Noen med Canal Digital parabol her inne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen med Canal Digital parabol her inne?

Noen av dere som sitter foran tv´en nå, helst mens det pissregner ute, som kunne sjekka hva dere har på "Signalnivå" og "Signalkvalitet"?

Hvilke verdier dere normalt har ved fint vær, og dårlig vær?
    Har akkurat montert opp parabolen, og har henholdsvis 86% og 65-72%. Klarer ikke å finne bedre signaler. :-?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Noen av dere som sitter foran tv´en nå, helst mens det pissregner ute, som kunne sjekka hva dere har på "Signalnivå" og "Signalkvalitet"?

Hvilke verdier dere normalt har ved fint vær, og dårlig vær?
    Har akkurat montert opp parabolen, og har henholdsvis 86% og 65-72%. Klarer ikke å finne bedre signaler. :-?
    Det er signalkvaliteten som er viktig. Nivået kan du se bort fra så lenge det er utslag på signal kvalitet. Antenna skal justeres slik at signal kvalitet verdien er så høy som mulig. Hvis alle kanalene fungerer selv om det "pissregner" så er det like greit å ikke henge seg opp i prosentene

Det er normalt at signalet kan forsvinne i kortere perioder dersom det er skybrudd med regnrate på over 40mm pr. time. I Oslo er det i følge ITU statestikk sannsynlig at total utfall pga. regnvær(mer enn 40mm/time) vil være i underkant av 1time totalt i løpet av 1 år.

40mm pr. time er rimelig heftig skybrudd. Normalt regn skal ikke gi utfall hvis alt er justert korrekt.

Nå sier du ikke hvilken CD mottager du benytter men noen av CD's mottagere, f.eks. ADB viser også signalkvalitet i dB. Da er det slik at man vil oppleve drop i signalet dersom signalkvalitet, også kalt SNR,bikker under ca. 6.8-7.6dB for SD kanaler (DVB-S) og ca. 7.9dB for HD kanaler (DVB-S2). Her bør SNR i pent vær ligge 4-6dB over terskelverdiene.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Ja jeg kan ikke se hvordan jeg skal få bedre signaler, hvertfall uten måleinstrumenter...har prøvd flere alternativer men dette er det beste jeg klarer.
    Merker spesielt på HD kanaler at de ble uklare ved dårlig vær.
    Men nå høljer det som sagt ned, men alle kanaler er ok.

Hvis jeg forstår deg rett, så legger jeg verktøyet bort og lener meg tilbake i stolen ?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Ok. Ja jeg kan ikke se hvordan jeg skal få bedre signaler, hvertfall uten måleinstrumenter...har prøvd flere alternativer men dette er det beste jeg klarer.
    Merker spesielt på HD kanaler at de ble uklare ved dårlig vær.
    Men nå høljer det som sagt ned, men alle kanaler er ok.

Hvis jeg forstår deg rett, så legger jeg verktøyet bort og lener meg tilbake i stolen ?
    Bildet blir ikke uklart pga. dårlig vær. Det er komplett umulig med digitalt signal. Det du vil se hvis været er dårlig er at bildet brytes opp i store blokker/terninger,bildet fryser og stygge og plagsomme lydfeil.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, var slike "symptomer" jeg mente med dårlig bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •