Bildekvalitet Parabol vs Fiber

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildekvalitet Parabol vs Fiber

Har fått tilbud fra Altiboks om å legge inn fiber. Jeg ser at med de pakketilbudene de har, får jeg en linje på 40 isteden for 25 om jeg velger å bruke Altiboks også til tv. I dag har jeg CanalDigital og parabol. Hvordan er det med bildekvaliteten? Ser etter noen søk her at Parabol skal være best, men er det merkbart? Noen som har byttet og vil dele sine erfaringer?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Altibox og en 50" Samsung plasma. På HD-kanalene, NRK 1-3, TV2, TVNorge mm er det ikke noe å si på bildet. Hadde parabol tidligere, dog på en annen TV, men syns Altibox gjør jobben like bra. Mulig det er marginale forskjeler, men ikke noe som merkes i det daglige. Er vel dog ikke det billigste alternativet, ville sammenlignet litt ift kanalpakker, flere dekodere osv. Har vært ganske så stabilt i de to årene jeg har hatt det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme erfaring som JD, har gått fra Canal digital --> Altibox og merker ingen spesielle endringer mhp kvaliteten. Bildet vises på en 60" plasma fra LG. Altibox var ustabilt de første 5-6mnd, etter den tid har ting fungerte stabilt

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir liksom litt som med CD vs Flac, Begge har digitale signaler så kvaliteten skal være lik.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Det blir liksom litt som med CD vs Flac, Begge har digitale signaler så kvaliteten skal være lik.
    Ofte er det nok eksakt samme signal på fiber'n som det er på satellitt. Ville bli veldig overrasket om det er merkbare forskjeller og er det forskjeller så kan det like gjerne være forskjeller i dekoderene (dersom det f.eks. er eldre typer HDTV dekodere).

Ligger en gammel artikkel om signalmatingen Lyse/Altibox benytter på Lyse tele - Fremtidens fiberbredbånd

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være akkurat det samme, når det gjelder Altibox er det et godt system, viktige er å sørge for at det blir innstallert på rett vis og vær gjerne litt føre var, tenk litt ut hvor du kunne tenke deg å plassere hjemmesentralen, fra sentralen burde du legge et spredernett(Cat5e holder i massevis til dette) ut til TV-dekodere etc. Den burde derfor settes på et sentralt sted i boligen. Jobba et par år som feilretter på dette systemet i Oslo og omegn og det som går igjen er brukerfeil, oppussing(røket fiber) og sentralfeil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser helt likt ut for meg. hadde altibox før men bytta til Canal Digital fordi jeg synes boxen deres suger og jeg liker IDTV løsningen jeg har nå mye bedre, men selve signalet virker identisk.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du synes den var treg og tok vinter, votter og vår før den bootet opp etter strømbrudd?

Motorola 1963 og ADB I-CAN dekoderne er en stor forbedring her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begge de boxene jeg hadde var trege. den første jeg fikk var en grå SD box som var helt pyton, den neste var en Svart, veldig firkanta motorola HD tuner som også var crap. mulig de har kommet med noe nyere, men dem jeg hadde var særdeles trege i forhold til IDTV løsningene til Samsung.

men jeg er kansje litt farget, jeg virkelig hater å ha masse bokser kobla til TV'n og prøver redusere dette så godt jeg kan.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grå? Høres ut som Kreatel, svært stabil sak, men er særdeles få som enda har de i stua pga. den ikke har mulighet for HDTV og at den er svært treg.

Har Canal Digital selv med QAM kort direkte i samsungen og jeg er fornøyd nok med det.

På altibox er det nok vanskelig foreløpig å implementere dette rett i tven, hver dekoder har en MAC-adresse som må legges inn på ditt kundenummer og port i nodesvitsjen for å starte opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. Jeg har nå bestilt med tv-pakken. Men ser ut som det kan drøye før vi kommer til å bli koblet til. Han jeg snakket med mente det fort kunne gå 3-4 mnd.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeek
    Har fått tilbud fra Altiboks om å legge inn fiber. Jeg ser at med de pakketilbudene de har, får jeg en linje på 40 isteden for 25 om jeg velger å bruke Altiboks også til tv. I dag har jeg CanalDigital og parabol. Hvordan er det med bildekvaliteten? Ser etter noen søk her at Parabol skal være best, men er det merkbart? Noen som har byttet og vil dele sine erfaringer?
    forkjellen er at på parabol sender de i surrond på alle kanaler som er surrond, andre tilbydere som alt i box kabel-tv osv sender sendingene med dårligere lyd kjedelig hvis du har surrond-forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Den dekoder som er raskest/minst treg er Motorola 1963.
    Men Altibox kjører forskjellig lipsynk på alle kanalene. Når jeg hadde justert ca bra på TV2 og skiftet til f.eks. TVNorge, så var det helt på tur igjen. Nå kjører jeg hdmi til tv og optisk til forsterker, det ble bedre enn hdmi til forsterker og så hdmi til tv. Problemet jeg fikk da, va at bilde lå forran lyden, så jeg klarte ikke å kompensere den veien.
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av danielsen
    forkjellen er at på parabol sender de i surrond på alle kanaler som er surrond, andre tilbydere som alt i box kabel-tv osv sender sendingene med dårligere lyd kjedelig hvis du har surrond-forsterker
    Hmm, jeg har som sagt parabol og Canaldigital, men får bare stereo lyd på de fleste kanalene. Med untak av noen få, slik som premier league. Disse sender med dolby digital. Mener du at jeg skal kunne få dolby digital på alle kanalene?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •