Beste Satfinder med GPS?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste Satfinder med GPS?

De siste 20 årene har jeg satt opp en rekke parabol-antenner (just for friends) ved hjelp av kompass (grovjustering) og diverse satelitt-indikatorer med lyd/stolpediagram for finjustering.

Men en gammel drøm har alltid vært å raskt kunne sette opp en parabolantenne med kun et verktøy; en kombinert satelittsøker/Satfinder med innebygd GPS og tydelig styrkeindikator som via et mindre display gir den nøyaktige satelittposisjonen til den LNB`n som måleinstrumentet er koblet til (gjerne satelittposisjon med flere desimaler, f.eks. 0.812 °W) og altså en klar styrkeindikator for den aktuelle satelitten. Det er også en stor fordel at apparatet henter strøm via coax-kabelen, men batteridrift går ann.

Finnes noen slikt apparat (som er betalbart) og er det noen her på forumet som har erfaring med slike instrumenter? Kom gjerne med anbefalinger

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på....

Gjerne et kombi apparat som også kan søke inn styrke på Terrestrial signaler (DVB-T).

Lars

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om noe slikt instrument men det finnes compass apps til telefoner som kan vise hvordan antenna peker men det er flere problemer. Nøyaktigheten på gyro/compass i telefon spiller inn. Antennen er også som regel av offset type der offset er ukjent. Hvis man vet offset så kan man antagelig ganske enkelt legge telefonen på bommen på antenna og justere. Uansett så bør azimuth kunne justeres vha. kompasset i telefonen dersom telefonen viser god nok oppløsning.

Finjustering av antenne bør gjøres vha. Bit Error rate måling eller CNR/SNR måling.

Spørs om jeg ikke må teste div kompass apps til telefonen min litt for å se om den kan brukes Ofte heter disse app'ene "leveller" + compass.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Dishpointer, for Android, på min Samsung Galaxy S2, det fungerer ganske bra, bruker det dog mest for å se om vegetasjon og trær, blokkerer for signalet hos folk, spesielt der det ikke er noen antenne fra før.

Nyttig app, men ikke for justering av antennen, da er min SatLook fortsatt perfekt (etter 17 års bruk)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på...

Driver å setter opp et nytt 80cm parbol for å ta inn 28.2. (BBC etc)

Problemet er innstilling av parablolen. Med engang man nærmer seg parabloen med telefonen eller kompass, så forandrer gradene/nåla da parabolen et laget av metal.....

Har prøvd både Dish Pointer, Satalite Director, Sat finder, analog kompass.

Har en Sat finder som piper så jeg vet at ledning/oppkoblingen er riktig.
    Finner ikke noe signal.

Noen tips for best framgangs måten..

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no66
    Henger meg på...

Driver å setter opp et nytt 80cm parbol for å ta inn 28.2. (BBC etc)

Problemet er innstilling av parablolen. Med engang man nærmer seg parabloen med telefonen eller kompass, så forandrer gradene/nåla da parabolen et laget av metal.....

Har prøvd både Dish Pointer, Satalite Director, Sat finder, analog kompass.

Har en Sat finder som piper så jeg vet at ledning/oppkoblingen er riktig.
    Finner ikke noe signal.

Noen tips for best framgangs måten..
    Hvis du holder telefonen eller kompasset over eller under parabolen vil ikke stålet i den påvirke i noe særlig grad. Ihvertfall i teorien.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, fikk lagt telefonen på et flat tak under parabolen så jeg fikk stilt inn. Dessverre ikke noe. Vinklet litt frem og tilbake men ingen utslag. Mistenker defekt Lnb.....

Frustrerende :twisted:

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte app'en SatFinder. Fungerte greit den - gav meg tydelig info om at jeg måtte sage noen greiner på naboens tre

App Store - SatFinder

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dersom det er en enigmabasert tuner, anbefaler jeg denne applikasjonen som kan kjøres på PC og smarttelefon Enigma Signal Meter - Krkadoni Edition | Krkadoni

Ettersom signalstyrken også leses opp, får du øyne og hender fri til å vri på parabolen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •