forskjellen der var i alle fall ganske stor i favør til Panasonicen. Standard HD Sagem dekoderen er rett og slett ekstremt dårlig med bildestøy/prikker og blasse farger (og det hjelper ikke å justere bilde). Klart bedre bildekvalitet med den interne dekoderen og jeg hadde ingen problemer. Det gikk raskere å skifte kanaler også.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Har sammenlignet den interne dekoderen i Panasonic VT30 mot Sagem HD dekoderen. Forskjellen der var i alle fall ganske stor i favør til Panasonicen. Standard HD Sagem dekoderen er rett og slett ekstremt dårlig med bildestøy/prikker og blasse farger (og det hjelper ikke å justere bilde). Klart bedre bildekvalitet med den interne dekoderen og jeg hadde ingen problemer. Det gikk raskere å skifte kanaler også.
    De gamle Sagem'ene er dårligere enn alle de andre HD boksene så jeg skjønner godt at VT30 gir bedre resultater. Sagem HDPVR har også en "bug" når det gjelder omskalering av NRKs 720p til 1080i. Det går helt galt. CDC-9000 og ADB boksene er mye bedre men det er også nyere bokser. Den nyeste Sagem zapperen HD 106S har også bedre skalering/deinterlacing enn de eldre Sagem boksene. CDC-9000 og HD106S kan også levere bilde oppskalert til 1080p 50Hz. CDC-9000 kan også automatisk veksle mellom 1080i / 720p ut fra HD sendeformatet.

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at TV'en bare kan ha bakkenett og kabel tv da..

Får vel holde ut med den ekstra boksen enn så lenge..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd ganske mange forskjellige IDTVer og er ikke særlig fornøyd med de.
    De fleste har lenger zappetid enn dekoder.
    Informasjonen hva som går og neste program kommer ikke opp ved kanalbytte, man må trykke INFO hver gang.
    Ofte dårlig EPG.
    Bytt heller til en av de nye dekoderne fra CD, den lille hvite eller 5720 fra ADB.

Og ta i bruk opptak og pause, når du først har vent deg til det så vil du aldri gå tilbake.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper EPG problemene har med CD sin praksis å sende all EPG gjennom en kanal å gjøre. Det er ikke sikkert TV'en støtter det?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Jeg tipper EPG problemene har med CD sin praksis å sende all EPG gjennom en kanal å gjøre. Det er ikke sikkert TV'en støtter det?
    Hvis TV'n ikke viser mer enn nå&neste program så er det tilfellet ja.

Nå & neste skal uansett vises siden det sendes i alle transpondere. Det er også en smal sak for TV produsenten å støtte CDs "full" EPG siden den følger den åpne DVB standarden. Er man heldig så lagrer TV'n EPG hvis man tuner til en kanal på "EPG transponder".
    F.eks. Visjon Norge på 10.872 GHz, POL V, Format DVB-S SR:24.500, FEC: 7/8, NID: 70, TID: 61, Full EIT Schedule.
    (ref: THOR 6 service info | Telenor Satellite Broadcasting )

Det å sende full EPG i en bestemt transponder er nok mer vanlig enn uvanlig. Det er sløsing med båndbredde å sende samme informasjon i alle transpondere.

De fleste operatørene som sender full EPG i en enkelt transponder benytter ofte proprietær EPG men kan ha nå&neste som følger DVB standard. CD benytter åpen DVB standard for full EPG og nå&neste. I hver transponder finnes det info om hvilken transponder som sender full EPG slik at TV eller dekoder lett kan tune om for å grabbe og lagre EPG data.

Denne metoden med å sende full EPG i en enkelt transponder er forøvrig 100% korrekt i henhold til den åpne DVB standarden. Dersom TV'n ikke klarer å hente informasjonen så er det helt klart at TV'n ikke er 100% kompatibel med den åpne DVB standarden.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Hei,

Jeg har en Sagem HD dekoder boks fra Canal Digital koblet til satelitt.

TV'en min (Philips 58PFL9956) har mulighet for å sette i programkortet rett i TV'en. Det betyr at jeg kan droppe en boks i stuen. TV'en kan også da brukes som en PVR.

Er det noen fordeler/ulemper ved å bruke den integrerte kortleseren? Finnes det noen spennende muligheter utover dette?

Espen
    Tv'en din kan ikke videreformidle 5.1 lyd som din dekoder kan....særlig nå som NRK endelig har fått orden på lyden sin....og filmkanalene...BBC HD osv osv...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    De gamle Sagem'ene er dårligere enn alle de andre HD boksene så jeg skjønner godt at VT30 gir bedre resultater. Sagem HDPVR har også en "bug" når det gjelder omskalering av NRKs 720p til 1080i. Det går helt galt. CDC-9000 og ADB boksene er mye bedre men det er også nyere bokser. Den nyeste Sagem zapperen HD 106S har også bedre skalering/deinterlacing enn de eldre Sagem boksene. CDC-9000 og HD106S kan også levere bilde oppskalert til 1080p 50Hz. CDC-9000 kan også automatisk veksle mellom 1080i / 720p ut fra HD sendeformatet.
    Nå er ikke dette aktuelt for trådstarter, men alikevel noe som er verdt å diskutere.

Jeg tar ikke for gitt at de nye dekoderene fra CD holder samme nivå som en intern løsning med en god TV som f.eks Panasonic plasma. Med intern dekoder unngår man dobbel skalering og det virke som man alltid får nativ oppløsning.
    Skal man si noe vettugt her, så må man ha prøvd og AB sammenlignet begge deler. Man kan jo nesten mistenke deg for å jobbe for CD så ofte som du snakker positivt om deres løsninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker å ha separate enheter.

1. Jeg slipper å tenke på om tven jeg kjøper støtter rikstv/canal digital/viasat/etc fullt ut. Aller helst ville jeg bare hatt en 60" monitor.

2. Det svir ikke økonomisk å bytte en boks til 2 laken for å få den beste boksen til de enkelte tilbyderne.

3. Jeg kan benytte meg av så mange tilbydere jeg vil uten å måtte tenke på om jeg har en ledig card-slot i tven. 1 boks = 1 leverandør.

4. Annsamlinger av fjernkontroller er for meg ett "ikke tema". Jeg har vært i butikken og funnet hyllen med logitech harmony som har fungert prikkfritt med alt utenom en bedriten force decoder jeg hadde for en tid siden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli litt off topic, men jeg har en Harmony One som testet yttergrensen til høyttalerne mine. Et trykk på volum +/- og den reperterte denne kommandoen helt til receiveren nådde bunn/topp, men ellers er jeg relativt fornøyd med denne jeg også. Dessverre fungerer fjernkontrollen dårlig på tv'er som ikke har diskrete koder for hdmi1/hdmi2 etc, men når jeg bruker receiver mellom så går det greit.

Hvordan er det med de nye panasonic plasmaene? Min 5 år gamle skjerm har bare "neste" og "forrige" inngang, og det blir bare rot. Fikk det aldri til å bli bra.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke dette aktuelt for trådstarter, men alikevel noe som er verdt å diskutere.

Jeg tar ikke for gitt at de nye dekoderene fra CD holder samme nivå som en intern løsning med en god TV som f.eks Panasonic plasma. Med intern dekoder unngår man dobbel skalering og det virke som man alltid får nativ oppløsning.
    Skal man si noe vettugt her, så må man ha prøvd og AB sammenlignet begge deler. Man kan jo nesten mistenke deg for å jobbe for CD så ofte som du snakker positivt om deres løsninger.

Jeg tror ikke jeg har påstått at IDTV med CAM løsning gir dårligere bildekvalitet enn ekstern dekoder. Men jeg vil påstå at det nødvendigvis ikke er slik at alle IDTV'er holder mål, akkurat slik det er med eksterne dekodere. Tror jeg påpekte feil i bildebehandlingen på CDs to første Sagem dekodere her på AVforum allerede i 2007. Det er vel kun RiksTV og CD som tilbyr valg mellom IDTV/CAM eller ekstern dekoder men det er jo veldig bra at denne muligheten eksisterer. CAM koster ca. det samme som en enkel HD zapper boks så prismessig blir det også hipp som happ.

Jeg er av natur litt skeptisk til å putte alt i en boks/tv men det er smak og behag. Kunne aldri tenkt meg å ha AVreceiver, Bluerayspiller osv. innebygget i TV'n men det kommer garantert det også.

Helt enig i a A/B testing er den beste metoden å teste dette på. Men kvaliteten på skalering/deinterlacing i IDTV'er vil trolig også variere ekstremt mellom forskjellige IDTV'er siden mange ikke kjøper toppmodellen til IDTV produsentene. Har sett eksempler i diverse forums der det skrives om tilfeller der ekstern dekoder har gitt bedre kvalitet enn intern - men har selvfølgelig også sett motsatt info for andre TV'er vs. ekstern dekoder.

Det ligger forresten en test av Panasonic VT20 på
    Panasonic VT20 - DIGITALT.TV som beskriver godt at det kan være problemer med hardware/software , også hos toppmodellene.
    Dette er riktignok ikke VT30 men denne fungerte dessverre ikke på HD kanaler via satellitt. Det har jeg selv testet. Heldigvis ikke min TV. Ble bare blokking/mosaikk.

Ut fra prisen så bør toppmodellene til Panasonic gi betydelig bedre resultat enn en billig dekoder. Jeg er enig i at dobbelt skalering ikke høres særlig bra ut. Det er heller ikke nødvendig med de nyeste dekoderene som gir ut 1080p 50Hz med mindre TV'n ikke har 1920x1080 bildepunkter. Dette er funksjoner som jeg mener har kommet i nyere dekodere hos de fleste operatørene. Men ingenting overrasker meg lengre når det gjelder smak og behag for det logiske henger ikke alltid sammen med folks preferanser. Har til og med opplevd at folk vil ha justert ned skarphet/detaljer på HD kanaler men det er neppe den sorten som skriver her på AVforum

For de fleste er nok hovedfordelen med IDTV+CAM å slippe ekstra boks. Det er også dette som blir markedsført som den store fordelen. Det er et faktum at et stort antall ikke bryr seg om kvaliteten (uten at det betyr at jeg menr at IDTV er dårligere/bedre enn ekstern dekoder).

De fleste nyere dekoderenes hardware har deinterlacing med motion compensation og en rekke støyfiltere for å forbedre dårlig SD kvalitet. Det er derfor ikke kun skalering som utføres. Viasat,CD,GET,RiksTV,Altibox har alle enkelte dekodere som har slik funksjon. IDTV'er som benytter tilsvarende chipset burde ha samme fordeler. Det er antagelig en fordel å gjøre skaleringen/deinterlacing i MPEG dekoder prosessen siden MPEG inneholder mye "gratis" informasjon om video innholdet (f.eks. motion).

Det er litt interessant om du kan teste satellitt tuneren i VT30 med kanalene som ikke fungerte uten blokking/mosaic i VT20 testen var bl.a.:
    BBC HD
    Nat Geo HD
    Nat Geo Wild HD
    Discovery HD
    ESPN America HD
    History HD

Jeg vurderer å kjøpe ny TV men er ikke så hissig på VT30 dersom Panasonic ikke har utbedret dette problemet i VT30.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke VT30 fjorårets modell? VT50 er vel årets.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de kanalene fungerte uten problemer hos meg med VT30. Nå har jeg Viasat og er tvunget til ekstern dekoder. Og merket forøvrig tydelig at bildekvaliteten ble dårligere da gikk fra CD og IDTV til Viasat og deres dyreste eksterne dekoder. Bilde er blassere og det hjelper ikke å øke farge/kontrast. "Smellet" i bilde er ikke tilstede og alt oppleves mer utvasket. Jeg kommer til å gå tilbake til enten CD og IDTV om det ikke skulle bli fiber og Homebase.

Oppskalering til 1080p høres i utgangspunkt flott ut, men det hjelper lite dersom det ikke gjøres svært bra. Jeg har en Marantz surround prosessor til 15000 kr, men jeg opplever ikke at bildekvaliteten blir bedre om jeg lar den oppskalere. Har man en skikkelig bildeprosessor så er det nok andre boller, men ville overraske om kvaliteten på den delen er spesielt god med de godkjente dekodere. Desverre får man ikke kjøpt godkjente dekodere med skikkelig kvalitet. Utrolig synd. Det burde vært støtte for dekodere som Vantage, Dreambox o.l. fra alle leverandørene. Denne låsingen til dekodere er forbrukerfiendlig.

Det er ellers uproblematisk med anlegg og bruk av IDTV når lyden kan sendes andre veien gjennom HDMI.

VT50 er den nye modellen ja.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde vært støtte for dekodere som Vantage, Dreambox o.l. fra alle leverandørene. Denne låsingen til dekodere er forbrukerfiendlig.
    I Vantage og Dreambox tror jeg det stort sett chipset fra enten
    ST Micro eller Broadcom. Det er også denne hardwaren som dominerer dekoderene til Viasat,CD,GET,RiksTV osv. I noen av de såkalt "godkjente" dekoderene hos Viasat/CD/RiksTV/GET tror jeg faktisk det er så og si identisk chipset som i enkelte Dreambox modeller. Vantage og Dreambox kjøper vanlig billig standard chipset på lik linje med andre boks produsenter.

Det var "åpnent" dekoder marked tidligere og det var også strategien til NorDig.org men det sprakk dessverre helt når Viasat gikk over til NDS pga. piratproblemer. Personlig skulle jeg gjerne sett at det var CAM løsning var like utbredt som tidlig på 2000 tallet. NDS vil dessverre ikke tilby CAM til privatmarkedet . Både Viasat og GET benytter NDS system. CD og RiksTV tilbyr forsåvidt CAM til privatmarketed så helt lukket er det ikke siden Vantage og Dreambox sannsynligvis fungerer med CI-CAM.

Norske myndigheter kan pålegge operatørene å tilby CAM til "ikke godkjente" dekodere siden en evt. slik regulering må skje i EU regi. Det ble det hvertfall opplyst fra departementet som så på saken i forbindelse med begivenhetene rundt Viasats bytte til NDS.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •