Størrelse på parabolantenne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse på parabolantenne

Hei!
    Hva slags parabolantenner bruker dere, er det noe å hente på å skifte ute den CD/Viasat leverer med mottakeren med en som er større? Etter at jeg skiftet ut min gamle og stygge 85cm skål med en som fulgte med en CDC-7000ST engang i tiden sliter jeg med å få stabile signaler. Ved dårlig vær detter nå hd-kanalene ut, sd-kanaler går greit. Den nye skåla er på 60cm og jeg har en HD-pvr fra Sagem. Vil en større skål, som f.eks denne gi bedre/mer stabile signaler?:
    Komplett.no - Triax Parabolantenne 85 cm TD-88

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nukon
    Hei!
    Hva slags parabolantenner bruker dere, er det noe å hente på å skifte ute den CD/Viasat leverer med mottakeren med en som er større? Etter at jeg skiftet ut min gamle og stygge 85cm skål med en som fulgte med en CDC-7000ST engang i tiden sliter jeg med å få stabile signaler. Ved dårlig vær detter nå hd-kanalene ut, sd-kanaler går greit. Den nye skåla er på 60cm og jeg har en HD-pvr fra Sagem. Vil en større skål, som f.eks denne gi bedre/mer stabile signaler?:
    Kan annbefale denne. Gir meget godt signal, men er litt mer følsom å stille korrekt inn. (større parabol, mindre åpningsvinkel). Få en proff installatør, eller i det minste en sat-pipper, så du kan høre når signalet er best oppe i stigen... :-)

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av nukon
    Hei!
    Mange ting som spiller inn, det viktigste du kan gjøre er å få en proff installatør til å sette opp parabolen din....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skiftet fra den store triax antennen ned til en 64cm for 2 år siden,uten at jeg har merket noen forskjell selv med kraftig regn,antenner rundt 60 er ingen problem ihvertfall i sør norge.Biltemas satelittfinner med skala å lyd holder også lenge hvis man kun skal ha thor eller sirius,bortkastet med dyr installatør.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Kjøpte en Satfinder Pro på Clas Ohlson og justerte antennen. Det var ikke mange mm jeg måtte flytte den men nå skal den ihvertfall peke i riktig retning. Signalstyrken på tuneren står på 65-66% som det gjorde før finjusteringen. Blir spennende å se om det er noe bedring, foreløpig har jeg ikke opplevd noe signalproblem men det har heller ikke vært noen byger av den kraftige sorten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsen på antennen vil selvfølgelig ha noe å si for signalet, men i mange tilfeller mindre enn vi tror (så lenge den er stor nok).

Triax har følgende forsterkning (gain/dBi) på sine meste vanlige antenner (type offset).

TD54 34.1 dBi
    TD64 35.7 dBi
    TD78 37.0 dBi
    TD88 38.7 dBi

En økning på 3 dB betyr en dobling av signalet. Det betyr at en TD88 (h95cm x b85cm) vil gi dobbelt så sterkt signal inn til mikrobølgehodet sammenlignet med en TD64 (h65cm x b60cm), dersom en forutsetter bruk av samme mikrobølgehode og identisk innstilling mot satellitt.

Til sammenligning har TD64 en åpningsvinkel på 3.1 grader mot 2 grader på TD88. TD88 krever med andre ord bedre innstilling mot satellitt.
    Åpningsvinkel er definert som vinkelen hvor signalstyrken halveres (-3 dB) sammenlignet med perfekt innstilling. Det betyr at en TD88, som er stilt 2 grader feil, vil ha gi samme signalstyrke som en TD64 som er stilt helt perfekt.

Signalet fra Thor 5 og Thor 6 har en styrke (EIRP nivå) på 53 dBW når det treffer Norge. Dette gjelder hele Norge. Dersom en har et mikrobølgehode med støytall på 0.7 dB vil en 50 cm antenne være stor nok. Høyere støytall vil kreve større antenne.

Av andre ting, som også bestemmer styrken på signalet som treffer din mottaker, kan det nevnes at hver kobling (skjøt) demper styrken med ca 3 dB. Så har du mange skjøter vil signalet bli sterkt dempet. 3 dB demping => halvering av styrke, 10 dB demping => 90% demping (10% igjen av signalet).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •