Viasat HD boks 5140 lyd (tidl.CD signal problemer tråd)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viasat HD boks 5140 lyd (tidl.CD signal problemer tråd)

Starter da ny tråd om emnet:

kort fortalt - Viasat skål/hode/tuner fungerte alldeles utmerket i flere år i sekundærboligen.
    Men vi byttet til CD i primærboligen i 2010-11 og byttet til CD i sekundærboligen (flere rom hvor 4.rom da er sekundærboligen med egen skål)

Har prøvd det meste - her er siste oppdatering:

10/3:
    Da er original CD skål m/quad hode montert på feste på sekundærboligen.
    - grovinnstilt
    - beeper for finere justering
    - mobilsamtale m/fruen som fulgte signalstyrken på TV'en for ytterligere finjustering

Uansett hvor mye vi vrir og vender:
    signalnivå: 51-52%
    signalkvalitet: 58-61%

Dette er vel ikke godt nok? I dag er det nærmest skyfritt.

Ser at kabelen som ligger opp til parabolen er gammel og at den noen steder er sprukket. Tror jeg skal prøve med en ny kabel i morgen og håper da signalene blir bedre.

Men uansett: nå har jeg signal og TV bilde ihvertfall
    Vi har måttet ty til NRK nett TV de siste gangene vi har vært her i feriehuset.
    Sist endret av Supertramp; 06-11-2014 kl 19:17

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny kabel montert - samme greia.

Snakket med parabolforhandler og han tipset om at jeg skulle dreie LNB hode slik at det står "fem-på-halv"

Det ble litt bedre, men ikke mye - se video:
    (testet med både HD tuner og SD tuner)

(klikk på bilde så ser du film og følg med på signalkvaliteten...)

Snakket så med lokalt parabolmontør og han sa kort og greit: finn frem motorsaga - du har 99,99% sikkert noe vegetasjon i vegen. Treet/trærne kan stå langt unna huset, men allikevel komme i vegen for signalene.

Javel - da blir det skogsarbeid i påska

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig du er flink til å hugge trær, men det er ikke vanskelig å finne ut om trær eller annet er i veien eller ikke.

For å gjøre det veldig enkelt, om du bor midt i Sør-Norge og kan se sola ca kl 13:30 ca 1. mars der parabolen står, så er det ikke noe problem.

Lenger nord må sola stå høyere, lenger syd lavere og tidspunktet kan variere og være ca 1/2 time før øst i landet, ca 1/2 time senere vest i landet.

Nå har sola jo steget, så nå ligger satellitten en del lavere enn der sola står.

Eller du kan beregne det nøyaktig selv her:
    Javascript for antenna lookangles calculations

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg forstå egentlig ikke det med trærne heller.
    Viasat funket flott.

Nå har jeg lastet ned SatFinder app til iphonen så får vi se om montør-rådet kan stemme

Ps! Er 99,9999999% sikker på at jeg har fri sikt fra parabolen til sola kl 1330 1/3.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av florrepus
    Det er mulig du er flink til å hugge trær, men det er ikke vanskelig å finne ut om trær eller annet er i veien eller ikke.

For å gjøre det veldig enkelt, om du bor midt i Sør-Norge og kan se sola ca kl 13:30 ca 1. mars der parabolen står, så er det ikke noe problem.

Lenger nord må sola stå høyere, lenger syd lavere og tidspunktet kan variere og være ca 1/2 time før øst i landet, ca 1/2 time senere vest i landet.

Nå har sola jo steget, så nå ligger satellitten en del lavere enn der sola står.

Eller du kan beregne det nøyaktig selv her:
    Javascript for antenna lookangles calculations
    Hvis andre har problemer og vil finne ut om det er dekning, kan en finne lengde og breddegrad der en bor her GeoNames

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Steget så mye? Dette bilde ble tatt 5.april kl 13:33 i Risør.
    Appen gir pilsignaler på skjermen om satellitten ikke befinner seg midt i bilde (pilene forsvinner når satellitten er sentrert i bilde slik du ser under). Mobilen ble holdt opp like foran LNB'et.

App'en jeg bruker heter SatFinder og jeg mistenker at den ikke er helt nøyaktig.
    For slik det ser ut på bilde så er det et mirakel at jeg har signaler i det hele tatt. As we speak: signalvinå: 57-60%, signalkvalitet: 66-69%

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bruker linkene jeg sendte deg, og skriver Risør i Geonames, vil du se at den ligger på N: 58 43 15, E: 9 14 2. Gansk lik det app'en din sier (du er jo ikke midt i Risør slik som Geonames finner).

Om du putter det inn i Satellite Calculation og velger Thor5 som satellitt, vil du se at sola står rett over Thor 5 kl 14:03 i dag. Sola er nå 37,2 grader opp, og Thor 5 er 22,8 grader opp, gitt at du er ved havnivå. (Om du f.eks 100 m over havet, kan du putte det inn, uten at det har så mye å si.)

Jeg vet ikke hvor mye du kan om vinkler, om om du tar et kvadratisk papirark er jo hjørnene 90 grader. Om du bretter et hjørne en gang, blir det 45 grader, og bretter du det en gang til er 22,5 grader. Om du så bruker arket til å sikte med (du holder bunnen vannrett og sikter oppover) ser du høyden på Thor 5 (som altså er 22,8 grader = omtrent det samme.).

Om du skal se på Viasat, står sola over satellitten kl 13:42, og den er 23,3 grader opp. Den er altså mer til venstre og litt høyere.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da stemmer ikke app'en overhode

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, den er da ganske riktig. Om du hadde tatt bildet 1/2 time senere, ville sola stå omtrent rett over der der Thor5/6 vises på bildet. Det ser ut som at treet er synderen. Forhåpntligvis ikke huset...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, den er da ganske riktig. Om du hadde tatt bildet 1/2 time senere, ville sola stå omtrent rett over der der Thor5/6 vises på bildet. Det ser ut som at treet er synderen. Forhåpntligvis ikke huset...
    Ok, da tenkte jeg litt feil.

Skal trimme treet litt og håper det hjelper såpass at jeg slipper å felle hele furua.

Huset bak - tja, er det ikke mye god ved i fyrstikker da....

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp igjen denne gamle tråden.
    Treet vokser og signalene er nå helt borte.
    Hadde også besøk av fagfolk som var helt klare i sin dom: "enten må treet ned, eller tallerkenen mye høyere opp"

Så da testet jeg Viasat ved å koble opp en gammel tuner og vri tallerkenen mot Sirius(Astra) - og "bingo" - supre forhold (ingen overraskelse, jeg hadde Viasat tidligere der).

Så da ble det å bestille Viasat-pakke rundt baut og ringe til CD med utmelding:
    "Det er verken dere eller meg det er noe galt med, det er moder jord. Takk for hyggelig samarbeid".

Så kom de nye Viasat HD boksene og jeg testet en av dem i primærboligen (Kr.sand).
    Snudde parabolen litt til venstre, gikk inn for å se på kvaliteten og den var super - koblet opp og alt vel.
    Bruker da den gamle CD parabolen og CD LNB på Viasat.
    (Montør kommer uansett - det er inkludert - for jeg vil at han skal fininnstille siden signalkvaliteten på HD kanalene er noe lav).

MEN - og her er "moroa":
    de nye Viasat tunerne fra Samsung gir meg ingen valg på SD lyd ut; det ser ut som det kun er mulig å få digitallyd ut.
    På CD tunerne kunne man velge, men med Viasat er jeg stuck med digitallyd og det kan være en utfordring.
    F.eks får jeg ikke justert lyden ned/opp fra Viasat fjernkontrollen - må bruke TV'en fjernkontroll.

Nå har jeg omgått det problemet på den ene tuneren;
    - tar lyden ut fra TV på hodetelefonuttaket og inn i Canton Musicbox analogt
    - programmerte Viasat remote til TV (stod i brukerhåndboka)
    - justerer da lyd og kanaler fra Viasat remoten

Problemet (som enda ikke er testet) er der jeg skal ha en tuner rett i en PC skjerm......

Hvorfor har ikke Viasat muligheten til å velge mellom analog og digital lyd ut? Det er jo scart utganger bak?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du kan ikke velge PCM?
    Har du 5140 se side 30 i brukermanual, merkelig hvis dette ikke kan velges.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis Vis post
    Takk - skal sjekke i kveld.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, kan velge PCM (stereo) men det er fortsatt et fixed signal ut og volumkontroll fungerer ikke uten at jeg programmerer Viasat remoten til å styre TV volum. Pussig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, ja - akkurat som jeg fryktet.
    I ett av rommene har vi bare en BenQ HD skjerm som da ikke har egen remote.
    Da er det med denne Viasat dekoderen komplett umulig å stille volum med Viasat fjernkontollen. Signalet er PCM stereo og fixed. Jøss, dette var litt tåpelig, eller ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan ikke stemme.
    Sikker på at du ikke har satt Viasat fjernkontrollen til å styre volume på din TV?
    Se side 34.
    Eller prøv å nullstill fjernkontrollen.
    Slik sletter du alle innstillingene du har angitt for fjernkontrollen, og aktiverer fabrikkinnstillingene:
    1. Du må trykke på OK-knappen og Standby ( )-knappen samtidig.
    2. Bruk TALLKNAPPENE på fjernkontrollen til å angi 981. Den røde LED-lampen under
    TV-knappen blinker to ganger. Fabrikkinnstillingene aktiveres for fjernkontrollen.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan ikke stemme.
    Sikker på at du ikke har satt Viasat fjernkontrollen til å styre volume på din TV?
    Se side 34.
    Eller prøv å nullstill fjernkontrollen.
    Slik sletter du alle innstillingene du har angitt for fjernkontrollen, og aktiverer fabrikkinnstillingene:
    1. Du må trykke på OK-knappen og Standby ( )-knappen samtidig.
    2. Bruk TALLKNAPPENE på fjernkontrollen til å angi 981. Den røde LED-lampen under
    TV-knappen blinker to ganger. Fabrikkinnstillingene aktiveres for fjernkontrollen.
    Jeg har lest manualen veldig godt - flere ganger
    http://www.viasat.no/sites/viasat.no...urtigguide.pdf

På de tre andre dekoderne er det vanlig flat-tv tilkoblet og der har jeg programmert Viasat kontrollen til også å styre TV volum.
    Kontrollene var ikke pre-programmert til dette, selvfølgelig - hver produsent har sine unike koder.

Det er ikke mulig å justere volumet på selve Viasat tuneren - der er signalet helt "fixed".

På den fjerde dekoderen er det en PC skjerm og den har jo ingen remote-kode.
    Dvs, det står BenQ her - skal teste de kodene i kveld.
    http://www.viasat.no/sites/viasat.no...kodetabell.pdf
    Sist endret av Supertramp; 06-12-2014 kl 08:46

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det jo alltid vært sånn at skal man ha best mulig lyd fra en dekoder så skal lydstyrken stå på fullt. På mine Viasat HDPVR dekodere så kan jeg ikke korrigere lyden, det kan jeg på CD....men vet om mange med CD dekoder rett inn i TV'en som styrer lyden med CD fjernkontrollen....fremdeles ikke optimalt....viktigere for oss som tar lyden inn i en surroundreceiver..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Nå har det jo alltid vært sånn at skal man ha best mulig lyd fra en dekoder så skal lydstyrken stå på fullt. På mine Viasat HDPVR dekodere så kan jeg ikke korrigere lyden, det kan jeg på CD....men vet om mange med CD dekoder rett inn i TV'en som styrer lyden med CD fjernkontrollen....fremdeles ikke optimalt....viktigere for oss som tar lyden inn i en surroundreceiver..:-)
    På CD dekodere kan man velge mellom digital lyd ut, eller analog.
    Velger man analog, kan man styre lyden fra CD remote.

Viasat har tydeligvis valgt en ren digital-lyd ut, fixed volume. Volumet må da styres gjennom TV.

Flere husholdninger har flere tv'er og ikke alle disse er tilkoblet en surrerundtreceiver. Fort de av oss som har det, er det ikke noe problem da vi styrer lyden gjennom receiver, enten på dens remote eller på en multiremote ala Logitech.

I mitt tilfelle har jeg 4 tunere og på 1 av dem er det tilkoblet en BenQ skjerm som jo ikke har remote. Da sliter jeg...........
    For øyeblikket har jeg valgt å ta lyden ut av BenQ på hodetelefonutgangen og inn i en Denon Cocoon, men det er ikke optimalt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •